zap group mishpati logo

נשך אותי כלב - מה עלי לעשות?

קיבלת "ביס" מכלב אימתני. את מי תובעים? את הכלב? את בעליו? לפניכם מדריך להתנהלות נכונה

מאת: מערכת משפטי
08.01.10
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
נשך אותי כלב - מה עלי לעשות?

קבעתם להיפגש עם חברים בגינה. הלכתם על המדרכה, הצצתם בשעון והתקדמתם במהירות. פתאום אתם שמים לב לכך, שבא לקראתכם כלב, קופץ עליכם, נובח בחוזקה ונותן לכם "ביס" ברגל. זה כואב! מאוד! המכנסיים נקרעו, הירך מדממת. מה תעשו? תלכו לביה"ח לצורך קבלת טיפול רפואי? תתבעו את בעל הכלב? האם הוא אשם, או שמא אתם לא שמתם לב שהכלב מתקרב, והייתם צריכים לעבור למדרכה שממול?

הנושא של נשיכות כלבים אינו זר לבתי המשפט. מדי פעם בתי המשפט דנים בתביעות שמוגשות בשל נשיכת כלב. בתביעות אלו הנפגעים מבקשים פיצויים בשל הנזק שנגרם להם, נכות אם נותרה, הוצאות הטיפול הרפואי, אובדן ימי עבודה וכמובן כאב וסבל.

האחריות חלה על בעל הכלב

בפקודת הנזיקין ישנה התייחסות מפורשות לנזק שנגרם ע"י כלב. לפי הפקודה, כאשר נגרם נזק גוף ע"י כלב, בעליו של הכלב או מי שמחזיק בכלב דרך קבע, חייב לפצות את הנפגע, ואין זה משנה אם הוא התרשל או לא.

כלומר: אין משמעות לשאלה האם בעל הכלב החזיק את הכלב מספיק חזק, הורה לו לעצור וכד'. עצם זה שהכלב שלו תקף אדם אחר, מטיל עליו את האחריות ומחייב אותו לפצות את האדם שננשך.

 

הנושא של נשיכות כלבים אינו זר לבתי המשפט. מדי פעם בתי המשפט דנים בתביעות שמוגשות בשל נשיכת כלב. בתביעות אלו הנפגעים מבקשים פיצויים בשל הנזק שנגרם להם, נכות אם נותרה, הוצאות הטיפול הרפואי, אובדן ימי עבודה וכמובן כאב וסבל


במקרים חריגים - הכנה לבעל הכלב שנשך

יחד עם זאת, יש לדעת כי ע"פ הדין יתכנו מקרים שבהם תהיה לבעל הכלב הגנה, והוא לא יהיה חייב לפצות את האדם שננשך ע"י כלבו. מדובר במקרים שבהם האדם שננשך התגרה בכלב ובעקבות כך הכלב נשך אותו, או במקרה שבו האדם שננשך תקף את הבעלים של הכלב, בן זוגו, הורו או ילדו וכן במקרים שבהם הננשך הגיע שלא כדין לשטחו של בעל הכלב (למשל: פורץ שחדר באישון לילה לבית, והכלב של בעלי הבית נשך אותו).

 

מה יש לעשות במקרה של נשיכת כלב?

1. פנו לטיפול רפואי בהקדם, פרטו את נסיבות המקרה וודאו כי הן נרשמות בדו"ח.

2. אם נשך אתכם כלב, עליכם לאתר את הבעלים שלו, אחרת לא יהיה לכם את מי לתבוע וממי לקבל פיצוי.ע"פ החוק, אפשר לתבוע גם את מי שמחזיק בכלב דרך קבע, ולא רק את הבעלים הרשום.

3. פנו בהקדם למשטרה והגישו תלונה. המשטרה תחקור את המקרה, ואם היא תגיש כתב אישום נגד בעל הכלב והוא יורשע, ההרשעה תהיה ראייה בתביעה האזרחית לפיצויים. כן כדאי להגיש תלונה למשרד הבריאות.

4. פנו לעו"ד, אשר מתמחה בדיני נזיקין ושיש לו נסיון בתחום, כדי לקבל ייעוץ והכוונה בנוגע להגשת תביעה.

 

הכלב נשך - הפיצוי: 5,000 שקלים

מקרה של אדם שננשך ע"י כלב וקיבל פיצוי נדון לאחרונה בביהמ"ש לתביעות קטנות בירושלים. מדובר בעו"ד במקצועו אשר ב-18 בספטמבר 2008 הלך לו ברחוב בית הדפוס בירושלים, ופתאום ללא סיבה נשך אותו כלב, השייך לנתבעת, ברגלו השמאלית. עורך-הדין אמר בביהמ"ש, כי הכלב לא היה גדול, וטען שהוא היה בהלם מהנשיכה הפתאומית. דם נזל מרגלו ומכנסיו נקרעו. הוא פנה מייד לרופא, ולאחר בדיקת הרופא קיבל זריקת טטנוס וטיפול אנטיביוטי בכדורים. בהמשך התובע הלך למשרד הבריאות, דיווח על המקרה והכלב נלקח להסגר.

עורך הדין ביקש פיצוי בשל אובדן יום עבודה, הנזק שנגרם למכנסיו והסבל שנגרם לו בעקבות הנשיכה. השופט, סגן הנשיא כרמי מוסק, קבע כי הכלב אכן נשך את עורך הדין, ולא רק שרט אותו, כפי שטענה הנתבעת, בעלת הכלב.

השופט קבע, כי יש לפצות את התובע בשל הסבל ועגמת הנפש שנגרמו לו, בזבוז הזמן, הפסד יום עבודה והמכנסיים שניזוקו. הפיצוי הועמד על 5,000 שקלים. בנוסף, נפסקו לעורך הדין הוצאות משפט של 500 שקלים. (בר און אריה נ' גרזון רות)

 

כניסה ללא רשות - האם יש זכאות לפיצוי בשל נשיכה?

שאלה מעניינת שנבחנה בפסיקה היא, האם אדם שנכנס ללא רשות למקום ששייך לאחר, וננשך ע"י כלב, יקבל פיצויים?
מדובר באשה שנפגעה מנשיכת כלב מסוג פיטבול, כאשר נכנסה לאזור מגורים ששייך לנתבעים. היא תבעה את הנתבעים ובקשה להטיל עליהם פיצוי בסך 300,000 ₪.
הנשיכה גרמה לכך שחלק משמעותי מבשר רגלה של התובעת נתלש ממקומו. עם זאת, התובעת לא הצליחה להוכיח כי הנשיכה גרמה לה לנכות תפקודית באופן כזה שמנע או מונע ממנה השתכרות עתידית. 
בית המשפט התרשם, כי הפגיעה חמורה, ופסק לתובעת פיצוי של 38,500 ₪.
בית המשפט דחה את טענת הנתבעים, כי התובעת היא בבחינת מסיגת גבול, שכן התובעת נסתה להכנס כאשר שער החצר לא היה נעול. היא רצתה להכנס לנתבעים כדי לשאול אותם האם הם יכולים לאפשר לה לבצע שיחת טלפון.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה