zap group mishpati logo

מי מפחד מבעל הבית?- הליכי פינוי מושכר

מה ניתן לעשות כאשר שוכר מחזיק בנכס שלא כדין? האם ניתן לפנותו? מה קובעות התקנות אשר מאפשרות הליך מזורז להגשת תביעה לפינוי מושכר?

מאת: עו"ד יחזקאל הרשמן
10.10.11
תאריך עדכון: 10.06.15
2 דק'
מי מפחד מבעל הבית?- הליכי פינוי מושכר

נקלעת למצב של שוכר שמחזיק בנכס שלך שלא כדין? חושש שההליכים המשפטיים ימשכו זמן רב? אתה נכנע ללחציו ותכתיביו של השוכר?

סוגיה בעייתית המטרידה בעלי נכסים רבים בישראל הינה פינוי שוכר אשר עושה שימוש ציני בחוק האוסר על עשיית דין עצמי בידי בעלי הנכסים, תוך שהוא מודע לבירוקרטיה המשפטית הארוכה הכרוכה בנקיטת הליכי פינוי.

עד דצמבר 2008 , האפשרויות המשפטיות שעמדו לבעל נכס בנושא פינוי שוכר (המצוי בנכס על פי הסכם, ושחוק הגנת הדייר לא חל עליו) התמצו בהגשת תביעה אזרחית, כאשר בירור תביעות אלו עלול להימשך שנים ומצריך השקעת זמן, אנרגיה וסכומי כסף לא מבוטלים.

לאור ריבוי המקרים, ובשל המכשול הבירוקרטי הקיים "דה פקטו", נולד הצורך בשינוי חקיקתי אשר יוביל להגנה ולשמירה על זכויות הקניין של בעלי הנכסים. ואכן, ביום 28.12.08 , פורסמו התקנות החדשות המאפשרות הליך מזורז להגשת תביעה לפינוי מושכר.

במסגרת הליך מזורז זה, על התובע להגיש את תביעתו בצירוף תצהירים וראיות, ועל הנתבע מוטלת החובה להגיש את כתב ההגנה תוך 30 יום מהמצאת התביעה לידיו.

ביהמ"ש נדרש לקבוע דיון בתביעה, שלא יהיה מאוחר מ- 30 יום מהמועד האחרון להגשת כתב ההגנה. למעשה, התקנות החדשות עוקפות את כל השלב המקדמי הקיים בסדר דין רגיל ומדלגות היישר לשלב ההוכחות בתביעה.
עוד נקבע, כי במסגרת ההליך תתקיים ישיבת הוכחות אחת, ועם תום הדיון, ולכל המאוחר בתוך 14 ימים, יתן ביהמ"ש פסק דין מנומק. היינו, במקרים מסוימים ניתן יהיה לקבל צו פינוי תוך 60 יום ממועד הגשת התביעה.

חידוש נוסף הנובע מהתקנות, הינו שאין צורך בהגשת בקשה למתן היתר לפיצול סעדים- התובע במסלול זה זכאי לתבוע את מלוא נזקיו במסגרת תביעה נוספת, מבלי לקבל רשות מביהמ"ש.

למותר לציין, כי אין בחידוש החקיקתי כדי להקל ראש בקרב בעלי הנכסים בנושא החתמת שוכר על הסכם שכירות מבטיח וקבלת בטוחות וערבויות ראויות.

עוד בנושא

פינוי שוכר - המדריך לבעלי הדירות


* עו"ד יחזקאל הרשמן מספק מגוון רחב של שירותים משפטיים בתחומים: אזרחי, מסחרי, מקרקעין והוצאה לפועל.

מייל: heziher@hotmail.com

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה