zap group mishpati logo

שיקים חוזרים/שיקים ללא כיסוי - מה אפשר לעשות?

שיקים חוזרים הם בעיה נפוצה בימינו. חשוב לדעת, שלא הכל אבוד ואפשר לנסות לגבות אותם. לפניכם מידע חשוב על הנושא ודרכים לפתרון

מאת: מערכת משפטי
08.08.11
תאריך עדכון: 31.05.18
3 דק'
שיקים חוזרים/שיקים ללא כיסוי - מה אפשר לעשות?

רובנו משתמשים כיום בשיקים כאמצעי תשלום נח, זמין ומהיר. כאשר אנחנו רוצים להשלים עסקה, אנו ממלאים את פרטי התשלום ומקבל התשלום בכתב יד על גבי השיק, ומקבל השיק פודה את השיק בבנק ומקבל את הכסף לחשבון הבנק שלו.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום הוצאה לפועל ופשיטת רגל

אולם, לפעמים יש בעיות בדרך. כאשר בחשבון הבנק שמשויך לשיק אין די כסף לכיסוי התשלום או כשהחשבון מוגבל מסיבות שונות, השיק חוזר. התופעה של שיקים חוזרים היא תופעה יחסית נפוצה, למרבה הצער, ובאה לידי ביטוי בכך שאנשים משלמים בשיק, כאשר אין לשיק כיסוי, או שאנשים מעבירים תשלומים בשיקים,אך כאשר מגיע רגע הפדיון, מקבל התשלום נוכח לדעת כי מדובר במקרה של שיקים חוזרים.

שיקים חוזרים הם בעיה נפוצה הן בעסקאות בודדות ומיידיות, כגון רכישת מוצרים או שירותים והן בעסקאות עתידיות, שבהם כותב השיק נותן את השיק לתאריך פירעון דחוי, ואז כאשר מקבל השיק מנסה לפדות אותו, השיק מתברר כחסר כיסוי ומוגדר כשיק חוזר. בעיה זו נפוצה בתשלום שכר דירה, למשל, כאשר השוכר נותן למשכיר/בעל הבית שיקים דחויים.

אפשרויות הפעולה כאשר מתברר כי השיק ללא כיסוי:
יש נטייה לחשוב, ששיק חוזר הוא אבוד, ושמקבל השיק לא יוכל לעשות דבר, אלא להצטער על כך שלא יקבל את התשלום המגיע לו, אך אין זה נכון. מקבל שיק, אשר לא יכול לפדות אותו יכול לפעול במסגרת כמה דרכים המעוגנות בחוק:
• שיטת הגבייה הנפוצה ביותר היא באמצעות הוצאה לפועל. אפשר להגיש בקשה לביצוע שטר בלשכת ההוצאה לפועל. פקידי ההוצאה לפועל יפנו לבעל השיק, וידרוש ממנו את הכסף. במסגרת ההוצאה לפועל, אפשר לבקש סעדים שונים אשר יבטיחו את תשלום השיק, כגון: עיקול, צו עיכוב יציאה מהארץ וכד'. לאחר שיפתח התיק בהוצאה לפועל, לשכת ההוצאה לפועל תוציא אזהרה לחייב, במסגרתה החייב יתבקש להסדיר את תשלום החוב תוך 20 ימים ממועד קבלת האזהרה.

• ניתן להגיש לבית המשפט תביעה בסדר דין מקוצר. יש להגיש לבית המשפט מסמכים מתאימים בצירוף השטר (השיק) המקורי ביחד עם צילום שלו משני צדדיו. אם התובע מיוצג בידי , יש להציג בפני בימ"ש יפוי כח של עורך הדין ואישור ממשרד הפנים על פרטי החייב (האדם שנתן את השיק שחזר). הפרטים כוללים כתובת, תעודת זהות ושם אביו של החייב.

• ניתן לפנות לחברת גבייה, שמתמחה בגביית שיקים חוזרים/בתשלומים שלא הועברו. שימו לב: יש לברר שמדובר בחברה חוקית, שמשתמשת בשיטות גבייה חוקיות. לא מדובר בגבייה במסגרת "השוק האפרו" או באמצעי גבייה שלא הוכשרו בחוק.

קיבלתם שיק? טיפים לסיום: רובנו מקבלים מדי פעם שיק לפקודתנו. כדי לא להיות חלק מהסטטיסטיקה של מקבלי שיקים חוזרים, ישנם מספר דברים שאפשר לעשות: ראשית, כדאי לוודא שאין על השיק מחיקות כתב יד או מספר סוגים של דיו/צבע עט.

שנית, חשוב לוודא שהפרטים שכתובים על השיק כתובים בצורה נכונה. כדי לוודא עניין זה אפשר לבקש את מספר תעודת הזהות של בעל השיק, כדי שיהיה אפשר לאתר אותו בעתיד במידה שיעלה הצורך.

כמו-כן, אם האדם שנותן את השיק לפקודתכם מבקש שתחכו עם מועד הפירעון, ייתכן שצריכה להידלק אצלכם נורה אדומה, שכן קיים סיכוי שהשיק ללא כיסוי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה