zap group mishpati logo

בקשה תקדימית לתביעה ייצוגית נגד חברות סיעוד

הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית בסכום של 588 מליון ₪ נגד חברות סיעוד, אשר ע"פ הטענה לא משלמות למטפלות בקשישים עבור שעות המעבר בין המטופלים

מאת: מערכת משפטי
30.08.11
תאריך עדכון: 31.05.18
3 דק'
בקשה תקדימית לתביעה ייצוגית נגד חברות סיעוד

ב- 23 באוגוסט 2011 הוגשה לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים בקשה לאשר תביעה ייצוגית (class  action ) בסך 588 מיליון שקלים נגד 20 חברות ועמותות המעניקות שירותי סיעוד לקשישים בבתיהם. 
עמותת ידיד, אשר הגישה את הבקשה, טוענת כי המעסיקים נמנעים בצורה שיטתית מלשלם למטפלות תמורת הזמן בו הן עוברות ממטופל למטופל.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום תביעות ייצוגיות

מדובר בבקשה תקדימית, אשר הוגשה באמצעות עוה"ד אסף פינק ונועם צוקר ממשרדו של יעקב פינק, הן בשל העובדה שהיא מוגשת בשם ארגון ציבורי ולא בשם אדם פרטי והן בשל העובדה כי הבקשה הוגשה נגד 20 חברות ועמותות, אשר מהוות שני שלישים מהשוק. ככל הנראה, טרם הוגשה בקשה דומה נגד מספר כה רב של חברות.

הפרה גסה של חוקי העבודה
לטענת עמותת ידיד, אשר עוסקת בסיוע לנזקקים בפריפריה, 20 החברות הנתבעות מפרות ברגל גסה את חוקי העבודה, מכיון שהן אינן משלמות למטפלי ומטפלות הסיעוד המועסקים על ידן תשלום בשל פרק הזמן, במהלך יום העבודה, אשר בו נמצאים המטפלים במעבר ממטופל אחד למטופל אחר.

בבקשה נכתב, כי: " מדובר בהפרה גסה ושיטתית של חוקי וכללי משפט העבודה, אשר נקבעו הן בחקיקה והן בפסיקות של בתי הדין לעבודה. חמורה שבעתיים העובדה, כי הפרה זו נעשית על גבן של עובדות אשר ברובן חסרות מודעות לזכויותיהן כעובדות ובוודאי חסרות יכולת עמידה מול ארגוני הסיעוד המעסיקים אותן".

בבקשה נטען, כי עובד שנמצא במהלך יום עבודה, זכאי לתשלום עבור כל הזמן בו הוא נמצא בעבודה, בין אם מדובר בזמן בו נמצאת המטפלת אצל המטופל ובין אם מדובר בזמן בו המטפלת נמצאת בדרכה למטופל הבא.
נטען, כי למרות זאת, חברות הסיעוד בוחרות להתעשר על גבן של המטפלות שמשתכרות ברובן שכר מינימום, וללא תשלום זה אף פחות משכר מינימום.

כן נטען, כי מעבר להפרה של חוקי העבודה, מדובר במקרה של אפליה בעבודה על רקע גיל ועל רקע מין, שכן 94% מהמטפלות הן נשים מבוגרות שנמצאות במעמד שמאפשר למעסיקים לנצל אותן.

חישוב הנזק הנטען נעשה ע"י הערכה של מספר המטפלות, ממוצע של 120 שעות מעבר בשנה ותשלום של 20 שקלים לשעה. כל זאת , עבור שבע השנים שקדמו להגשת התביעה.

בסיכום הבקשה נכתב, כי  הבקשה מעלה ומשקפת סוגייה עקרונית בתחום יחסי העבודה, ומדגימה כיצד פערי כוחות מובנים בשוק העבודה, יוצרים מצב בלתי נסבל. בהתאם לכך, נטען כי קבלת הבקשה- אישור התובענה כייצוגית, היא הדרך היחידה לקיום הליך יעיל וממצה של תביעות חברי הקבוצה כנגד המשיבות-חברות הסיעוד.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה