zap group mishpati logo

מתנה על תנאי – מה קובע חוק המתנה?

לא בקלות ביהמ"ש יקבל טענה של הורים, שנתנו לבנם/בתם ובת/בן הזוג מתנה על תנאי. לכן כדאי להיערך מראש ליום סגרירי ולהגן על הכסף

18.08.11
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
מתנה על תנאי – מה קובע חוק המתנה?

רונית ואלעד התגוררו מיום נישואיהם אצל אביה של רונית, על מנת לחסוך כספים לרכישת דירה. על אף מאמציהם הרבים, לא הצליחו בני הזוג לחסוך די לרכישת דירה. אביה של רונית, ביקש להקל על בני הזוג ולתת להם במתנה את הזכות  לבנות את ביתם על אדמתו.

רוצים לשאול שאלה בנושא? היכנסו לפורום משפחה


אביה של רונית, פנה לעו"ד לצורך העברת הזכויות ללא לתמורה לבני הזוג וחתם בפניו על תצהיר, להעברה במתנה ללא תמורה, של חלק מזכויותיו בחלקה לטובת בני הזוג. בני הזוג חתמו על תצהיר נגדי, כי הם מקבלים את המתנה.

בני הזוג בנו את ביתם ובסיום הבנייה, החליט אביה של רונית מתוך רצון טוב, אף לרכוש עבור בני הזוג מוצרי חשמל בשווי 40,000 ₪ .

תביעה לפירוק שיתוף

בחלוף השנים, משנוכחה רונית כי אלעד רועה בשדות זרים החליטה לשים קץ לנישואין ולהתגרש.
רונית פנתה לביהמ"ש לענייני משפחה והגישה תביעות למזונות הילדים ופירוק שיתוף. בתביעה לפירוק השיתוף קבע ביהמ"ש בהתאם לחוק יחסי ממון, כי רכוש הצדדים לרבות הדירה על תכולתה, יחולקו באופן שווה בין הצדדים, כלומר: מחצית לכל אחד.

אביה של רונית הרגיש נבגד ומרומה שכן תמך ועזר לצדדים, מתוך כוונה לראות את בתו מסודרת כלכלית ומאושרת בנישואיה וכעת נותר ללא חלק ניכר מכספו ורכושו, אשר עוברים בחלקם הניכר לאדם שבגד ורימה את בתו היחידה. על כן החליט להילחם על זכויותיו ולהשיב את כספו חזרה.

אביה של רונית הגיש תביעה כנגד בני הזוג, להשבת הכספים ולפסק דין הצהרתי לפיו התחייבותו לתת מתנה בטלה, כלומר: את החלקה, כמו גם להשבת הכספים לרכישת מוצרי חשמל .

מתנה על תנאי-מהי?

בכתב התביעה טען אביה של רונית, כי מתן החלקה היה במסגרת התחייבות לתת "מתנה על תנאי". התנאי הוא שהמתנה תקפה כל עוד בני הזוג נשואים ומאחר והתגרשו לא מתקיים התנאי ובהתאם לחוק המתנה, המתנה בטלה.
לעניין הכספים ששילם בגין מוצרי החשמל, טען אביה של רונית, כי מדובר בהלוואה שניתנה לבני הזוג שהיו עתידים להשיב לאחר שיתאזנו כלכלית.

אלעד טען בכתב הגנתו לתביעה, כי מדובר בקנוניה של רונית ואביה. עוד טען, כי גם החלקה וגם הכספים ניתנו במתנה שלא הותנתה בתנאי כלשהו. ואפילו אם היה תנאי אזי, מאחר שאביה של רונית, לא ביקש החזר במשך כל השנים, הרי הוא עומד בחזקת מוותר על קיומו של התנאי. לעניין הכספים טען, כי אביה של רונית לא החתים אותם על מסמך הלוואה לכספים שהעביר, עובדה המחזקת את הטענה, כי מדובר במתנה ולא הלוואה.

ביהמ"ש דן בטענות הצדדים וקבע:
ככלל נטל הראיה להוכיח כי מדובר במתנה ולא הלוואה מוטל על שכמו של התובע, אביה של רונית. עם זאת משהודה אלעד בקבלת כספים, נטל הראיה מתהפך ועל אלעד להוכיח  כי מדובר במתנה ולא הלוואה.
עם זאת שונה המצב כאשר מדובר בבני משפחה ובמערכות יחסים המתאפיינות בתמיכה, והענקה ללא כל תמורה.
ניסיון החיים מלמד כי הורים נוהגים להעניק לצאצאיהם מתנות כספיות ואחרות.
משנישאו הילדים הופך גם בן זוגם לחלק מהמשפחה ואף נתמך בסיועם. נתינה מסוג זה מסווגת כמתנה. אלא אם כן, יוכח מפורשות כי המתנה ניתנה כהלוואה או כנגד תמורה מוגדרת.

בענין דומה קבע כב' השופט כהן (תמ"ש 1970/03 7630/06), כי לא נדרשת ראיה בכתב, עם זאת נדרשת חובת הוכחה מוגברת .
מחוק המתנה למדים, כי מתנה על תנאי, צריכה להיות מפורשת וגלויה למקבל המתנה, באופן בו מקבל המתנה יידע במפורש מה התנאים לקבלת המתנה.

מתי מתנה תהיה בטלה?

בעניינו, ביהמ"ש קבע כי בתצהירים שנחתמו ע"י אביה של רונית וע"י בני הזוג - לא נרשם כל תנאי. בנוסף אביה של רונית לא הביא כל ראיה אחרת (לדוגמא עדים או מסמכים) להוכיח כי בני הזוג ידעו על קיום התנאי.
זאת ועוד, בפסיקה נקבע, כי אין באירועי משבר בחיי הנישואין, כדי להפוך מתנות שניתנו בחיי הנישואין לבטלות. מי שמבקש לתת מתנה בתנאי או להצמיד למתנה חיוב, צריך לעשות זאת בצורה ברורה.

לעניין החלקה ביהמ"ש קבע, כי לא נרשם בתצהיר כי קיים תנאי כלשהו ו/או חיוב, גם לא הוכח בראיה אחרת כי התנאי הועבר לידיעת בני הזוג.
בנוסף חתם אביה של רונית במועד חתימת התצהיר על יפויי כח בלתי חוזר להעברת הזכויות, ובכך ויתר מראש על זכותו לחזור בו מהעסקה.

לעניין הלוואת הכספים, לא הצליח אביה של רונית להוכיח כי דרש את הכספים בע"פ או בכתב, זאת לצד העובדה, כי כלל לא נקבע מנגנון להשבת הכספים והאם כספי ההלוואה נושאים ריבית והצמדה- פרטים אשר נדרשים בעת מתן הלוואה.
סוף דבר, תביעת אביה של רונית נדחתה ואלעד נשאר ובידו המתנות שקיבל בעת הנישואין.

מסקנה - יש לחשוב על העתיד ולכלכל את הצעדים

מהעולה ניתן ללמוד כי, בטרם מבקשים הורים ליתן לילדיהם מתנה משמעותית יש לכלכל מעשיהם  בחכמה ולתת את הדעת, כי יכול שיבוא יום ונישואי הילדים יגיעו למשבר ועל כן יש לתת את המתנה תוך מחשבה צופה פני עתיד ולאחר ייעוץ משפטי, על מנת להגן על כספם ולוודא כי הכספים המועברים יישארו בחזקת בני משפחתם, עובר ליום המשבר.

*הכותבת, עו"ד איילת מצויינים, עוסקת בתחום מעמד אישי, צוואות ירושות והוצאה לפועל

** רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כיעוץ משפטי ו/או כתחליף ליעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים