zap group mishpati logo

נדחתה עתירה מנהלית - חבר מועצה פסול לכהן במועצת העיר בשל היותו מנהל בית ספר

בשל חשש לניגוד עניינים, דחה בית המשפט המחוזי בנצרת את עתירת חבר מליאת מועצת מגדל העמק מלכהן כחבר עירייה נוכח היותו מנהל בית-ספר

מאת: מערכת משפטי
22.09.11
תאריך עדכון: 31.05.18
3 דק'
נדחתה עתירה מנהלית - חבר מועצה פסול לכהן במועצת העיר בשל היותו מנהל בית ספר

סגן נשיא ביהמ"ש המחוזי בנצרת השופט יצחק כהן קבע, כי הודעתו של ראש עיריית מגדל העמק כי מר לזימי אבי פסול מלכהן כחבר מליאת מועצת העיר, נוכח היותו מנהל בי"ס, ניתנה כדין, ומשכך עתירתו נגד החלטה זו נדחתה. יחד עם האמור נקבע, כי הוא יוכל לכהן כחבר עירייה במידה וייבחר שלא לשמש עוד כמנהל ביה"ס.

הרקע לעתירה המנהלית:
העותר הוא תושב מגדל העמק מזה כ- 28 שנים, חבר מועצת העיר ויו"ר סיעת "יחד", ומכהן במשך 12 שנה כמנהל ביה"ס האזורי (מוכר שאינו רשמי) "מחשבה", השייך לעמותת "מגדל אור", מייסודו של הרב גרוסמן. 
לפני הבחירות לעירייה, החליט העותר להתמודד במסגרת סיעת "יחד" ודורג במקום השני ברשימה. בבחירות זכתה סיעת "יחד" במנדט אחד, לפיכך נבחר לייצוג הסיעה במועצה הנבחר הראשון, מר אבי זגורי.
הלה  נחשד בעבירות שונות, נעצר והוגש כנגדו כתב אישום. העותר מונה איפוא במקום זגורי. ביום 21.09.10, הוציא ראש העירייה הודעה על הפסקת כהונתו של לזימי בשל עיסוקו כמנהל ביה"ס. העותר, הגיש את העתירה הנדונה בבקשה למתן פסק-דין הצהרתי כי הודעת ראש העיר על פסילת כהונתו בטלה.

חשש לניגוד עניינים
השופט כהן קבע, כי במסגרת תפקידיו של העותר כמנהל בית הספר עליו לדאוג לענייניים טכניים ואחרים הקשורים בבית הספר, ואין חולק כי עבודתו המרכזית של מנהל ביה"ס נעשית מול מחלקת החינוך ברשות המקומית. תפקידו יביא אותו מטבע הדברים לקשר עם המועצה המקומית, ולמציאות של ניגוד עניינים.

עוד ציין השופט כהן, כי שאלת קיומו של חשש לניגוד עניינים אינה תלויה בזהותו של עובד הציבור הרלוונטי או בשאלה האם כבר כיהן בפועל כחבר מועצה או שמא מעולם לא בא בגדרי התפקיד. אף אדם אינו רשאי להיות נתון במצב בו קיים חשש אובייקטיבי לניגוד עניינים, מצב אשר כאמור לעיל, מתקיים בענייננו.

יתרה מזאת, אף אם במבחן סובייקטיבי והיפותטי, ימנע עצמו העותר מקבלת החלטות המציבות אותו במציאות של ניגוד עניינים, כהונתו כחבר מועצה עלולה לפגוע באמון הציבור במועצה, וליצירת לזות שפתיים כי יחסה של המועצה לבית הספר שונה מיחסה למוסדות אחרים.

השופט כהן הדגיש, כי ההחלטה אינה פוסלת העותר מלכהן כחבר מועצה. הזכות כזכות שרירה וקיימת באורח חד משמעי, אלא שעל העותר להחליט בין מימוש זכות חשובה זו לכהן במועצה, לבין היותו מנהל בית ספר.

רוצים לקרוא את פסק הדין? תקדין - פסק דין

(עת"מ 32410-04-11 לזימי נ' ברדה ואח')

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה