zap group mishpati logo

מזונות ילדים - האם הגיע הזמן להעלות את סכומי הסף?

בפסיקה חדשה נקבע, כי יש להעלות את דמי המזונות ההכרחיים לילדים מסך של 1,250 ₪ לא כולל מדור וגן לסך של 1900 ₪ לא כולל מדור . האמנם זו תחילתה של מגמה?

מאת: איילת מצויינים - משרד עו"ד
02.10.11
תאריך עדכון: 28.03.24
3 דק'
מזונות ילדים - האם הגיע הזמן להעלות את סכומי הסף?

מקור החיוב במזונות נלמד מהוראות החוק לתיקון דיני משפחה (מזונות) סעיף 3. מסעיף זה למדים מהו המקור לחיוב המזונות ומהו היקפו.

על פי החוק, אדם חייב במזונות ילדיו הקטינים לפי הוראות הדין האישי החל עליו.  הדין האישי קובע את החיוב והיקפו ואם אין דין אישי, אזי יחולו הוראות החוק.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו עכשיו לפורום משפחה

במקרה של אב יהודי, האב חב במזונות על פי הדין האישי, קרי: המשפט העברי. ע"פ הדין, אב חייב במזונות ילדיו עד גיל 6. דמי הטיפול בעבור קטני קטנים יחולו רק על האב. כן נקבע, כי ככל שהקטין בו יש לטפל קטן יותר, גובה דמי המזונות יהיה גבוה יותר.

כמה על האב לשלם? על פי המשפט העברי, שיעור המזונות הנדרש הוא "כדי צורכם" של הקטינים, כלומר: צרכים הכרחיים.

ביהמ"ש העליון דן בסוגיה מהם צרכים הכרחיים וקבע, כי המדובר בצרכים מינימאליים ביותר, אשר קיומו הממשי של הקטין תלוי בהם.

עוד נקבע בפסיקה, כי ישנן קטגוריות של צרכים כלליים ופרטיים. כלומר, הצרכים הכלליים הרגילים הנדרשים: מזון, ביגוד והנעלה, מדור, הוצאות בית והוצאות רפואיות. ואילו הצרכים ההכרחיים בקטגוריה הפרטית, הם בהתאם לצרכיו הספציפיים של הילד, כגון: הוצאות רפואיות מיוחדות (מחלות, מוגבלויות) הוצאות לימודיות מיוחדות (הפרעות קשב, ילדים מחוננים, כישרוניים) וכיוצ"ב.

עוד נקבע, כי הוצאות כגון: חופשה, דמי כיס, בילויים, מותגים למיניהם, אינן בגדר צרכים הכרחיים אלא מדין צדקה ובהתאם להשתכרות ומעמדו הכלכלי של האב.
בהתאם לפסיקה נקבעו מזונות סף לקטינים בסך 1,250 ₪ לא כולל מדור וגן. כלומר: סכום זה הינו מינימאלי אשר יכול ויגדל בהתאם למעמדו הכלכלי של האב וכושר השתכרותו.
סכום זה על אף היותו נמוך, שיקף סך ההוצאות ההכרחיות לקטין.

מגמה להעלות את סכום הסף לצרכים הכרחיים

לאחרונה, לנוכח עליות המחירים בצרכים החיוניים, ישנה מגמה לעלות את סכום הסף לצרכים ההכרחיים.
מגמה זו, מצאה ביטוי אף בתקדים בערעור משפחה עמ"ש ( ת"א) 1057/09 שם, כב' השופט י. שנלר קבע, "פסיקת מזונות מינימאליים ראויה למקרים בהם מוצדק להסתפק בהם. בנוסף דומה כי הגיעה העת להעלות את סכומי הסף אשר נקבעו בפסיקה, אולם לפני שנים רבות.."

עוד נלמד מפסיקתו של כב' השופט י. שנלר, כי סכום המזונות הכרחיים, היינו: מזונות הסף עומד על סך 1,900 ₪.  לסכום זה יש להוסיף הוצאות מדור ומחצית מההוצאות החריגות. עוד נקבע, כי הוצאות הצהרון הן חלק מהוצאות הגן.
חשוב לזכור מדובר בפסיקה חדשה , ורק ימים יגידו אם אכן פסיקה חדשה זו תהווה אבן מנחה בפסיקה לעניין המזונות.

*הכותבת, עו"ד איילת מצויינים, עוסקת בתחום מעמד אישי, צוואות ירושות והוצאה לפועל .


**רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כיעוץ משפטי ו/או כתחליף ליעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד.

עו"ד איילת מצויינים במשפטי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • צוואה הדדית – המצב הקיים אל מול המצב העתידי

    צוואה הדדית – המצב הקיים אל מול המצב העתידי

    בישראל, החוק מאפשר לכל אדם לערוך צוואה המבטאת את רצונו ללא מגבלות ואילו צוואה הדדית כוללת בתוכה הגבלות ומחייבת את הצדדים בהסכם המבטיח את זכויות בן הזוג הנותר בחיים והצאצאים היורשים. למי מתאים לערוך צוואה הדדית ובאילו מקרים? עורכת הדין והנוטריון נורית פיש מרחיבה בנושא
    5 דק'
  • אמנת האג - חטיפת ילדים במאבק משמורת

    אמנת האג - חטיפת ילדים במאבק משמורת

    בני זוג המעורבים במאבק גירושין קשה נוקטים לא פעם צעדים קיצוניים ומשתמשים בכלי נשק הרסניים כדי לפגוע במי שהיה עד לאחרונה האדם הקרוב לליבם. אחד המעשים הקיצוניים הוא חטיפת הילדים המשותפים והברחתם לחו"ל. תסריט זה אינו הזוי כפי שהיינו רוצים לחשוב, והוא קורה לא רק בהוליווד, אלא גם פה בישראל
    6 דק'
  • גירושין - כיצד מערכת החינוך מתמודדת עם ילדי הורים גרושים?

    גירושין - כיצד מערכת החינוך מתמודדת עם ילדי הורים גרושים?

    " מחויבותו של ביה"ס הינה לקיים קשר תקין עם שני ההורים, באופן המתייחס לטובת הילד"- עו"ד גל-און מסביר אודות התמודדות מערכת החינוך עם ילדים שהוריהם גרושים וההורים עצמם
    2 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה