zap group mishpati logo

השולחן העגול למיצוי זכויות ניצולי השואה

ניצולי שואה רבים בישראל חיים בתנאים מחפירים, לא מקבלים זכויות שמגיעות להם ולפעמים אף לא מודעים להן. השולחן העגול למיצוי זכויות ניצולי השואה התכנס לאחרונה במטרה לשנות את המצב

מאת: מערכת משפטי
27.09.11
תאריך עדכון: 22.10.15
4 דק'
השולחן העגול למיצוי זכויות ניצולי השואה

השולחן העגול למיצוי זכויות ניצולי השואה התכנס לישיבתו השנייה ב-22 בספטמבר 2011 במרכז "ארץ ישראל יפה" בתל אביב. במפגש השתתפו כארבעים גורמים מרכזיים ממשרדי ממשלה ומארגוני החברה האזרחית.

מאבק על התקווה
בדברי הפתיחה לדיון השני, אמר היו"ר השותף מטעם התאחדות הסטודנטים הארצית שקיים צורך לחבר את הכוונות הטובות למהלך אחד בכל הקשור לסיוע לניצולים. עוד ציין, כי: "המאבק הציבורי שאנו מנהלים הוא לא על דיור, ולא על יוקר המחיה, אלא מאבק על התקווה ועל הערכים... היחס לניצולי השואה הוא חלק בלתי נפרד מזה".
מ"מ היו"ר השותף מטעם מרכז הארגונים של ניצולי השואה אמרה, כי:  "בעולמנו הכוח החשוב ביותר הוא המידע, ומכאן חשיבות העבודה שנעשתה בתחום מרכז המידע".

רוצים לשאול שאלה? פנו לפורום ביטוח לאומי

מרכז "קול הזכויות"
חלקו הראשון של הדיון עסק בטיוטת מסמך ההפעלה של מרכז "קול הזכויות" החדש, ובפיילוט הראשוני שמובילה עיריית ירושלים.
נציג המגזר השלישי אמר, כי יש הכרח לחבר בין מיצוי הזכויות לבין הסיוע הנפשי.
"הניצולים לא יבקשו סיוע נפשי מהמוקדן, והוא יחשוב כל הזמן על כמות השיחות שעשה בשעה. הבדידות היא המחלה הכי קשה לניצולים, וחייבים לזכור זאת". בהקשר זה, הוצע להפריד בשלב ההכשרה ובשלב הפעילות בין אלו העוסקים בסיוע נפשי ובין אלו העוסקים במיצוי זכויות.

יו"ר השולחן העגול מטעם הממשלה אמרה, כי המרכז הטלפוני יחובר בקו ישיר למרכזי סיוע נפשי.
נציגת עיריית ירושלים אמרה שסיוע שכזה יכול להינתן ע"י עובדי הרשויות הנמצאים בקשר עם הניצולים. עוד הועלה הרעיון לחבר את המרכז למוקדי קבלת קהל.

כמה מהמשתתפים אמרו שיש להיזהר מלהתבסס על המידע הקיים כיום,  מאחר שדווקא אלו שלא מיצו זכויותיהם לא יהיו שם. "הבעיה היא לא המידע שיש לנו, אלא המידע שאין לנו", נאמר.

כך, למשל, לא כל הזכאים להבטחת הכנסה מהמוסד לביטוח לאומי יודעים ומבקשים זאת. בהקשר אחר, העלו כמה משתתפים את הצורך לייצר תמריצים נכונים לגוף החיצוני שיפעיל את המרכז הטלפוני.
 במרכז העתידי, יש למנוע לחץ לקצר בשיחות הנכנסות. "נדרשים זמן ומקצועיות כדי להבין את מצב הניצול, גם לוותיקים העוסקים בתחום",אמר נציג מהמגזר השלישי.

עוד צוין, שיש לשים דגש בעיקר על נצרכים, נזקקים ומאושפזים, בהיבט החברתי.
כמה נציגים הדגישו את הצורך במתן שירותים נלווים שאינם זכויות כספיות מוקנות בחוק. "יש ערוצי סיוע נוספים, וצריך להבטיח שזה לא ייפול בין הכיסאות", אמר נציג קרן הרווחה.

סיוע משפטי
ביחס לשאלת הסיוע המשפטי, דווח לשולחן על ניסיון להרחבת אמות המידה של משרד המשפטים למתן סיוע משפטי לניצולי השואה.
במקביל, נשאל מי יהיו מרכזי הסיוע המשפטי אליהם יפנה מרכז המידע, לאור ריבוי הארגונים הקיימים בתחום.

אחת מחברות השולחן אמרה שיש להגיע למצב בו ניצולים יקבלו זכויות מבלי שתידרש מהם פעולה אקטיבית כלשהי.  לדבריה, בטכנולוגיות הקיימות כיום יש לבחון הסרה מרבית בדרישות לקבלת הסיוע מהניצול.
יו"ר השולחן העגול מטעם הממשלה אמרה, כי: "עלינו להתאים את עצמנו לניצולי השואה ולא ההיפך".  עוד ציינה, כי ישמר מידע על הניצולים שיאפשר להגיע אליהם באופן יזום בעתיד, אם וכאשר תיווצר זכות חדשה.
נציגת הביטוח הלאומי מסרה, שתעמיד את כל הסיוע הנדרש על מנת לאפשר מיצוי זכויות, ובמקביל הציעה להיעזר במערך של כ-4,000 מתנדבים שמפעיל המוסד. מתנדבים אלו קרובים בגילם לניצולים, ומעורבות בתהליך שכזה חשובה עבורם ועשויה לסייע לניצולים.

גם נציגת משרד הבריאות ציינה, כי נעשית פעילות רבה למיצוי זכויות במוסדות ובבתי החולים, ונכון לשתף פעולה כדי למנוע כפילויות.

עו"ד לא יוכלו לגבות עמלה מפורזת מניצולים

בחלקו השני של הדיון, הועלו נושאים אפשריים אשר השולחן העגול יכול לקדם בהם החלטות בהמשך,באמצעות רגולציה או מהלכים אחרים. בין היתר, הועלה נושא ה"מאעכרים" והיכולת למנוע מגורמים שונים, ביניהם עורכי דין, לדרוש עמלות מופרזות מניצולים גם ללא שעשו עבודה משמעותית עבורם.

הודגשה גם היכולת לייצר מהלכים יזומים המגיעים לניצולים, לצד הצורך לייצר שולחנות עגולים דומים ברשויות המקומיות ובתחומי הסיוע השונים, שיאפשרו לגופים השונים להכיר זה את זה ולשתף פעולה.

בצד הדיון הועלתה שאלת הפרטת מוסדות הסיוע לניצולי השואה. נציג המגזר השלישי אמר שיש לעצור זאת מאחר שהדבר פוגע בכבודם של הניצולים. במענה אמרה נציגת משרד ראש הממשלה שלא מדובר בהפרטה, אלא בדרישה של וועד העובדים להפוך לעובדי מדינה. הנציגה אמרה שמה שחשוב הוא שהשירות לניצולי השואה יהיה טוב, ללא קשר לשאלת הביטחון התעסוקתי של העובדים. ראש הממשלה הקפיא את המכרזעל מנת לנסות ולראות האם ניתן להשיג את שני הדברים גם יחד.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה