zap group mishpati logo

תמ"א 38 לא מתרוממת - מדוע?

מדוע תוכנית תמ"א 38 עדיין לא מיושמת בשטח ומה ניתן לעשות?

מאת: עו"ד גיא פרבמן
27.10.11
תאריך עדכון: 28.03.24
2 דק'
תמ"א 38 לא מתרוממת - מדוע?

בשנת 2005 החליטה ממשלת ישראל על החלת תמ"א 38 (תוכנית מתאר ארצית), שמטרתה הערכות המדינה לרעידת אדמה באמצעות חיזוק מבנים שנבנו לפני 1980.

מאז ועד היום חוזקו בארץ כ 20- מבנים בלבד. הפתרונות הנדרשים ליישום יעיל של תמ"א 38 , טמונים בהתנהלות נכונה ויעילה של משרדי הממשלה השונים.

על משרד הפנים להוציא הנחיות לרשויות המקומיות לפיהן ימופו המבנים המסוכנים ויישלחו מכתבי התראה לבעלי הדירות. בנוסף, יש להקים מחלקות מיוחדות ברשויות המקומיות שיעניקו טיפול ייחודי ליישום תמ"א 38 .

משרד האוצר: אחת הסיבות המרכזיות בגינן פרויקטים מועטים בלבד של תמ"א 38 יצאו לדרך, הינה היבטי המס השונים. מחד, הטלת מס שבח בגין מימוש זכויות הבנייה של חדרי היציאה על הגג, ומאידך העובדה שבגין שירותי הבנייה עבור בעלי הדירות, לא יכולים היזמים לנכות מע"מ. לכך ניתן להוסיף את העובדה שרשות המסים גובה מס רכישה בשיעור 5% , אשר נכון היה להורות על ביטולו בפריפריה, וצמצוצו ל- 2.5% במרכז.

סיבה נוספת: למרות החקיקה לטיפול בדייר הסרבן - הלכה למעשה, נמנעים המפקחים על המקרקעין מלעשות שימוש בסמכות שניתנה בידם. דבר זה מונע מיזמים להתקשר בפרויקטים שאין בהם 100% הסכמה מצד בעלי הדירות. נכון היה עושה משרד המשפטים אם היה מכיל את חוק הדייר הסרבן גם על תמ"א 38.

בנוסף, נדרשת חקיקה שתקבע את הוצאת הגג מהרכוש המשותף ורישומו כיחידה נפרדת. חקיקה כזו תעניק את החמצן הכלכלי הדרוש להתנעת פרויקטים רבים ותאפשר מימון ע"י הבנקים.

כיום ישנם כ 800,000 - מבנים שלא נבנו עפ"י התקנים הנדרשים לרעידות אדמה. חיזוק מבנים אלה והוספת כחמש דירות בממוצע בבניין, תגדיל את היצע הדירות בכארבעה מיליון דירות חדשות ותעניק פיתרון למצוקת הדיור. על משרד השיכון לקדם הליכי חקיקה והקלות כספיות ליזמים אשר יעניקו דיור בר השגה כחלק מפרויקט תמ"א 38.

בנוסף, להורות לעמידר ולשאר החברות המשכנות, כי עליהן לפעול בנחישות על מנת לקדם פרויקטים מסוג תמ"א 38 , ללא הטלת חסמים וללא עיכובים אשר מדירים את רגלי היזמים מפרויקטים בהם מעורבות חברות משכנות.

עוד בנושא:

דייר סרבן בעיסקאות תמ"א 38 - מה עושים?

 

*משרד עו"ד גיא פרבמן מתמחה במתן שירותים משפטיים בתחומי הנדל"ן ומלווה פרויקטים של התחדשות עירונית.

דוא"ל: office@farbman-law.com

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה