הגנת הצרכן - דעו את זכויותיכם

זקוק לייעוץ אישי?

מי יגן עלינו כאשר קנינו מוצר מקולקל או כאשר קיבלנו שירות לא הולם? האם נגזר עלינו להפסיד את כספנו?

מערכת משפטי 07/06/2010
הגנת הצרכן - דעו את זכויותיכם

כל אחד מאיתנו הוא צרכן - קונה משהו או מקבל שירות כלשהו. מי יגן עלינו כאשר קנינו מוצר מקולקל או כאשר קיבלנו שירות לא הולם? האם נגזר עלינו להפסיד את כספנו?

חוק הגנת הצרכן נחקק כדי להגן על הצרכנים-הקונים, ולמנוע מהמוכרים לנצל את מצוקתם.

פער בין ההבטחות למציאות
כאשר אנחנו קונים פריט כלשהו, לא תמיד אנחנו יודעים מהו טיבו בדיוק, ומה מסתתר מאחורי "האותיות הקטנות". לפעמים הפער בין ההבטחות לבין המציאות הוא גדול מאוד. קרם פנים שאמור להפוך את העור לחלק וזוהר ועולה כמו חצי משכורת חודשית, מתגלה בפועל כעוד קרם עם לחות ללא שום סגולות מיוחדות. ערכת הרזיה שאמורה לסייע לך להשיל 30 ק"ג בתוך חודש מתבררת כעוד הבטחה לא ממומשת.

עיקרי חוק הגנת הצרכן
חוק הגנת הצרכן עוסק, בין היתר, בנושאים הבאים:

איסור הטעיית הצרכן - חל איסור על מוכר להטעות את הקונה באשר לטיבו של המוצר שהוא קונה.

איסור ניצול מצוקת הצרכן - אין לנצל חולשה גופנית או שכלית של הקונה.

חובת גילוי לצרכן - המוכר חייב לגלות לקונה אם יש פגמים במוצר שהוא רוכש, או אם צריך לשמור עליו או לטפל בו בצורה מיוחדת.

אחריות להטעיה בפרסומת- על פי החוק, כל מוכר שמפרסם פרט כלשהו לגבי המוצר שהוא מוכר אחראי לתוכן הפרסום.

מכירות באשראי ותשלום בכרטיס אשראי - מתי יתבצע החיוב, מה קורה כאשר העסקה מבוטלת.

עסקת מכר מרחוק - אילו פרטים המוכר צריך לגלות לקונה שרוכש מוצר "מרחוק"- דרך האינטרנט או הטלפון, למשל. כיצד ניתן לבטל עסקה כזו, ומהן תוצאות הביטול שלה.

עסקאות בעניין רכישת יחידות נופש- חובה לערוך הסכם בכתב ולפרט מידע מסוים.

סימון סחורה והצגת מחירים- כאשר צרכן קונה מוצר מסוים, יש לו זכות לדעת היכן המוצר יוצר, מה שמו, מה תאריך יצורו ומה מועד פקיעתו (אם יש כזה).

אחריות ושירות לאחר מכירה- תעודת אחריות, היכן ניתן לקבל את השירות אם המוצר התקלקל: האם בבית או באחת מתחנות השירות.

תביעה ייצוגית- במקרים מסוימים אפשר להגיש מכח החוק תביעה ייצוגית, כלומר: כמה צרכנים מתאגדים ביחד ומגישים תביעה נגד מי ששרת אותם בצורה לא טובה או מכר להם מוצר לא תקין.

לא ניתן לגרוע מהזכויות שבחוק
חשוב לדעת, כי המטרה של חוק הגנת הצרכן היא להגן על הקונים, שנמצאים בעמדה נחותה מזו של המוכרים כאשר הם קונים מוצר או מקבלים שירות. מוכר לא יכול להפחית מהזכויות שהחוק נותן לקונה, גם אם הוא כתב בעסק שלו אחרת או החתים את הקונה על כך. החוק, והזכויות מכוחו גוברים!

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום צרכנות

שלח לחבר | הדפס
מאגר עורכי דין
 
 
חוות דעת מומחה