zap group mishpati logo

עבירות סמים בצבא - עד מתי?

הפרסומים בכלי התקשורת בעניין קצין צה"ל שנחשד בעבירות סמים קשות עלולים לגרום לו לעוול משמעותי

24.10.11
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'

בניגוד לדין הפלילי ולרמת הענישה הנהוגה במערכת בתי-המשפט ה"אזרחית" הרי שבמערכת בתי-הדין הצבאיים קיימת רמת ענישה חמורה בכל הקשור לעבירות הסמים. במערכת המשפט הצבאית ממצים את הדין גם בעבירות סמים שעניינן שימוש בסם או החזקה לצריכה עצמית, ולא פעם חיילים מוצאים עצמם מאחורי סורג ובריח מרצים עונש במאסר ממשי בכלא צבאי.

התביעה הצבאית טוענת בכל תיקי הסמים, כי יש להילחם בנגע הסמים בצבא הגנה לישראל ולהטיל ענישה מרתיעה על כל חייל וחיילת שמוצאים עצמם עומדים לדין בשל עבירות סמים.

למציאת עו"ד במשפט הצבאי באינדקס משפטי

קצין צה"ל נחשד בעבירות סמים חשודות

המקרה האחרון שפורסם בתקשורת דן בקצין בדרגת רב-סרן העוסק בתפקיד לחימה-מבצעי, אשר מיוחסות לו, לכאורה, עבירות סמים חמורות עד מאוד (סחר בסמים, ניצול סמכות לרעה, הלבנת הון וכיוצא באלה).
על-פי הנטען, אותו קצין הפעיל תחתיו רשת שלמה של ארגון אשר החדיר כמות נכבדה של סמים לתוך תחומי מדינת ישראל. התנהגות זו של פריצת מערכת הבטחון לאורך גבול מדינת ישראל ובמיוחד בנקודה כה רגישה יכלה באופן פוטנציאלי להביא לכך שהדבר יהווה סכנה למדינת ישראל, לבטחונה ולבטחון אזרחיה ותושביה.

חשיפת הפרשה בתקשורת – עוול לקצין

אין ספק שעצם חשיפת הפרשה בתקשורת והעלאתה לסדר היום הציבורי תקשורתי תעשה במקרה זה עוול לקצין ולחיילים הנוספים המעורבים בפרשייה.
השאלה המתבקשת כעת היא – האם עורכי הדין המייצגים נהגו באופן אסטרטגי נכון כאשר בחרו לציין בפני התקשורת עובדות על תפקידו של הקצין ואופיו?

מבלי לשפוט או למתוח ביקורת, ברור הדבר כי התקשורת יכולה במקרה זה לפעול כחרב פיפיות: מחד היא יכולה לפצוע ולנגח את התביעה הצבאית אשר כביכול בוחרת למצות את הדין עם מי שנחשבים לגיבורי ישראל ומגניה, ומאידך כל אותן טענות המציגות את אותם גיבורים ככאלה יכולות לנגח ברמה המשפטית את הקצין והחיילים כיון שנראה כי מאותם הטעמים בדיוק ראוי להעניש אותם באופן מרתיע, חמור והולם עוד יותר.

מערכת השיקולים המנחה את בתי הדין הצבאיים ואת התביעה הצבאית כאשר נקבע העונש היא רבה ומורכבת ממספר רב של גורמים, החל מהרתעת היחיד, הרתעת הרבים, פגיעה במשמעת הצבא ועד לאינטרסים של שיקום. האם נכון בכל מקרה לציין כי מדובר בלוחם? בקצין? במי שהגן על בטחון המולדת בחירוף נפש? – התשובה לכך איננה אף פעם חד משמעית!

היכן הקצין יועמד לדין - במערכת המשפט הצבאית או האזרחית?

אחד הנושאים שמעניינים את התקשורת בהקשר של המקרה הנ"ל, הוא הערכאה המתאימה לשפיטת המעורבים בפרשה. ראוי לציין, כי על העבירות המתוארות בפרשה ניתן להעמיד לדין הן במערכת המשפט האזרחית והן בזו הצבאית. צה"ל יעדיף תמיד לשפוט את חייליו על עבירות סמים בבית-הדין הצבאי, וככל הנראה בעיקר במקרה זה כאשר העבירה בוצעה תחת מעטה של ניצול התפקיד הצבאי ליצירת התשתית המתאימה לעבירות הסמים.

עד מתי – עבירות סמים בצבא? כפי שהדברים נראים כעת, שאלה זו תישאר ללא מענה בתקופה הקרובה.
עם זאת נשאלת שאלה נוספת - האם כשעבירות אלה מתבצעות על ידי חייל מהמניין, ראוי שרמת הענישה כלפיו כחייל המשרת בצה"ל תהיה כה שונה מזו הנהוגה כלפי חברו האזרח, אשר בחר שלא להתגייס ולשרת בצבא?

* התמונה של עו"ד עידן דביר צולמה ע"י יואב חסקלוביץ'.

עורך דין עידן דביר

עורך דין עידן דביר

עו"ד עידן דביר משמש כסנגור צבאי, שירת במגוון תפקידים בפרקליטות הצבאית, והינו בעל אישור ייצוג בבתי הדין הצבאיים ובפני ועדות וגורמי צבא שונים. משרד עו"ד עידן דביר עוסק בתחום המשפט הפלילי וכן בדיני צבא, תעבורה, משפט אזרחי, קניין רוחני, צוואות וירושות. עד היום ייצג למעלה מאלף חיילים, נגדים וקצינים במגוון עבירות צבאיות

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עורך דין עידן דביר

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה