zap group mishpati logo

זכאות לתשלום עבור שעות עבודה נוספות ועודפות

בית הדין האזורי לעבודה קבע, כי מנהלת חשבונות זכאית לתשלום עבור שעות עבודה עודפות ונוספות, שכן המעביד היה מודע לכך, ואין צורך בהסכמה מפורשת מצידו שהעובד רשאי בשעות נוספות

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
13.09.11
תאריך עדכון: 12.03.18
3 דק'
זכאות לתשלום עבור שעות עבודה נוספות ועודפות

בית הדין האזורי לעבודה בת"א דן לאחרונה בשאלה, האם זכאית התובעת, מנהלת חשבונות וחשבת שכר לשעבר בחב' יודקביץ סחר בע"מ, לתשלום עבור עבודה בשעות עודפות ובשעות נוספות החורגות מהיקף המשרה עליו סוכם בינה ובין החברה?

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום דיני עבודה

למציאת עורכי דין בתחום זכויות עובדים באתר משפטי

בית הדין קיבל את התביעה, וקבע כי הוראות חוק שעות עבודה ומנוחה חלות על התובעת. טענת החברה, כי מדובר בתפקיד הדורש "מידה מיוחדת של אמון אישי" נדחתה, באשר נקבע כי תפקיד הדורש "מידה מיוחדת של אמון אישי" הוא ככלל תפקיד של עובד בכיר, בעל אחריות מיוחדת, שמקבל שכר גבוה התואם את האמון האישי המיוחד לו הוא זוכה; במקרה זה, אין מדובר בכך.

די במודעות של המעביד

באשר לזכאות התובעת לתשלום עבור שעות נוספות, נקבע כי  אמנם כידוע, בהתאם לפסיקה אין לעובד זכות קנויה לעבוד בשעות החורגות מהיקף משרתו ולכן אם לא נדרש העובד לעבוד שעות נוספות ע"י המעביד, לא יהיה זכאי העובד לתשלום בעד עבודתו באותן שעות אף אם עבד אותן בפועל.

אולם, די במודעות של המעביד לכך שהעובד עובד בשעות נוספות ואין צורך בהסכמה או בדרישה מפורשת מצדו לעבודה בשעות נוספות, כל עוד העבודה משרתת את עניינו של המעביד.

במקרה זה, כך נקבע, התובעת הוכיחה שנדרשה לעבוד בשעות נוספות לצורך ביצוע כל המטלות שהוטלו עליה במסגרת תפקידה וכי החברה הייתה מודעת לעבודתה בשעות אלה. "מנגד", נכתב בפסק הדין, " לא עלה בידי הנתבעת לשכנעני כי ניתנה הוראה מפורשת לתובעת שלא לעבוד בשעות נוספות ולמצער כי עבודתה של התובעת לא הצריכה עבודה בשעות נוספות או שננקטו פעולות על מנת שהתובעת תוכל לבצע את עבודתה במסגרת היקף המשרה עליו סוכם (5 ימים בשבוע, 7 שעות ביום)".

נקבע, כי הנטל להוכיח את מספר השעות החורגות מהיקף המשרה בהן עבדה התובעת ואת גובה השכר לו היא זכאית מוטל על התובעת, וזאת מן הטעם שתקופת עבודתה של התובעת הייתה לפני תיקון 24 לחוק הגנת השכר, התשי"ח-1958.

" הלכה היא כי בהתאם לפסיקה על עובד התובע תשלום גמול עבור עבודה בשעות נוספות להוכיח שעבד בשעות נוספות וכן את מספר השעות הנוספות בהן עבד, שכן מדובר בתביעת ממון הדורשת הוכחה מדויקת", נכתב בפסק הדין.

למידע נוסף אודות זכויות עובדים, 

בסיכום נקבע, כי דו"חות הנוכחות והתחשיב של התובעת לא נסתרו, ועל כן על החברה לשלם לה סכום של של 30,384 שקלים עבור עבודתה בשעות עודפות ובשעות נוספות.

רוצים לקרוא את פסק הדין? תקדין - פסק דין

(ס"ע 7473-09 רחלי רון לוי נ' יודקביץ סחר בע"מ)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה