zap group mishpati logo

מסלול מקוצר בהוצאה לפועל - גביית חובות בהליך קצר

לא עוד גביית חובות מסורבלת,בהוצאה לפועל - המסלול המקוצר עומד לרשותכם!

מאת: מערכת משפטי
09.08.11
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
מסלול מקוצר בהוצאה לפועל - גביית חובות בהליך קצר

אזרחים ישראלים רבים נאלצו להכיר את מערכת ההוצאה לפועל: הם איבדו את רכושם, משכורתם עוקלה, גילו כי חובות קטנים תפחו למימדי ענק ועוד. חלק מתוצאות אלו וודאי היה ניתן למנוע.

ועל כן, כדי לטפל בכשלי המערכת, באוגוסט 2009 נפתח מסלול מקוצר של גביית חובות בהוצאה לפועל.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו עכשיו לפורום הוצאה לפועל ופשיטת רגל

מסלול חדש שמאפשר לגבות חובות במהירות

המסלול המקוצר הוא מסלול חדש שלא היה קיים בעבר, אשר מאפשר לגבות חובות של חייבים בהליך פשוט וקצר באופן יחסי. המסלול הקצר נועד לתת מענה לפתיחת מאות אלפי תיקים מדי שנה נגד חייבים, אשר גביית החוב בגינם כרוכה ב"סחבת" רבה, אובדן זמן והוצאות כספיות רבות.

עד לפתיחת המסלול המקוצר, גביית חובות בהוצאה לפועל נמשכה חודשים רבים ולפעמים אף מספר שנים.
המסלול המקוצר הוא למעשה לשכה חדשה בהוצאה לפועל, אשר שונה מלשכות אחרות במערכת זו. מדובר בלשכה שאחראית על גביית חובות עבור זוכים בתיקים שבהם גובה החוב הוא עד 10,000 שקלים, וכאשר מדובר בפסק דין כספי, שטרות והמחאות.

תנאי לשימוש במסלול המקוצר הוא שלא בוצע לחייב איחוד תיקים ושהחייב לא הוכרז כמוגבל באמצעים.
המסלול המקוצר לא כולל תביעות בנושא מזונות, משכון וצווי עשה.

חשוב לדעת, כי מרגע הגשת התביעה, המעורבות של הזוכה היא מינימלית. בשל כך, הזוכה לא זכאי לקבל את שכר טרחת עורך הדין, מלבד בתיקי תובענות.

אמצעי אכיפה ומאגרי מידע

אמצעי האכיפה אשר עומדים לרשות ההוצאה לפועל במסגרת ההליך המקוצר מצומצמים מזה שבהליכים שאינם במסלול זה, והם: עיקול אצל צד ג' ועיקול רכב. לרשות לשכת המסלול המקוצר עומדים מאגרי מידע רבים כמו: מרשם האוכלוסין, חברת חשמל, רשויות מקומיות וכו', מהם ניתן להגיע לכתובתו של החייב ולקבל פרטים נוספים רבים אודותיו, כגון: הכנסותיו, הוצאותיו, נכסיו ותמונה כלכלית מלאה אודות מצבו.

במסלול המקוצר, הלשכה מנסה לגבות את החוב בזמן קצר- עד 8 חודשים, תוך שימוש באמצעי האכיפה שצוינו לעיל, אשר עומדים לרשותה. ישנה אפשרות להאריך את התקופה, אם נשארו הליכים שעדיין לא מומשו.
במסלול המקוצר אין קבלת קהל, ולא מתקיימים דיונים. במסלול זה פועלים רק רשמים ייעודים למסלול המקוצר.

המטרות העיקריות של המסלול המקוצר בהוצאה לפועל

כאמור, המסלול המקוצר בהוצאה לפועל מאפשר לגבות את החובות בצורה מהירה ופשוטה יחסית. המטרה של קיצור ההליכים המסורבלים שנהגו בעבר היא המטרה העיקרית במסלול זה.

לצד מטרה חשובה זו ישנן מטרות נוספות והן:

1• עזרה לזוכים - היחידה החדשה פועלת כדי לגבות חובות קיימים ולקצר את ההליכים עבור הזוכים, דבר שיאפשר להם להיפרע מהחייבים במהירות יחסית.

2• קביעת נהלי החזר והקלה על החייבים - היחידה החדשה קבעה נהלי החזר של החוב בהתאם למצב החייבים, תוך הפחתת שכ"ט עו"ד מלבד בתיקי תובענות.

3• סיוע לגופים מוסדיים - הודות ללשכה החדשה, גופים מוסדיים יכולים לגבות את החובות מהחייבים מבלי להיזקק לעורכי דין או לשלם שכ"ט ומבלי להידרש להוצאות הכספיות שנלוות לאיסוף מידע.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • חוק חדלות פירעון החדש: מה השתנה?

    חוק חדלות פירעון החדש: מה השתנה?

    בעוד כחודש וחצי עתיד להיכנס לתוקף חוק חדלות פירעון החדש. מה כל כך מהפכני בו, ואילו הבדלים קיימים בינו לבין פקודת פשיטת הרגל?
    7 דק'
  • חוק הערבות – על מי הוא מגן ואיך?

    חוק הערבות – על מי הוא מגן ואיך?

    ערבות היא אמצעי הגנה לנושים מפני החייבים להם והיא נפוצה בעולמות המסחר, העסקים, הבנקאות ובחוזי שכירות של דירות למגורים. על מטרתו של חוק הערבות ועל מקומם של נותני הערבות בו
    6 דק'
  • הגנות על ערב בהליך פשיטת רגל

    הגנות על ערב בהליך פשיטת רגל

    החוק קובע, כי הנושה חייב למצות תחילה את הליכי גביית החוב מהחייב העיקרי. על הגנה זו והגנות נוספות שחלות על ערב בהליך של פשיטת רגל, בכתבה שלפניכם
    3 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה