zap group mishpati logo

האם ישנה סיבה לחשוש מבדיקות פוליגרף?

גורמים רבים משתמשים כיום בבדיקות פוליגרף , כולל מנהלי חברות, גופי אכיפה, עורכי דין, חברות ביטוח, בוררים ואף בתי משפט. על אף השימוש ההולך וגובר בבדיקה מביעים לא מעט גורמים חשש מפניה, אך לרוב הדבר נובע מחוסר ידע מספיק בתחום

מאת: מר יוסי ארוך
08.08.11
תאריך עדכון: 24.08.15
4 דק'
האם ישנה סיבה לחשוש מבדיקות פוליגרף?

מהו פוליגרף (polygraph)?

פוליגרף או "מכונת האמת" בפי רבים, הינו מכשיר אלקטרוני בעל יכולת קליטה ורישום של תגובות פיסיולוגיות כמו לחץ דם, דופק, רמת הזעה ונפח/קצב נשימה.
השינויים והתגובות נרשמים במהלך הבדיקה ובודק הפוליגרף מבצע בסיום הבדיקה ניתוח ופענוח של התגובות, ומחליט אם הנבדק דובר אמת או שקר.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו עכשיו לפורום פלילי

למציאת עורכי דין בתחום מחיקת רישום פלילי באתר משפטי
   
תגובת שקר

בעת שאדם משקר לשאלה מסוימת הידועה מראש במהלך הבדיקה, מתפתח חשש מסוים מחשיפת האמת או מהסנקציה העלולה ללוות חשיפה זו. חשש זה גורם לתגובות פיסיולוגיות שאינן בנות שליטה, המאופיינות בשינויים משמעותיים בלחץ הדם, קצב פעימות הלב, ההזעה ושינויים בנשימה, הנובעים מפעילותה של מערכת העצבים האוטונומית.

תגובת אמת

בעת שאדם משיב תשובת אמת לשאלה מסוימת הידועה מראש, רמת הפעילות הפיסיולוגית נשארת ברמה הקבועה, ללא שינויים חריגים מהמצב הנורמטיבי במהלך הבדיקה.

מה קורה לאדם שמתרגש בבדיקה?

מצב של התרגשות במהלך בדיקות פוליגרף הינו מצב טבעי, נורמאלי ומובן. בודק הפוליגרף מבצע בדיקת כיול טרם ביצוע הבדיקה על מנת להכיר את התגובות הנורמטיביות של הנבדק ביום הבדיקה. מצב של התרגשות אינו משפיע על הממצא הסופי, ואין כל סיבה שהתרגשות מעצם הבדיקה תשנה את התוצאה האמיתית.

האם הבדיקה משפיעה על הבריאות?

אין בבדיקת הפוליגרף כדי להשפיע על בריאות הנבדק. כל הרכיבים מונחים על גבי הבגדים ואף יחידה אינה מכאיבה או גורמת לנזק בריאותי.
ישנה חשיבות לציין בפני הבודק את המצב הבריאותי בעת הבדיקה עצמה, אם הנבדק נטל תרופות טרם הבדיקה או אם הוא סובל מבעיה רפואית כלשהי.

שינוי תשובות במהלך הבדיקה

מטרת הבדיקה בסופו של התהליך הינה לאמת את גרסת הנבדק. אי לכך אם ברצונו של הנבדק לשתף את הבודק בפרטים כלשהם שלדעתו כדאי שידע אותם, ניתן לעשות זאת בכל אחד משלבי הבדיקה. בודק הפוליגרף ינסח את השאלות באופן שיהיה תואם במדויק להערות הנבדק ובקשתו לשינוי.

אמינות בדיקת הפוליגרף

מחקרים שונים שנערכו ברחבי העולם מצאו, כי אחוז הדיוק של הפוליגרף נע בין 90%-95%, והינו המכשיר המדעי האינדיקטיבי ביותר שקיים לאבחון אמירת שקר ואמת.
אולם, יש להדגיש, כי כפי שתוצאות בדיקות רפואיות  עלולות להביא למתן חוות דעת שונות מרופאים מומחים שונים, כך גם בבדיקות הפוליגרף , יכולים בודקים שונים להגיע לתוצאות שונות, אך לא בהכרח הפוכות.
לפיכך, אין ספק כי קיימת חשיבות רבה לניסיון הבודק ולמקצועיותו.

הגורמים המשתמשים בפוליגרף

גופים ממשלתיים (כולל בצבא) וגם פרטיים בהם קיים חשש להדלפות, עושים שימוש בבדיקות הפוליגרף לצורך איתור המדליף.
ארגונים כלכליים וחברות עורכים בדיקות פוליגרף תקופתיות לעובדים העוסקים בתחומים רגישים כגון: כספים, סחורות , מלאי ורכש כחלק מתהליך ההרתעה והן לצורך שלילת מעורבותם בגניבות, מעילות ואי סדרים.
חוקרים נעזרים בבדיקות מתוך מטרה לאתר את המעורבים בעבירות טוהר מידות.

מכשיר הפוליגרף מהווה את אחד הכלים היעילים למיון עובדים חדשים. במסגרת הבדיקה נשאל העובד על מעורבותו בגניבות, שימוש בסמים, ריגול תעשייתי וכו'.
גם בתי משפט הדנים בנושאים אזרחיים, בית דין לעבודה, בתי דין רבנים ובוררים נעזרים במקרים מסוימים בתוצאות בדיקות הפוליגרף לצורך קביעת הגרסה האמיתית.

* יוסי ארוך הינו מומחה בעל ניסיון של עשרות שנים בתחום החקירות והפוליגרף במערכת הממלכתית ובשוק האזרחי.                                                                                       

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה