zap group mishpati logo

מהו שווי נכסי הקריירה שלכם בגירושין?

נכסי קריירה או מוניטין אישי הוכרו בפסיקה כסוג של נכס בעל שווי כלכלי, אשר ניתן לאומדו בכלים מקובלים במהלך הליכי גירושין

14.11.11
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
מהו שווי נכסי הקריירה שלכם בגירושין?

מתי בפעם האחרונה נשאלתם כמה אתם שווים אם מישהו היה קונה אתכם? את הכישרון שלכם? את הפוטנציאל שלכם? את המותג שבכם שטרם פרץ החוצה? בקיצור את ההון אנושי שלכם - נכסי הקריירה שלכם?

בדרך כלל שאלות אלו מתפרסמות בעיתונים כלכליים ומתייחסות לגבי סלב או כוכב ידוע כזה או אחר, ולגבי אנשי עסקים אמידים מאוד.

אך - הפתעה! בשנים האחרונות גם בבתי המשפט לענייני משפחה, בעת חלוקת רכוש בין בני זוג בהליך גירושין (divorce), דנים בשווי נכסי הקריירה של כל בן זוג או במילים אחרות - מהו פוטנציאל ההשתכרות של אחד מבן הזוג (הונו האישי).

סוג של נכס - לפעמים שווה הרבה

נכסי קריירה או מוניטין אישי הוכרו בפסיקה כסוג של נכס. נכס בעל שווי כלכלי השווה לפעמים ממון רב, אשר ניתן לאומדו בכלים מקובלים במהלך הליכי גירושין.
הרציונל שעומד מאחורי הפסיקה בנושא נכסי קריירה וחלוקתם הוא, כי על פי רוב, התפתחותם המקצועית של בני-זוג קשורה זה בזו. בני זוג עשויים לוותר על השכלה או על משרה, לעבוד או ללמוד שעות מעטות יותר, להקריב פוטנציאל לקידום ואף לוותר לחלוטין על קריירה, כל זאת כדי שבן הזוג האחר יוכל להתפתח בעצמו למען טובתו-שלו וטובתה של המשפחה כולה.

לנגד עיני בית המשפט עומד שיקול הנובע ממניעים של צדק ושוויון, סוג של פיצוי עבור הפסדי קריירה של בן הזוג אשר מאפשרים לו להיות בעמדת מוצא שווה, ולהתחיל חיים חדשים שלא מאפס.

כאן המקום להזכיר את היתרון בתכנון אסטרטגית גירושין חכמה תוך ניצול מרוץ הסמכויות בסוגית נכסי הקריירה, המבוססת על השוני בין בתי הדין הרבניים לבין בתי המשפט.

בתי הדין הרבניים מסרבים לדון בכל סוגיית נכסי קריירה, ופוסקים על פי הלכה היהודית (דין תורה) השונה מן החוק האזרחי.
מודגש, כי בתי הדין מכבדים את חוקי מדינת ישראל ובכלל זה חוק יחסי ממון, אך מפרשים אותו על פי ההלכה היהודית.

--------------------
הערת מערכת:

מהו בעצם נכס קריירה ומה יכול להיחשב כנכס קריירה?
נכס קריירה הוא "נכס" בלתי מוחשי, שנרכש על ידי אחד מבין בני הזוג במהלך תקופת החיים המשותפת של הצדדים.

כך למשל, לימודים אקדמאיים או אחרים, שגרמו באופן ישיר להעלאת השכר של בן הזוג. קבלת תמלוגים במהלך הנישואים, גם היא דוגמא לנכסי קריירה.

כיצד יחושבו נכסי הקריירה?
תחשיב נכסי קריירה הוא הסכום שמתקבל כתוצאה ישירה של השקעת בני הזוג בהשכלתו/הכשרתו של אחד מהם, במשך תקופת העבודה (עד גיל פרישה) גם לאחר החיים המשותפים. כלומר: שוויו של אדם מבחינת היותו בעל מקצוע כאשר המקצוע ששפר את הכנסתו/הכשרתו נרכשו בתקופת החיים המשותפת.

כך למשל, ישנם לא מעט מקרים בהם בחיי הנישואים של בני הזוג, האשה נשארת בבית, מגדלת את הילדים ומטפלת במשק הבית, בעוד שבעלה רוכש השכלה: יוצא ללימודים, מקבל תואר אחד או יותר, יוצא ללימודי תעודה וכד'. יש לקחת את כל הנתונים הללו בחשבון.

חישוב נכון של נכסי קריירה יקח בחשבון את השאלות הבאות, כגון: כיצד יגדל השכר של בן הזוג (זה שלגביו מתבצעת הערכת נכסי הקריירה) במהלך התקופה ממועד הגירושין ועד גיל הפרישה?
למשל, האם אצל עובד היי-טק תתבצע דווקא הפחתה/ירידה בשכר ובתנאים, שכן הגיל במקצוע זה, לאו דווקא מהווה גורם חיובי להעלאת שכר? מדוברת בשאלות מורכבות, שהתשובה עליהן אינה פשוטה.
כמובן, שיש לבחון גם את השכר לפני הנישואין ולהעריך את התפתחות השכר הצפויה (לטוב ולרע) עד גיל הפרישה.
לאחר ניתוח הסיכונים הקיימים והתפתחויות השכר, יש לבצע  תחשיב של היוון הפרשי השכר עד גיל הפרישה.

* קרט ושות' הינו משרד בוטיק המתמחה בדיני משפחה, גירושין וירושה.

לאתר המשרד

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים