zap group mishpati logo

שופטים מעור אחד

מיוחד למשפטי: ח"כ יעקב כ"ץ סבור, כי הרכב בית המשפט העליון לא משקף את רבדי החברה בישראל

מאת: ח"כ יעקב כץ
24.11.11
תאריך עדכון: 24.11.11
3 דק'
ב"ה הצלחנו להביא לכך ששרי ממשלת ישראל כולם (כולל השרים דן מרידור ובני בגין שבתחילה התנגדו להצעה ולאחר מכן הגיעו להסכמה איתנו), התייצבו אחרינו בקידום הצעת החוק לבטל את המגבלה על אופק שנות כהונת נשיא בית משפט עליון.

אנחנו מבקשים להודות לראש הממשלה ולשרים כולם על כך שהחוק הזה כבר עבר קריאה טרומית, ויעבור כאן בקריאה ראשונה.

לדאבון הלב, רבים וטובים מתושבי מדינת ישראל, אינם חשים בנוח עם בית-המשפט העליון. הנה רשימת שמות המשפחה של 12 שופטי בית המשפט העליון (היהודים): בייניש, ריבלין, גרוניס, נאור, ארבל, רובינשטיין, חיות, מלצר, דנציגר, הנדל, עמית, פוגלמן. מי מחברי הכנסת יכול לומר מה המשותף לכל שמות המשפחה הללו?

קליקה שלא משקפת את פסיפס החברה הישראלית
עם ישראל מורכב מ-12 שבטים בעוד שופטים אותנו 12 שופטים משבט אחד, 12 שופטים משובטים, המתמנים בשיטת "חבר מביא חבר", כעין קליקה שאיננה משקפת את פסיפס רבדי החברה בישראל.
בכל ארגון ומפעל ממשלתי ואזרחי יש ייצוגיות לדעות שונות, למבטים שונים, לדגשים שונים. גם בשדה המשפטי ישנם אנשים מוכשרים מכל העדות והזרמים, אבל בית המשפט העליון עשוי מעור אחד.

העם היהודי גלה ונפוץ בעולם לכ-2000 שנות גלות, ובנס שיבת ציון קובץ ומתקבץ מכל הארצות, והוא מורכב מדתיים, מחרדים, מחילוניים, ממזרחיים ומאשכנזים, מיוצאי פולין, אתיופיה, תימן ורוסיה. הבית הזה עצמו מבורך בעלייה גדולה ובאנשים שמייצגים את הציבור כולו. כשאומרים את האמת, היא כואבת, אבל צריך לומר אותה: זה מציק לרבים, רבים, רבים מתושבי מדינת ישראל.

השופטים כיום מייצגים ציבור מאוד מאוד מסוים שמתגורר במקומות מאוד מאוד מסוימים, והציבור בישראל מרגיש את זה. זה מציק, זה בוער, וזה בולט.

ביטול "נוהג הסניוריטי"
מי שביטלה למעשה את "נוהג הסניוריטי", לפיו השופט הוותיק ביותר יתמנה לנשיא בית המשפט, היתה לא אחרת מאשר השופטת בייניש.

שר המשפטים סיפר לי שהיא בעצמה אמרה שההגבלה של שלוש שנים היא דבר לא נכון, ונימוקה עימה: השופטים לנדוי וכַּהַן, שירתו פחות משלוש שנים בנשיאות, והיו נשיאים לשם ולתפארת של עם ישראל.

על פי הפרסומים השופטת בייניש אף טרחה ועשתה למען פרישתו המוקדמת של נשיא בית-הדין הארצי לעבודה, סטיב אדלר לטובת מחליפתו השופטת נילי ארד. האמת היא שציפינו מהשופטת בייניש, שתנהג מנהג דומה ותודיע על הקדמת פרישתה ב-41 יום כדי לאפשר לשופט גרוניס להתמנות לנשיא תחתיה, אך זה לא קרה.

השופטת בייניש אף פנתה ליו"ר הכנסת ריבלין וליו"ר ועדת חוקה ח"כ רותם על מנת שיביאו לחקיקת חוק שיאפשר לידידתה השופטת פרוקצ'יה להמשיך ולכהן כיו"ר ועדת הבחירות המרכזית, אף שכבר פרשה מכהונת שופטת בבית המשפט העליון.

השופטת בייניש המיתה את נוהג הסניוריטי, ואנו היום רק עושים לו את וידוא ההריגה.

לאחר סיום חקיקת החוק שיזמנו, לפחות יתאפשר מעתה לשופטים בעלי כישרון מקרב השופטים המכהנים בביהמ"ש העליון, להיבחר.

* חה"כ יעקב כ"ץ (כצל'ה) יו"ר האיחוד הלאומי, יוזם חוק גרוניס

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה