zap group mishpati logo

חוק מיסוי מקרקעין - השינויים בחוק

בעקבות עליית מחירי הדירות ביצעה כנסת ישראל שינויי חקיקה בחוק מיסוי מקרקעין. מהם עיקרי השינוי?

24.10.11
תאריך עדכון: 30.03.24
2 דק'
חוק מיסוי מקרקעין - השינויים בחוק

ביקושים גבוהים ומחסור בהיצע של דירות למגורים ולהשקעה, הביאו בשנים האחרונות לנסיקת מחירי הדירות בעשרות אחוזים ולזעקת הציבור. מצוקה זו הביאה את כנסת ישראל לבצע תיקוני חקיקה שונים ומגוונים בחוק מיסוי מקרקעין במטרה להגדיל את היצע הדירות, במקביל ליצירת מיתון בשוק רכישות הדירות להשקעה. תיקוני החקיקה התמקדו, בין השאר, בהעלאת מיסי הרכישה כגון מס על רכישת דירה שאינה יחידה (חקיקה שתקטין את הכדאיות לרכישת דירות להשקעה). במקביל, הורחבו אפשרויות מכירת דירות בפטור ממס שבח בתקופה
הקובעת (חקיקה שתגדיל את היצע הדירות למכירה).

להלן שינויי החקיקה העיקריים בחוק מיסוי מקרקעין:
•באוגוסט 2011 , פורסם תיקון לחוק מיסוי מקרקעין המאפשר מכירת שתי דירות נוספות בפטור ממס שבח, נוסף לפטור הקיים בחוק, וזאת למוכר דירת מגורים שאינה מזכה, בתקופה הקובעת. תקרת הפטור שנקבעה בהוראות השעה, הנה - עד לסכום של 2,200,000 , כל המכירה תהא פטורה ממס. התמורה שמעבר לתקרת הפטור, תחויב במס שבח.

•שינוי נוסף שנקבע בחוק נוגע לסעיף הפטור במכירת דירה מזכה (סעיף 49 ב'} 1{), שכן, נקבע כי ניתן יהיה לעשות שימוש בפטור בעת מכירת דירת מגורים מזכה רק אחת לשמונה שנים ולא אחת לארבע שנים, כפי שהיה עד לתיקון בחוק. בשינוי חקיקה זה מקווה המחוקק לגרום לבעלי הדירות למכור את דירותיהם עד תום שנת 2012 וכך להגדיל את היצע הדירות בתקופה זו.

•שינוי חקיקה נוסף, הנו ייקור מס הרכישה בעת רכישת דירה שאינה דירה יחידה. הייקור מתבטא בהגדלת שיעורי המס ומדרגות המס לרוכשי דירת מגורים שאינה יחידה.
על חלק השווי שאינו עולה על 1,000,000 ₪ - ישולם 5% .
על חלק השווי שבין 1,000,000 ל- 3,000,000 ₪ - ישולם 6%.
מעבר לסכום זה - ישולם 7% .

שינויי החקיקה בחוק מיסוי מקרקעין בשנה האחרונה, משפיעים וישפיעו רבות על שוק הנדל"ן בישראל.
על מנת להבין את מהות השינויים ולהפיק מהם את התועלת המרבית, קיימת חשיבות עליונה להתייעצות עם עו"ד הבקיא בתחום מיסוי מקרקעין, שכן אין לדחות למחר מה שניתן ליהנות ממנו היום.

* עו"ד אופיר טשורני, מוסמך כעו"ד ורו"ח.משרד עורכי-הדין טשורני ושות' מתמחה בתחומי המשפט המסחרי, לרבות עבירות כלכליות; מקרקעין; שוק ההון ודיני חברות. בתחום הליטיגציה מתמחה  המשרד בעבירות כלכליות ודיני חברות.
טלפון: 03-6091282  דוא"ל: ofirt@dto.co.il

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים