zap group mishpati logo

פיצויים בשל תאונה בחדר כושר - מתי וכמה?

התופעה של פציעה בחדר כושר אינה נדירה. האם חדר הכושר יישא באחריות? ומתי תוטל אחריות על המתאמן? כל המידע בנושא, לפניכם

מאת: מערכת משפטי
08.01.10
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
פיצויים בשל תאונה בחדר כושר - מתי וכמה?

אתם נוהגים להתאמן בחדר הכושר הקרוב לביתכם לפחות 4 פעמים בשבוע. כן, קשה להתמיד, לא תמיד קל למצוא את הזמן, לעזוב הכל וללכת להתאמן, אבל אתם יודעים עד כמה האימון חשוב לבריאות, למשקל ולאורח החיים הנכון שסיגלתם לעצמכם.

אתם מכירים כל מדריך, כל מכשיר וכל פינה בחדר הכושר. מה קורה אם פתאום אתם נפגעים? נופלים מההליכון ומעקמים את הרגל? שומטים את המשקולת ופוצעים את הבוהן השמאלית? או אפילו נפגעים מגורם שלא קשור ישירות למכשירים - נתקלים בארגז שהוצב ליד הקרוס טריינר, נופלים ונפצעים? האם חדר הכושר יישא באחריות או שמא אתם אחראים לפגיעה שלכם?

חובת זהירות - על המכון וגם על המתאמן

התופעה של פציעה בחדר כושר אינה נדירה. מתאמנים רבים נפצעים בדרך  זו או אחרת כתוצאה משימוש לא נכון במכשירים, עומס יתר על הגוף וכד'. פציעות יכולות להתרחש בחדר הכושר גם מסיבות אחרות, כאמור, שאינן קשורות ישירות לאימון עצמו. כאשר אדם שמתאמן בחדר הכושר נפצע, הוא יוכל לתבוע את המכון ולבקש כי ביהמ"ש יורה למכון לפצותו. יש לדעת, כי ביהמ"ש יבחן את נסיבות האירוע, יבדוק האם מכון הכושר הפר את חובת הזהירות המוטלת עליו, ובמקרה שייקבע שאכן כך היה, ושהפציעה נגרמה בעקבות האימון, הוא יפסוק לו פיצויים.
עוד חשוב לציין, כי לפי החוק, במכון הכושר חייב להיות מדריך מוסמך שתפקידו הוא לפקח על המתאמנים ולהדריך אותם בנוגע לשימוש במכשירי הכושר.

גם על המתאמנים חלה חובה, והיא להציג אישור רפואי בדבר כשירותם להתאמן.
באשר לסיכויי הצלחת התביעה, הרי שיש לבחון את נסיבות המקרה. ייתכן שייקבע כי מכון הכושר הפר את חובת הזהירות והוא יחוב באחריות, אבל במקרים אחרים, בית המשפט יקבע כי נדרשת זהירות גם מצד המתאמן, ולא ניתן להטיל את מלוא האחריות על מכון הכושר. וכמו בכל תביעה נזיקית, הנפגע יצטרך להוכיח את הקשר הסיבתי בין הפציעה והנזק שנגרם לו ובין האימון במכון הכושר.

באשר לסיכויי הצלחת התביעה, הרי שיש לבחון את נסיבות המקרה. ייתכן שייקבע כי מכון הכושר הפר את חובת הזהירות והוא יחוב באחריות, אבל במקרים אחרים, בית המשפט יקבע כי נדרשת זהירות גם מצד המתאמן, ולא ניתן להטיל את מלוא האחריות על מכון הכושר

הולמס פלייס יפצה אשה שנפגעה באימון כושר

מקרה מעניין שעסק בפגיעה שארעה בחדר כושר נדון בביהמ"ש לתביעות קטנות בנתניה. אשה שהתאמנה ב"הולמס פלייס" תבעה את המכון בשל חבלה שנגרמה לה במהלך אימון כושר ב-8 באוקטובר 2008. התובעת טענה, כי היא נפגעה במצחה ובראשה כאשר "נתקעה" בסטנד של טלוויזיה שהיה ממוקם במקום, ואשר לא הייתה עליו טלוויזיה. כתוצאה מכך, נפלו עדשות המגע שהיו בעיניה, והיא תבעה את החזר העלות שלהן ופיצוי בשל עוגמת הנפש שנגרמה לה.

השופטת, הנשיאה דפנה בלטמן קדראי, קיבלה את התביעה, וקבעה כי תאונות כגון זו שקרתה לתובעת לא אמורות לקרות בחדר כושר או בכל מקום אחר. השופטת הדגישה שעצם האירוע מלמד על רשלנות מצד מכון הכושר. בשל כך, נקבע כי התובעת זכאית לפיצוי על ההוצאות שנגרמו לה בקשר לאובדן עדשות המגע וכן לפיצוי בגין עוגמת נפש. הפיצוי הועמד על סך של 1,200 שקלים. בנוסף, חויב מכון הכושר לשלם לתובעת הוצאות משפט של 250 שקלים. (פולינה שנירמחר נ' הולמס פלייס אינטרנשיונל בע"מ).

 

נפצעה במכון כושר, ותקבל 7000 ש"ח

במקרה אחר, בית משפט לתביעות קטנות בחדרה דן בתביעה שהוגשה נגד מכון כושר, ופסק לתובעת פיצויים בסך של 7,000 ₪ בגין הנזקים שנגרמו לה, בשל מהפסקה פתאומית של פעולת ההליכון ע"י מדריך חדר הכושר, שגרמה לנפילתה ופגיעתה. לטענת מכון הכושר, לא היה מפגע או מכשול כלשהו והתובעת קבלה הדרכה על ההליכון. בית המשפט דחה את הטענה, וכאמור קבל את גרסת התובעת ופסק לה פיצוי. (ת"ק 9504-07-08 סילביה שושנה סייג נ' פורמה קלאב)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה