zap group mishpati logo

כללי התנהגות בזמן מעצר וחקירה

24 השעות הראשונות במעצר הן זמן קריטי עבור הנחקר. תוצאות פעולותיו בזמן זה ישפיעו על גורל המשפט

17.10.11
תאריך עדכון: 30.03.24
2 דק'
כללי התנהגות בזמן מעצר וחקירה

מעצר לצורכי חקירה הוא טראומה נפשית ופסיכולוגית קשה לכל נחקר. נחקרים שנעצרו פועלים לעיתים בניגוד לאינטרסים שלהם כחשודים, ופוגעים בעצמם באופן בלתי הפיך כמעט, שכן לדבריהם הראשוניים יש משקל כבד בשלב המשפט.

לכן, כל אדם חייב לדעת מהן זכויותיו בעת המעצר, וכיצד ימנע מלפגוע בעניינו, בכך שידע כיצד להתנהג בחקירה בעת מעצר.

רוצים לשאול שאלה ולקבל תשובת מומחה? היכנסו לפורום פלילי

בראש ובראשונה, יש לנסות ולברר מהי סיבת המעצר ולהכחיש את החשד. התגובה הראשונית תירשם בדו"ח המשטרתי. מאותו רגע אין לדבר עם אף אחד, אלא לפרוטוקול הכתוב. זאת, על מנת למנוע רישום מזכרים מפלילים ע"י השוטרים. יש לקרוא את פרוטוקול העדות ביסודיות, לדרוש תיקון טעויות, ולא להסכים לחתום על פרוטוקול חסר או מוטעה.

זכותו של הנחקר להיוועץ עם עו"ד לפני החקירה. זכות זו מנסים החוקרים למנוע, במטרה לגרום לנחקר בלבול, חרדה והעדר מודעות לזכויותיו.

מי שאשם - מוטב לו שישתוק, לאחר מסירת הכחשה כללית, וידרוש להיוועץ עם עו"ד כתנאי לחקירה. החף מאשמה, מוטב שימסור גרסה מפורטת, ואם יש לו אליבי, יש להציגו בהזדמנות הראשונה.

במקרה שהחוקרים מבקשים לערוך עימות - אם החשוד אשם, גם אם העימות הכרחי, יש לשמור על זכות השתיקה. בהעדר אשמה, יש להסכים לעימות ולמסור את גרסת ההגנה ולהטיח בצד שכנגד שאלות מזכות. במידה והחוקרים יעזבו את החדר וישאירו את משתתפי העימות לבדם, יש לזכור שמדובר בתרגיל שמטרתו להקליט את השיחה, ולכן יש לשלוט במה שנאמר בחדר.

החוקרים יאיימו על הנחקר או יבטיחו לו הבטחות, במטרה להוציא ממנו הודאה בביצוע הפשע. אין להאמין לשום הבטחה ואין להיבהל מאיומים - על פי החוק על החוקרים להביא את העצור בפני שופט להארכת מעצר בתוך 24 שעות מהמעצר.

כדי לפעול ביעילות בהגנה על זכויות הנחקר, יש להיוועץ בעורך-דין אשר ימליץ על בחירת הטקטיקה הנכונה במקרה הספציפי.

עוד בנושא:

תסקיר מעצר מהו ?  מה השפעתו?

 

* עו"ד יעקב שקלאר הוא עורך-דין פלילי. 

 
www.shklyar-law.co.il

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד שרון ארניה כץ

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה