zap group mishpati logo

אשרת כניסה לישראל - החזרת תיירים לארצם

מדינת ישראל אינה דורשת אשרות כניסה מוקדמות ממדינות רבות, ותיירים ממדינות אלה רשאים להגיע ולבקר בה, בלי אישור מוקדם. לצד היתרונות שבכך, קורה לא פעם שתיירים מגיעים לישראל, מגלים שאין להם אישור כניסה ומוחזרים לארץ מוצאם כלעומת שבאו. מה ניתן לעשות ואל מי אפשר לפנות?

מאת: עו"ד אלכס פטקין
26.07.16
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
אשרת כניסה לישראל - החזרת תיירים לארצם

מה קובע חוק הכניסה לישראל?

על פי חוק הכניסה לישראל, תשי"ב - 1952, כל מי שנכנס לישראל, חייב לעבור דרך ביקורת הגבול ולקבל אישור לשהייתו בארץ, בעיקר מי שאינם אזרחי ישראל או עולים חדשים. במקור, החוק נועד כדי למנוע השתקעות של גורמים בלתי חוקיים, הגירה בלתי חוקית ותעסוקה בלתי חוקית. מתוקף כך, החוק מקנה סמכות רחבה לשר הפנים ולפקידיו לסרב לכך שאדם יכנס לישראל, אם מבחינתם קיים חשש שהוא הגיע לאחת מהמטרות הנ"ל.

המצב בפועל באשר להיתר כניסה לישראל

העובדה שאין צורך באשרת כניסה מוקדמת, גורמת לכך שפעמים רבות תיירים תמימים מגיעים לסוכנות נסיעות מקומית בארץ מוצאם, מוודאים שאין להם צורך באשרת כניסה, ומזמינים כרטיסי טיסה לישראל, כדי לשהות בה מספר ימים/ שבועות למטרות נופש, ביקור היסטורי או ביקור משפחתי. בהגיעם לשדה התעופה בישראל, הם נעצרים בלי התראה על ידי משטרת הגבולות, מועברים לתשאול, ולבסוף, על סמך נימוקים כאלה ואחרים, הרשויות מחליטות לא לאפשר להם כניסה לישראל, ומורות להם לעזוב את הארץ תוך 24 שעות ולשוב ליעד שממנו הגיעו.

הסטטיסטיקה עגומה, בעיקר כלפי תיירים המגיעים ממדינות חבר העמים לשעבר, ומידי חודש מוחזרים עשרות מהם ליעדם, בלא עוול בכפם. קיימים גם מקרים בהם נמנעה כניסתם לישראל גם של בעלי תפקידים בכירים מאוד ברוסיה ו/או אוקראינה, על אף שהציגו את כל האישורים הרלוונטיים לתפקידם. כך למשל, מקרה בו נעצרה בחורה בת 25, שסיימה לימודים באוניברסיטה, רצתה להגיע לנופש בישראל ונעצרה בחשד לכך שהגיעה לעבוד בזנות, או מקרה של אישה בת 50, נורמטיבית לחלוטין, בעלת תפקיד בכיר בעירה שלא הורשתה להיכנס לארץ, על אף שהיו בידיה כל המסמכים הנחוצים ואף כרטיס טיסה חזרה.

האם משטרת הגבולות מחויבת לנמק את סיבת המניעה?

משטרת הגבולות אינה מחויבת לנמק את סיבת איסור הכניסה לארץ, אך רוב הנשים, בגילאי 16-50, מעידות שהחשד כי באו לעבוד בזנות, היה ברור וגלוי לעין. הגברים מעידים כי החשד העיקרי הוא שהגיעו לעסוק בלתי חוקיות, באופן עצמאי או אצל קבלנים שונים. 

מי ישלם את עלות כרטיס הטיסה?

במקרה שבו תייר מוחזר ליעדו, הוא פטור מתשלום על כרטיס הטיסה. אבל גם כאן, יש לסייג ולומר כי פעמים רבות קורה שתייר מגיע מאזורים רחוקים  של רוסיה דרך קונקשן במוסקבה  ומשם לישראל. ברוב המקרים, כרטיס החזרה שיינתן לו יהיה עד מוסקבה בלבד ומשם יהיה עליו להסתדר בעצמו.

לא רבים יודעים, שהחלטת רשות ההגירה היא לא סוף פסוק וניתן לשנותה. לא במקרה מורים על עזיבה תוך 24 שעות ולא באופן מיידי. בפרק זמן זה ניתן להגיש עתירה דחופה לבית משפט, שפוסק תוך שעות ספורות

מה ניתן לעשות במקרה שנעצרים לחקירה?

לא רבים יודעים, שהחלטת רשות ההגירה היא לא סוף פסוק וניתן לשנותה. לא במקרה מורים על עזיבה תוך 24 שעות ולא באופן מיידי. בפרק זמן זה ניתן להגיש עתירה דחופה לבית משפט, שפוסק תוך שעות ספורות.  חשוב לזכור שעד שלא מוגשת עתירה, רשות ההגירה ממשיכה לפעול לגירוש אותו תייר ולכן מדובר כאן למעשה במרוץ נגד הזמן ויש חשיבות רבה למהירות בה נעשים הדברים. 

מהן ההחלטות האפשריות של בית המשפט כאשר מוגשת עתירה?

עם הגשת העתירה, עומדות בפני בית המשפט שלוש אפשרויות: 

האפשרות האחת - דחיית העתירה על הסף. בדרך כלל, כאשר לאותו תייר יש היסטוריה מוכחת של עבירות, או שכבר גורש בעבר מישראל, לאחר שנתפס על דברים בלתי חוקיים. 

האפשרות השנייה - העתירה מתקבלת, וביהמ"ש מורה למשרד הפנים לשחרר את התייר ולאשר את כניסתו לישראל. 

האפשרות השלישית  - ניתנת לתייר ארכה מעבר ל- 24 שעות, ובזמן הזה בית המשפט מבקש לקבל את תגובתו של משרד הפנים וקובע דיון למועד מאוחר יותר. 

כיצד מגישים את העתירה?

העתירה מוגשת לבית המשפט באמצעות עורך דין,  תוך מספר שעות מרגע שעורך הדין מתחיל לטפל במקרה. 
מכיוון שמדובר בתיירים, מי שבדרך כלל יוצר את הקשר עם עורך הדין הם המכרים הממתינים בשדה התעופה, שלא מבינים מדוע אותו אורח אינו יוצא אליהם ומתחילים בחיפוש בהול אחר פתרון. עורך הדין מגיע בבהילות לשדה התעופה, מחתים  על טפסי ייצוג  ומגיש את העתירה במהירות האפשרית. 

האם משטרת הגבולות יכולה להחזיר תייר לפני תום 24 שעות?

כעיקרון, משטרת הגבולות מחויבת להשאיר את התייר בישראל למשך 24 שעות. אולם בפועל, באופן מקומם, ישנם מקרים שבהם התייר מוחזר לפני תום 24 שעות, גם כעבור 5 שעות, בטיסה ראשונה ליעד ממנו הגיע התייר 

מה ניתן לעשות כדי למנוע מצבים כאלה?

ההמלצה הטובה ביותר, במקרה שלתייר יש חבר/קרוב משפחה בישראל, היא שאותו חבר/קרוב משפחה ייגש לאחת מלשכות מנהל האוכלוסין באזור מגוריו ויגיש, מבעוד מועד, בקשה להזמנת תייר לישראל. 
המלצה נוספת לתיירים המגיעים לישראל, במיוחד לתיירים המגיעים ממדינות כמו רוסיה ואוקראינה, שבהן המצב הסוציו אקונומי נמוך ועבורן ישראל נחשבת כאטרקטיבית מאוד, היא לקחת בחשבון את הסיכון ולהצטייד מבעוד מועד בפרטים של עורך דין, שאליו יוכלו לפנות ישירות מהשדה. 

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה