zap group mishpati logo

חדלות פרעון בחברה וביחס ליחיד

מהי חדלות פרעון? מה בין אדם פרטי לחברה ומהם הפתרונות שהחוק מציג כאשר נקלעים למצב של העדר יכולת לפרוע את החובות?

מאת: מערכת משפטי
20.09.11
תאריך עדכון: 31.05.18
3 דק'
חדלות פרעון בחברה וביחס ליחיד

חדלות פרעון (insolvency) הוא מצב כלכלי, שיכול להיקלע אליו אדם פרטי או חברה, ומשמעו העדר יכולת פיננסית לשלם את החובות שנצברו. אדם או חברה עלולים להיקלע למצב של חדלות פירעון (אי סולבנטיות), כאשר סכום ההתחייבויות עולה על השווי המצטבר של הנכסים ותזרים המזומנים, וגורר בעקבות כך גירעון.

חברה לעומת אדם פרטי
מצב של חדלות פירעון מתייחס בדרך כלל לחברה. מבחינת החוק, חברה מוגדרת כחדלת פרעון כאשר היא לא מסוגלת לקיים צו של ביהמ"ש או לשכת ההוצאה לפועל, או כאשר יש לה חוב לנושה, ששוויו חמישה שקלים ומעלה, לאחר שהוגשה נגדה תביעה, אשר לא נענתה תוך 21 ימים. במקרה כזה, אפשר להגיש נגד החברה בקשה לפירוק.

כאמור, גם אדם פרטי יכול להגיע למצב של חדלות פירעון. במקרה כזה הוא ניצב בדרך כלל בפני הכרזה על פשיטת רגל, ויחולו עליו דיני פשיטת הרגל. פשיטת רגל משמעה, התערבות משפטית שכוללת שליטה ופיקוח על הנכסים והעסקים כדי לארגן אותם מחדש וכדי להסדיר ולכסות את החובות. הליך משפטי של פשיטת רגל יכול להתחיל באחת מהדרכים הבאות: לבקשת החייב, אשר נקלע למצב של פשיטת רגל, או לבקשת הנושים שלו, אשר מעוניינים שיפרע את החוב.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום הוצאה לפועל ופשיטת רגל

נקלעתם לחדלות פרעון? ערכו חיפוש עורך דין המתמחה בהוצאה לפועל ופשיטת רגל

הנושא של חדלות פרעון לא מוסדר כיום בחוק אחד. ישנם מספר דברי חקיקה עיקריים, אשר מתייחסים לנושא: פקודת החברות, סעיף 350 לחוק החברות ופקודת פשיטת הרגל.

תוצאות חדלות פרעון בחברה: פירוק או הבראה
כאשר חברה מוגדרת כחדלת פרעון, צדדים בעלי עניין יכולים להגיש נגדה בקשה לפירוק. (בקשת פירוק היא מקבילה לבקשה לפשיטת רגל לגבי אדם פרטי). מגישי הבקשה לבית המשפט יכולים להיות אלו: נושים של החברה, ספקים ואף עובדים של החברה שמעוניינים לקבל משכורות שלא שולמו להם ולהבטיח את הזכויות הסוציאליות שמגיעות להם כולל פיצויי פיטורין, שעות נוספות, חופשה ודמי הבראה. את תביעת החוב של העובד המעוניין לקבל גמלת ביטוח לאומי והחזר של זכויות סוציאליות, יש להגיש למפרק החברה. העובד זכאי לגמלה שלא תעלה על השכר הממוצע במשק כפול 10 (כלומר: כ-86,000 שקלים נכון להיום).

אם ביהמ"ש המחוזי אישר את בקשת הפירוק שהוגשה, הוא ימנה לחברה מפרק זמני. במקביל, החברה יכולה להגיש לבית המשפט בקשה למתן צו הקפאת הליכים, אשר תקף ל-9 חודשים ומאפשר לחברה להתחיל בהליך הבראה, להסדיר את החובות או לגבש הסדר פשרה עם נושיה.

החלופה לפירוק חברה היא הבראה, בהתאם לחוק החברות. החברה או הנושים שלה יכולים להגיש לבית המשפט בקשה, במסגרתה יציגו את נימוקי ההצעה להבראת החברה, תיאור עסקי והצעת פשרה או הסדר פשרה, במידה שגובש. הליך הבראת חברה משמעו נקיטת צעדים כלכליים ואחרים כדוגמת מכירת פעילויות או נכסים בחברה, פיטורי עובדים, איתור משקיעים, גיבוש הסדרי נושים ועוד, אשר יאפשרו לחברה לצאת מהמשבר אליו היא נקלעה ולחזור למצב של צמחיה וכדאיות.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • סנדרה רינגלר תפצה את המעצבת אפרת קליג ב-45,000 ש"ח

    סנדרה רינגלר תפצה את המעצבת אפרת קליג ב-45,000 ש"ח

    ביהמ"ש חייב את הסטייליסטית סנדרה רינגלר לפצות את מעצבת האופנה אפרת קליג ב-45,000 שקלים בשל כך שביצעה עוולה של גניבת עין ותיאור כוזב ביחס להצגת הבגדים של קליג בקטלוג האופנה "עונות מודל בע"מ" ללא רשות קליג.
    3 דק'
  • חוב מזונות בפשיטת רגל: מתי ניתן לקבל הפטר?

    חוב מזונות בפשיטת רגל: מתי ניתן לקבל הפטר?

    למרות הכלל שלפיו אין הפטר על חוב מזונות, קיימות נסיבות חריגות שבהן הדבר אפשרי. איך מתייחסים לכך בתי המשפט, ומהן אותן נסיבות
    5 דק'
  • זכויות יוצרים וקניין רוחני - שאלות ותשובות מהפורום

    זכויות יוצרים וקניין רוחני - שאלות ותשובות מהפורום

    לאור התקדמות הטכנולוגיה והדינמיות בעולם התקשורת ובכלל, עולות וצצות שאלות חדשות וותיקות בנושא זכויות יוצרים ביתר שאת. האם למרואיין יש זכויות יוצרים בראיון שנערך עימו? האם ניתן להקים עסק בארץ בשם של בלוג בחו"ל? שאלות אלו ואחרות נשאלו לאחרונה בפורום זכויות יוצרים וקניין רוחני בפורטל משפטי
    5 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה