zap group mishpati logo

אל תתפסו ברשת! על פרטיות והאזנת סתר בפייסבוק

האם הרשת החברתית הגדולה ביותר בעולם חצתה את הגבול? בהשתתפות עו"ד רענן גל וחה"כ רויטל סויד

מאת: יערית טרבלסי ומערכת משפטי
04.09.16
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
אל תתפסו ברשת! על פרטיות והאזנת סתר בפייסבוק

העובדה שחברות ענק אוספות עלינו מידע רב מהרשת (DATA), כדי להתאים לנו מידע מסחרי רלוונטי, אינה חדשה.
המודל העסקי של גוגל, פייסבוק וחברות ענק נוספות, מתבסס על אלגוריתמים משוכללים שאוספים נתונים רבים ככל האפשר על כל גולש. ככל שנגלוש לאתרים מסוימים, נגיב, נשתף ונשתתף בתכנים שונים ברשת, כך יגדל מאגר המידע עלינו ויאפשר לאותן פלטפורמות לדייק עבורנו את הפרסומות והמסרים האחרים.

מהצד העסקי יש לכך כמובן יתרונות רבים, שהרי בדרך זו יכולים בעלי העסקים למקד את הפרסום שלהם, להגיע רק לקהל יעד רלוונטי ולחסוך זמן ומשאבים יקרים. אבל, ככל שמשתכללת הטכנולוגיה, כך גם מתערער הגבול שבין לגיטימיות מסחרית לבין חדירה בוטה לפרטיות. 

האם פייסבוק מאזינה לשיחות הפרטיות שלכם?

עבודת המיקוד של פייסבוק היא מהמשוכללות שיש. כל פוסט שאנחנו כותבים, לייק או שיתוף שאנחנו עושים, משמשים לבניית פרופיל המידע שלנו. מאז הכנסת טכנולוגיית הסרטונים וההקלטות ומאז רכישת ווטסאפ, משתמשת פייסבוק גם במידע המוקלט שלנו, שמתווסף למידע הקיים. בכל פעם שאנחנו מתבקשים לאשר שימוש בנתונים, בכל אחת מהפלטפורמות, אנחנו למעשה מאשרים לפייסבוק לקחת מאיתנו את המידע. 

אולם, לאחרונה הועלו טענות קשות נגד פייסבוק, שלכאורה מאזינה בסתר לשיחות שמתנהלות בחדרי חדרים, גם כאשר האפליקציות המשויכות לה (מסנג'ר, ווטסאפ וכו') סגורות ומבלי שיעשה שימוש במיקרופון של הטלפון הנייד. תחקירים רבים נעשו על מנת לנסות ולהוכיח זאת, ביניהם גם תחקיר ששודר בתוכנית "חי בלילה", ובו נראה כי מסרים מסחריים שונים הופיעו באופן 'מפתיע' בפייסבוק, מיד לאחר שהתקיימה שיחה פרטית, פנים מול פנים, על הנושא, כשהטלפונים הניידים מונחים על השולחן והאפליקציות בהם סגורות. 

חוק האזנת סתר

על פי חוק האזנת סתר תשל"ט-1979: "המאזין, המציב או המתקין מכשיר למטרת האזנת סתר שלא כדין, או כדי לאפשר שימוש בו למטרה האמורה. וכן המשתמש ביודעין וללא סמכות כדין, בידיעה או בתכנה של שיחה שהושגו על ידי האזנת סתר, בין שנעשתה כדין ובין שנעשתה שלא כדין, או מגלה ידיעה או תוכן שיחה כאמור ביודעין לאדם שאינו מוסמך לקבלה, דינו- מאסר חמש שנים".

לדברי עו"ד רענן גל, העוסק בתביעות אזרחיות, לשון הרע והפרעת הגנת הפרטיות: "אסור לצד ג', שאינו צד ידוע בשיחה, להאזין לה ללא הסכמה של אף אחד מבעלי השיחה. בנוסף להאזנה, אוסר החוק גם על הקלטה או העתקה של השיחה באמצעות מכשיר טכנולוגי ייעודי לכך".  

לדבריו, המחוקק רואה בהאזנת סתר עבירה חמורה מאוד ומתייחס לכך בכובד ראש, כשהעונש המרבי הוא 5 שנות מאסר. מעבר לעונשים הכבדים המוטלים על מי שעושה שימוש בהאזנת סתר, האזנות סתר אינן קבילות בבית משפט, גם לא בהליך פלילי, אלא אם השימוש בהן נעשה כדי להרשיע את הנאשם בעבירה על חוק הגנת סתר. 

בהסתמך על סעיף 2 לחוק הגנת הפרטיות, מאפשר החוק, לפי סעיף 29א' משנת 2007, לתבוע פיצוי עד לגובה של 50,000 ₪ (צמוד מדד). מכיוון שהשגת ההוכחה אינה דבר של מה בכך, מספיקות במקרים מסוימים, גם ראיות נסיבתיות שיוכיחו כי בידי בעל האינטרס יש מידע, שלא היה מגיע אליו בשום דרך למעט האזנת סתר. 

המחוקק רואה בהאזנת סתר עבירה חמורה מאוד ומתייחס לכך בכובד ראש, כשהעונש המרבי הוא 5 שנות מאסר. מעבר לעונשים הכבדים המוטלים על מי שעושה שימוש בהאזנת סתר, האזנות סתר אינן קבילות בבית משפט, גם לא בהליך פלילי, אלא אם השימוש בהן נעשה כדי להרשיע את הנאשם בעבירה על חוק הגנת סתר

האם פייסבוק עוברת על החוק?

בעקבות שידור התחקיר של חי בלילה וכחלק מעשייתה הציבורית, יזמה חברת הכנסת ויו"ר ראש השדולה למאבק באלימות ובריונות ברשת, רויטל סויד, דיון בועדת הטכנולוגיה, שאליו זומנו גם נציגי פייסבוק, כדי לעמוד על אמיתות הטענות ולנסות ולהבין במה דברים אמורים. 
לדבריה: "אנחנו חיים בעידן שבו אנחנו משתפים מרצון פרטים שונים על חיינו, ומסכימים בכך למעשה, שהפלטפורמות השונות יעשו שימוש בנתונים. במשך תקופה ארוכה, לא באמת הבנו את המשמעות שיש לכך על פגיעה בפרטיות וקיבלנו בהבנה את הופעת המסרים המסחריים בהתאם להרגלי הגלישה והעדפות שלנו. ככל שחולף הזמן גדלה גם המודעות לנושא וכבר נשמע הד זעקה ציבורי, שקורא לבדוק היטב מה אנחנו מאשרים ולמי.
מה שמדאיג מאוד בטענות שנשמעות לאחרונה, בהנחה שהעובדות נכונות ופייסבוק מאזינה לנו גם כשאנחנו לא עושים שימוש באחת מהפלטפורמות שלה, זה שמדובר בעבירה פלילית של ממש. זכותו של כל אדם לבחור אילו פרטים מחייו לשתף ואילו לשמור לעצמו, בידיעה ברורה ש'ביתו הוא מבצרו' ואף אחד לא מאזין לשיחות שנעשות בד' אמותיו".

תגובת פייסבוק:
על אף שבתחילה אישרו נציגי פייסבוק את הגעתם לדיון, הם הודיעו ברגע האחרון כי נבצר מהם להגיע.
כתגובה להזמנתה של ח"כ סויד, שלח סיימון מילר, האחראי על פעילות פייסבוק במזרח התיכון, אירופה ומזרח אירופה, תגובה כתובה שזו לשונה: "פייסבוק אינה עושה שימוש במיקרופון של הטלפון, כדי להתאים מודעות או לשנות את מה שרואים באוסף החדשות. חלק מהתחקירים האחרונים הראו כי אנו מאזינים לשיחות של אנשים, על מנת להראות להם מודעות רלוונטיות. הדבר אינו נכון. אנו מציגים מודעות על סמך האינטרסים של הגולשים ומידע אחר מהפרופיל שלהם ולא על סמך מה שהם מדברים בקול רם. 
אנחנו ניגשים למיקרופון, רק אם ניתנה הרשאה באפליקציה שלנו ואם נעשה שימוש פעיל בתוכנה מסוימת המחייבת אודיו, לרבות הקלטת וידאו, או שימוש בפיצ'ר האופציונאלי שהשקנו לפני שנים ומאפשר לכלול מוסיקה או שמע אחר, בעדכוני הסטטוס". 

מה ניתן לעשות בנוגע להתנהלות של פייסבוק?

ההתנהלות הנוכחית מול פייסבוק, אינה ההתנהלות הראשונה מולם של ח"כ רויטל סויד. למעשה, מרגע כניסתה לכנסת לפני כשנה וחצי היא שמה לעצמה כמטרה לטפל בנושא האלימות והבריונות ברשת ואף הקימה את שדולה בנושא. "אני מאמינה שהטיפול הטוב ביותר בכל נושאי הרשת, שהולכים ומתפתחים, הוא באמצעות שילוב של חקיקה, העלאת המודעות וחינוך", אומרת חברת הכנסת.

חקיקה - "חשוב לזכור שבסופו של דבר, פייסבוק היא מעצמה שומרת חוק ולכן עלינו חלה החובה לגייס אותה לטובתנו ולהסביר לה את משמעות הדברים, החוקים וההגבלים", אומרת ח"כ סויד. 
אחד ההישגים הגדולים שלה בתחום הוא הצעת החוק שעברה בקריאה טרומית, לחייב את כל בעלי הפלטפורמות לנטר ולהסיר כל קריאה לעשיית מעשי טרור. באוקטובר אשתקד פנתה ח"כ סויד לסיימון מילר, הסבירה לו את בעיית הטרור בישראל וביקשה ממנו להקים בארץ נציגות של פייסבוק שתבין את הצרכים המיוחדים שלנו ותתנהל לפיהם. ואכן, גורדנה קוטלר מונתה לאחרונה לאחראית מדיניות פייסבוק בארץ. "מינויה של גורדנה מוכיח שפייסבוק מבינה את הצורך בהתאמת המדיניות למקום שבו היא נמצאת". 

העלאת המודעות - "מכיוון שברוב המקרים אנחנו נותנים את ההרשאה לשאיבת המידע אודותינו, בלי להבין לעומק את הדברים, הרי שככל שתעלה המודעות, כך הציבור יהיה זהיר יותר וימנע מאישור חשיפה שאינו מעוניין בה". 

אך, העלאת המודעות היא לא רק של הציבור, אלא גם של פייסבוק עצמה. "אני בספק אם פייסבוק מבינה בעצמה את עוצמת המעצמה שהקימה ואת השלכותיה הרחבות", היא אומרת, "ולכן, חשוב להעלאות את מודעות הדברים גם בפני פייסבוק, בהתאם לצרכים ולמדיניות של כל מדינה". 

חינוך - ח"כ סויד מאמינה שהדור שלנו הוא מעין דור המדבר של האינטרנט ועל מנת שהדור הבא אחרינו ידע להתמודד עם הדברים, עלינו לחנך את הצעירים לשימוש נכון ברשת ולהקנות להם את הכלים הנכונים.  

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים