zap group mishpati logo

תביעות כספיות - התביעות האזרחיות הנפוצות ביותר

תביעות כספיות הן התביעות השכיחות ביותר המוגשות לבתי המשפט האזרחיים בישראל. מהי תביעה כספית? מהם סדרי הדין הנדרשים לניהולה? אילו תביעות כספיות הן השכיחות ביותר ומה ההבדל בין סדר דין רגיל לסדר דין מקוצר או מהיר?

15.08.16
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
תביעות כספיות - התביעות האזרחיות הנפוצות ביותר

מהי תביעה כספית?

תביעה כספית היא תביעה המוגשת לבית משפט אזרחי (להבדיל מבית משפט לעניינים פליליים) כשהסעד המבוקש הוא סעד כספי, והתובע למעשה תובע סכום כסף שמשקף את תביעתו.. כשמונים אחוזים מהתביעות המוגשות לבתי המשפט האזרחיים בישראל הן תביעות כספיות. 

מה הן התביעות הכספיות הנפוצות?

תביעות כספיות יכולות להיות בתחומים שונים. התביעות הכספיות הנפוצות כוללות תביעות בתחומים אלו:

תביעות מכוח חוק החוזים: בעולם המסחרי והעסקי במיוחד, אם כי גם בחיים האישיים, נכרתים הסכמים שעל הצדדים לכבדם. במקרה של הפרת חוזה, צד לחוזה שהופר יכול לתבוע את מפר החוזה ולבקש תרופות וסעדים המנויים בחוק החוזים. פיצויים כספיים הם סעד פופולרי במקרה של הפרת חוזה, לבד מפיצויים מקובלים אחרים כגון אכיפת חוזה או ביטולו.

תביעות על רקע פעילות בעולם המסחרי ובעולם העסקים: בעולם המסחרי והעסקי נוצרים אין ספור מצבים בהם גוף או אדם נאלץ לתבוע גוף או אדם אחר ולבקש סעד כספי. זה יכול להיות במקרים בהם לא שולם חוב, לא ניתנה תמורה, התקבלה סחורה פגומה, הופרה התחייבות חוזית, לא הועברו תשלומים, נוצר סכסוך בין שותפים עסקיים, נוצר סכסוך בין ספקים ונותני שירותים, הופרה התקשרות חוזית בענייני תאגידים, הופרו כללי התחרות ההוגנים על ידי עסקים מתחרים ועוד. 

תביעות על רקע אישי: סכסוכי גירושים, סכסוכי ירושה, סכסוכי שכנים, תביעת לשון הרע וסכסוכים בין חברים ומכרים הם רקע להגשת לא מעט תביעות כספיות. 

תביעות על רקע פעילות נדל"נית: בענף הנדל"ן יש לא מעט סכסוכים המתגלגלים לפתחו של בית המשפט בדמות תביעה כספית. כך, נפוצות תביעות של משכיר נגד שוכר וההפך, תביעות בין צדדים לחוזה מכר מקרקעין, תביעות נגד או על ידי מתווכים, תביעה בגין הפרת זכות קניינית, תביעה בגין ליקויי בניה וכיו"ב.

תביעות בתחום דיני העבודה: זהו תחום מובחן של תביעות כספיות שמוגשות ומתבררות בבתי הדין לעבודה. 

תביעות נזיקיות: לרוב מדובר בתביעות נגד חברות ביטוח, אך גם בתביעות של גופים שונים, לרבות עיריות, מועצות מקומיות, מוסדות השכלה, של מעסיקים, של ביטוח לאומי ואף של אנשים פרטיים. התביעה במקרה זה תהיה לפיצוי כספי בגין נזק שנגרם לתובע עקב עוולה נזיקית שביצע הנתבע אשר מפורטת באחד מהחוקים והתקנות בתחום (פקודת הנזיקין בעיקר). לתחום זה משתייכות גם תביעות לפיצוי בגין נזקים שנגרמו לאנשים שהיו מעורבים בתאונות דרכים (תביעות מכוח חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים), תביעות רשלנות רפואית וכן תביעות רכוש שונות. 

הסמכות העניינית מתייחסת למהות התביעה, וכשמדובר בתביעה כספית יש לבחון את הסכום הנתבע, אשר שיעורו הוא זה שמשפיע על זהות בית המשפט לו הסמכות לדון בתביעה

היכן נדונות תביעות כספיות?

כאמור, את התביעות הכספיות יש להגיש לבית משפט אזרחי. זהות בית המשפט מושפעת משתי שאלות מרכזיות: שאלת הסמכות המקומית ושאלת הסמכות העניינית.

הסמכות המקומית מתייחסת למיקומו הגאוגרפי של בית המשפט אליו תוגש התביעה הכספית, כלומר באיזה מחוז תתקבל ותידון התביעה המוגשת. ישנם שישה מחוזות שיפוטיים ברחבי הארץ - מחוז דרום, מחוז מרכז, מחוז תל אביב, מחוז ירושלים, מחוז צפון ומחוז חיפה. בכל מחוז ישנם מספר בתי משפט שלום ובית משפט מחוזי. נסיבות שונות ומאפיינים שונים של התביעה, של התובע ו/או של הנתבע אשר מפורטים בתקנות סדר הדין האזרחי הם שמשפיעים על הקביעה היכן תוגש התביעה הכספית ומסייעים להכרעה בשאלת הסמכות המקומית. כך למשל, התביעה תוגש במחוז בו נוצרה ההתקשרות החוזית בין הצדדים, מקום הימצאותו של הנכס הנדל"ני נשוא התביעה, מקום העסק של מי מהצדדים, מקום המגורים של מי מהנתבעים, וכן הלאה.

הסמכות העניינית מתייחסת למהות התביעה, וכשמדובר בתביעה כספית יש לבחון את הסכום הנתבע, אשר שיעורו הוא זה שמשפיע על זהות בית המשפט לו הסמכות לדון בתביעה.

כיצד סכום התביעה משפיע על זהות בית המשפט אליו היא תוגש?

לפי סדרי הדין, תביעה בסכום מקסימלי של 33,500 ₪ (נכון ל-1.1.2016) תוגש לבית משפט לתביעות קטנות. תביעה של עד שניים וחצי מיליון שקלים תוגש לבית משפט השלום. תביעה בסכום גבוה מזה היא בסמכותו של בית משפט מחוזי.

כיצד מתנהלת תביעה כספית?

אופן ההתנהלות תביעה כספית תלוי בסדר הדין במסגרתו הוגשה התביעה. ככלל ניתן להגיש תביעות כספיות בשלושה סדרי דין שונים: תביעה בסדר דין רגיל, תביעה בסדר דין מקוצר ותביעה בסדר דין מהיר.

תביעה בסדר דין רגיל כוללת הגשת כתב תביעה, לאחר שלושים יום הנתבע מחויב להגיש כתב הגנה והתביעה מתחילה להתברר עד לקבלת הכרעה. תביעה בסדר דין רגיל היא התביעה הכספית השכיחה והמקובלת ביותר.

תביעה בסדר דין מקוצר: זוהי תביעה שגוררת התנהלות אחרת של הצדדים למשפט ושל בית המשפט. במסגרת תביעה זו מוגשת תביעה בסדר דין מקוצר ולנתבע אין זכות אוטומטית להגיש כתב הגנה אלא אם הגיש בקשת רשות להתגונן וזו התקבלה. את התביעה בסדר דין זה ניתן להגיש רק כשמתמלאים תנאים מגוונים המפורטים בתקנות סדר הדין האזרחי.

תביעה בסדר דין מהיר: זוהי תביעה שניתן להגישה במקרים בהם הסכום הנתבע איננו עולה על 75,000 ש"ח. תביעה זו מתנהלת באופן מהיר ויעיל יותר מתביעה בסדר דין רגיל.

יש לדעת, כי קיים סדר דין רביעי ונוסף להגשת תביעות כספיות, והמדובר בתביעות בסכום קצוב של עד 50,000 ₪ המוגשות ומתנהלות באמצעות מערכת ההוצאה לפועל ולא במסגרת בית המשפט האזרחי. סדר דין זה מתאים לתביעות העומדות בקריטריונים של תביעה בסכום קצוב.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • תביעות קטנות: השמלה שנמסרה לניקוי נפגמה, המכבסה תפצה

    תביעות קטנות: השמלה שנמסרה לניקוי נפגמה, המכבסה תפצה

    מכבסה תשלם לאשה פיצוי של 3,500 שקלים בשל ניקוי כושל של שמלת הכלה שלה, שהתבטא בפגיעה במרקם הבד.
    2 דק'
  • מה הפיצוי כשהונג קונג מתרחקת?...

    מה הפיצוי כשהונג קונג מתרחקת?...

    ביהמ"ש לתביעות קטנות בירושלים דן לאחרונה בתביעה שהגישו בני זוג נגד חברת אל-על לפיצוי בשל דחיית טיסה להונג-קונג. ביהמ"ש קיבל את התביעה, וקבע כי אל-על תשלם לבני הזוג 3,500 שקלים.
    2 דק'
  • תביעות קטנות - שאלות ותשובות מהפורום

    תביעות קטנות - שאלות ותשובות מהפורום

    המוצר שהזמנתם לא הגיע. האם ניתן להגיש תביעה קטנה? מהו גובה הסכום שבגינו ניתן לתבוע בבית המשפט לתביעות קטנות? עו"ד רענן בשן, מנהל פורום תביעות קטנות במשפטי, השיב לשאלות הגולשים בנושא
    3 דק'