zap group mishpati logo

רשלנות רפואית בלידה

כיצד יכולה להתרחש רשלנות רפואית בלידה? אילו נזקים יכולים להיגרם כתוצאה מרשלנות כזו? איך אפשר לתבוע ולקבל פיצויים? סקירת הנושא בכתבה שלפניכם

מאת: מערכת משפטי
02.10.11
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
רשלנות רפואית בלידה

לידה הוא אירוע מרגש ביותר. כל אשה הכורעת ללדת, לא יכולה להעלות בדעתה מחשבה קודרת  על לידה שתסתיים באסון. ואולם, לא אחת הריונות אשר מתפתחים באופן תקין, תוך ביצוע מעקב הריון מקיף כנדרש, מסתיימים בנזקים גופניים לאם וליילוד בעקבות רשלנות רפואית, אשר התרחשה במהלך הלידה.

לייעוץ משפטי, התקשרו עכשיו: 053-9367350

רשלנות רפואית בלידה - מהי וכיצד היא מתרחשת?

רשלנות רפואית בלידה באה לידי ביטוי במעשה או מחדל של הרופא המיילד או הצוות הרפואי. מדובר במספר רב של תרחישים המתפתחים במהלך הלידה, ובהם:

1• חוסר אבחון של מצוקת היולדת או מצוקה עוברית.

2• אי התערבות בתהליך הלידה הטבעי כאשר שיש בכך צורך, או במקרה אחר- לקיחת החלטה על ביצוע לידה מכשירנית או ניתוח קיסרי, כאשר אפשר היה להמשיך בהליך של לידה טבעית, ובעקבות כך נגרמו לאם או לילוד נזקים .

3• ביצוע לא מיומן של לידות מיוחדות: ניתוח קיסרי או לידות מכשירניות - ואקום  או מלקחיים.

4• היעדר השגחה אחר מצבה  של היולדת לאחר הלידה, אשר יכול להוביל במקרים החמורים אף למוות.

עו"ד דותן לינדנברג מוסיף, כי כבכל מקרה של רשלנות רפואית, דיני הנזיקין מאפשרים פיצוי גם כאשר למזיק לא הייתה כוונה לפגוע. הבחנה זו משמעותית בנוגע לתחום הרפואה כיוון שבאופן עקרוני מטרת הרופא היא לסייע ולא להזיק למטופל.

אולם, אם תימצא רשלנות, יינתן פיצוי גם בהיעדר כוונה לפגוע. כלומר: ישנה ביקורת שיפוטית גם על רופאים, והסיבה לכך הינה שהחברה רואה בפעילות רשלנית - פעילות תוך סטנדרטים לקויים, ולכן פעילות שכזו תיחשב פעילות שיש בה אשמה חברתית גם אם המטרה הייתה חיובית.

 

ראיון וידאו: עו"ד דותן לינדנברג מסביר על רשלנות רפואית 



אילו נזקים עלולים להיגרם לתינוק עקב רשלנות רפואית במהלך הלידה?

• תינוק שנקלע למצוקה עוברית, שלא אובחנה וטופלה בזמן, ועקב כך סבל מהיעדר אספקת חמצן, עלול ללקות בשיתוק מוחין או פיגור שכלי.

• לידות ואקום ומלקחיים, שמבוצעות באופן רשלני, יכולות להוביל לדימום תוך מוחי אצל התינוק, לגרימת שברים בגולגולת, לנזק לעצבי הפנים וכן לפיגור או שיתוק מוחין.

אילו נזקים עלולים להיגרם ליולדת נזקים ליולדת עקב רשלנות רפואית בניהול הלידה?

• דלקות וזיהומים.

• קרע ברחם, בצוואר הרחם או בנרתיק.

• השארת חלקי שליה שברחם לאחר הלידה. ליולדת עלול להיגרם זיהום ואף נזק לא הפיך לרחם עד כדי הצורך בכריתתו.
 
• רשלנות בלידות מכשירניות עלולה לגרום לקרעים בנרתיק ובצוואר הרחם, לשטפי דם תת עוריים, לדלקות ונזק לשלפוחית השתן, וכן לפגיעה בתפקוד שרירי רצפת האגן.

דוגמאות לרשלנות רפואית בלידה

• ביהמ"ש המחוזי בירושלים קבע לאחרונה , כי ביה"ח מאיר התרשל כאשר לא העריך את משקלה החריג של הילדה (5440 גר'), והוא אחראי לסיבוך שנוצר בלידה של "פרע לידת כתפיים" (פרע כתפיים מתרחש כאשר אגן האם הינו בגודל המאפשר את מעבר ראש העובר ולידתו, אך אינו גדול מספיק על מנת לאפשר את מעבר הכתפיים), אשר כתוצאה ממנו סובלת התובעת משיתוק בידה השמאלית. ביהמ"ש פסק לתובעת פיצויים בסך של למעלה ממליון וחצי שקלים. (א 8363/06 לינה פדילה נ' מרכז רפואי ספיר - בי"ח "מאיר" ושרותי בריאות כללית)

• ביהמ"ש המחוזי בחיפה פסק פיצויים בסך של למעלה מ-4 מליון שקלים לתובע, אשר נולד במרכז הרפואי ע"ש שיבא בתל השומר כשהוא סובל משיתוק מוחין בארבע גפיים ומפיגור שכלי. ביהמ"ש קבע, כי הייתה רשלנות רפואית במהלך הלידה, באשר ניהול הלידה לא התאים למשקלו הגבוה של התינוק (4570 גר'). כמו-כן נקבע, כי הצוות הרפואי התרשל בנסיונות חילוץ העובר בלידה מכשירנית. (א 1381/99 לאון קוגן נ' מדינת ישראל).

מהו גובה הפיצוי לרשלנות רפואית בלידה?
 
עו"ד דותן לינדנברג מסביר, כי גובה הפיצוי תלוי בגורמים רבים ומגוונים; וככלל אמור להיות מספיק כדי לכסות את ההוצאות הרבות הנגרמות למשפחה בגין האירוע מחולל הנזק וכן לכלול פיצוי בגין הסבל והכאב שנגרמו להם. 
בין הגורמים המשפיעים על גובה הפיצוי ניתן למנות את גיל היולדת אם הנזק נגרם לה, הנכות שנגרמה לניזוק, צרכיו של הילוד שנפגע (כגון, חומרת הפגיעה שלו, הצורך בטיפולים שיקומיים, אי יכולתו או קשייו ללמוד וכד'), גובה השתכרותה של היולדת ובעלה, חומרת הנזק, גובה ההכנסות של בני הזוג טרם הפגיעה, מצב רפואי וכאב וסבל - עגמת הנפש שנגרמה למשפחה בעקבות המקרה המצער והפסדי שכר של הילד אשר יחושבו החל מגיל ההשתכרות שהיה צפוי ובהתאם לשכר הממוצע במשק עד גיל הפנסיה או תום תוחלת החיים (המוקדם מבין השניים).

מידע חשוב

תביעות פיצויים בשל רשלנות רפואית בלידה הן תביעות מורכבות, אשר יש לבסס אותן ולהוכיחן בראיות מוצקות. כדאי לדעת, כי ככלל, תביעה בשל נזקי גוף תתיישן כעבור 7 שנים מיום קרות האירוע, אך כשמדובר במקרים בהם הנפגע הוא קטין, ספירת ההתיישנות של 7 השנים מתחילה רק כאשר התינוק מגיע לגיל 18. לפיכך, ניתן להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית בלידה עד שהתינוק מגיע לגיל 25 ובמקרים מסוימים אף יותר.
במקרים רבים, כאשר מוכחת הרשלנות הרפואית במהלך הלידה, בתי המשפט נוטים לפצות את הנפגעים ביד רחבה.

אם אתם שוקלים להגיש תביעה ברשלנות רפואית, מומלץ לפנות לעו"ד שמתמחה ברשלנות רפואית, כדי שיתן לכם את היעוץ המתאים, ובכלל זה ישיג עבורכם את התיק הרפואי, ויעביר אותו לרופא מומחה שיקבע האם אכן הייתה רשלנות בזמן הלידה. כל תביעה שמוגשת בשל רשלנות רפואית בלידה (ובשל נזקי גוף ככלל) צריכה להיות מגובה בחוות דעת רפואית, שתוכיח את הטענות שמועלות בכתב התביעה.

עוד בנושא:

המדריך לרשלנות רפואית בהריון ולידה

על ניתוח קיסרי והשלכות של רשלנות רפואית

 

לייעוץ משפטי, התקשרו עכשיו: 053-9367350

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים