zap group mishpati logo

עסקים חובקי עולם

עסקאות בינלאומיות הפכו לנפוצות, אך כך גם מחלוקות והתדיינויות חוצות גבולות. מה חשוב לדעת על פעילות משפטית בינלאומית?

מאת: עו"ד יואב סלומון
15.11.11
תאריך עדכון: 22.10.15
2 דק'
עסקים חובקי עולם

בעולם הגלובלי פעילות בינלאומית היא עניין של יום ביומו. עסקאות מסחריות חוצות גבולות הפכו לנפוצות, עסקים ואנשים מחזיקים רכוש בארצות שונות, וכפועל יוצא נוצרות גם מחלוקות - והתדיינויות - חוצות גבולות.

פעילות משפטית בינלאומית הינה, תמיד, מורכבת לאין ערוך מפעילות דומה מקומית. אם לאדם מן השורה קשה לעתים להבין את המערכת המשפטית וכלליה, הרי שהדבר קשה שבעתיים כאשר מדובר במערכת משפטית זרה (ובמקרים רבים בכמה מערכות משפטיות זרות). השוני בין המערכות המשפטיות - המקומית והזרה - הוא שוני שעשוי להתפרס על רבדים שונים: החל מהתפיסות הבסיסיות של המערכת, עליהן היא בנויה ומהן היא מורכבת; עבור בשיטה המשפטית, בעקרונותיה, בשיטת החקיקה, בשיטת המיסוי, בדרך ניהול משפטים ואכיפת פסקי דין וכלה במשמעות השונה שעשויה להיות למילים זהות במדינות שונות.
בשוני שבין המערכות המשפטיות טמון סיכון עצום לאי הבנות שיביאו לכשלים וכישלונות.

ניהול פעילות משפטית בינלאומית מצריך ידע רחב על השיטות המשפטיות השונות, הבנה עמוקה של הבדלים תרבותיים וכושר לגשר על הפערים ו"לתרגם" אותם ללקוח.
זאת בנוסף, כמובן, לידע המשפטי ולכישורים ה"רגילים" הנדרשים מעורך-דין. מנהל הפעילות המשפטית הבינלאומית אינו נדרש להיות מומחה בדין הזר - לשם כך יתייעץ עם מומחה לדין הזר - אולם עליו להכיר את הפערים על מנת שיוכל להציף את הנושאים שעלולים להיות בעיתיים ולפתור אותם.

בעסקות מסחריות ומשאים ומתנים בינלאומיים נדרש מנהל הפעילות המשפטית הבינלאומית, פעמים רבות, לכישורים דיפלומטיים מעבר לכישוריו המשפטיים.

התדיינויות משפטיות בינלאומיות מתנהלות, לעתים, בבתי משפט של מספר מדינות. במקרים אלו על מנהל הפעילות המשפטית הבינלאומית לתאם לעיתים גם בין בתי המשפט השונים ולדאוג לכך שהחלטות של בית משפט אחד ינוסחו בצורה שתאפשר את כיבודן על ידי בתי המשפט האחרים.
חשוב לזכור, כי ניהול נכון של פעילות משפטית בינלאומית יכול להיות ההבדל הקטן שבין הצלחה לכישלון.

* משרד אבניאל, סלומון ושות' מתמחה במשפט אזרחי-מסחרי, ליטיגציה ומשפט בינלאומי.
טלפון: 04-8554434 דוא"ל: yoav@asc.co.il

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה