zap group mishpati logo

מינוי אפוטרופוס וסמכויותיו

על האפוטרופס לדאוג לענייניו של החסוי. אולם, יש פעולות שמחייבות את אישור בית המשפט

מאת: עו"ד איילת מצויינים
03.10.11
תאריך עדכון: 28.03.24
4 דק'
 מינוי אפוטרופוס וסמכויותיו

היו לו ימים טובים, והיו לו ימים רעים. אך מעולם הוא לא חש כל כך חסר אונים. זכרונו החל לבגוד בו, הוא יצא מהבית בבוקר כדי לקנות חלב לקפה של הבוק, אך לא זכר היכן הוא, היכן ביתו ומהו שמו.
התופעה באה והולכת: לפעמים הוא כאן ועכשיו, זוכר, יודע, חושב, ופתאום בהפתעה, הכל נעלם.

אבל, הוא מרגיש שיהיה בסדר, ולא מבין את בתו, אשר מתעקשת כי במצבו הוא אינו כשיר לדאוג לענייניו, ויש למנות אותה אפוטרופסית על גופו ורכושו.
האם האב יכול להתנגד למינוי? האם בתו יכולה להתמנות כאפוטרופסית לאביה בניגוד לרצונו?
ואם כן, האם המשמעות כי אינו יכול יותר לדאוג לענייניו?

מינוי אפוטרופוס ע"פ חוק והפסיקה

אפוטרופוס יכול להתמנות על פי סעיפים 28, 33 ו- 68(א) לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב-1962 (להלן: "החוק").
מהחוק עולה, כי כל אדם כשר לזכויות וחובות מלידתו ועד למותו, וכל אדם כשיר לפעולות משפטיות, אלא אם נשללה או הוגבלה הכשרות ע"י חוק או פסק דין של ביהמ"ש.

בפסיקה נקבע, כי במינוי אפוטרופוס יש פגיעה בכבוד האדם וחירויותיו, ומכאן שחירותו של אדם תוגבל כאשר כושר שיפוטו נפגם, עד כי החברה רואה צורך להגן עליו מפני עצמו ומעשיו ומפני מחדליו, שמקורם בשיפוט מציאות לקוי ומפני הזולת העלול לנצל מצבו לרעה.
לכן, המינוי יעשה כמוצא אחרון וסמכויות המינוי, אם יינתנו, יוגבלו בהתאם למצבו של האדם לגביו מוגשת הבקשה למינוי האפוטרופסות.

עם השנים קשישים רבים לוקים במחלות מסוג אלצהיימר, דמנציה וכיוצ"ב- מחלות הפוגעות ביכולת מנטאלית וביכולת לדאוג לענייניהם.
מכאן עולה, כי על אף התנגדות האב, הבת יכולה להגיש בקשה למינוי אפוטרופסות לאביה.

עם זאת לא בקלות יהא המינוי, וכפי שביהמ"ש קבע בפס"ד דבורה כהן:" טרם יחליט בית המשפט על מינוי האפוטרופוס עליו לבחון האם אין דרך אחרת אשר יכולה לקיים את מטרת ההגנה על נכסי החסוי ללא מינוי זה. באם תמצא הדרך, אזי על בית המשפט להימנע, ככל הניתן ממינוי אפוטרופוס. "
נקודה נוספת, גם אם הבת תגיש את הבקשה, אין זה מחייב כי אכן היא תהיה האפוטרופסית לאביה. אם בית המשפט ימצא לנכון כי יש לפעול למינוי אפוטרופוס, עליו לבחון האם ניתן למנות דווקא אדם קרוב לחסוי (בעניינו הבת) ולא אדם או גוף אחר כמו: עמותה, הקרן לטיפול בחסויים ועו"ד, שהוא אנונימי לגביו.

הבקשה תוגש לביהמ"ש למשפחה

את הבקשה למינוי אפוטרופסות, על הבת להגיש לביהמ"ש לענייני משפחה. כמו-כן יש לשלם אגרת ביהמ"ש. על הבת לצרף החלטה של ועדת אבחון, המאשרת את הצורך במינוי ולחילופין תעודה רפואית, המאשרת כי יש צורך במינוי אפוטרופוס. כמו-כן על הבת לצרף תצהיר, כי היא מבקשת להתמנות ומאשרת את הסכמתה למינוי. כן יש לצרף כתב הסכמה של יתר בני המשפחה, המביעים הסכמתם למינוי זה.
בבקשה זו מעורב גם היועץ המשפטי אשר מייצג את עניינו של האדם לגביו מתבקש המינוי.
כדרך שבשגרה, ממנה ביהמ"ש פקיד סעד לבחון מצבו של האדם לו מתבקש המינוי ולאחר שנשמעים הצדדים קובע ביהמ"ש את החלטתו בבקשה.

מהן סמכויות האפוטרופוס?

על האפוטרופוס לדאוג לענייניו של החסוי. הוא האדם שבגינו הוגשה הבקשה למינוי אפוטרופסות. אולם, ישנן פעולות שבהן האפוטרופוס מחייב את אישור ביהמ"ש, כמו החלטות הנוגעות לרכוש של החסוי כמו מכירה, רכישה, הענקת מתנות וכיוצ"ב.
עם המינוי, פעולותיה של הבת בעניינו של אביה, החסוי, יהיו נתונות לביקורת מצד האפוטרופוס הכללי על מנת לשמור על חובת הנאמנות, וכחלק בלתי נפרד מהפיקוח, תידרש הבת להגשת דו"ח אחת לשנה, המפרט את פעולותיה לרבות ניהול חשבונות.
יש לציין, כי מי שמונה לו אפוטרופוס אינו פסול דין, ומכאן שהוא יכול לבצע פעולות ברכושו לרבות עריכת צוואה.

• הכותבת, עו"ד איילת מצויינים, עוסקת בתחום מעמד אישי, צוואות ירושות והוצאה לפועל


• רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כיעוץ משפטי ו/או כתחליף ליעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה