zap group mishpati logo

זכויות נשים - שאלות נפוצות מהפורום

את בהריון ומפחדת שמהעביד יפטר אותך - אילו זכויות מגיעות לך? ומה לגבי טיפולי פוריות במהלך העבודה?

מאת: מערכת משפטי
28.11.11
תאריך עדכון: 22.10.15
5 דק'
זכויות נשים - שאלות נפוצות מהפורום

פיטורים בהריון

שאלה: אני בהריון בחודש שלישי. סיפרתי למעסיק ואני מפחדת מפיטורים - האם בשלב זה הוא יכול לפטר אותי? אני עובדת כמזכירה 3 שנים.

תשובה: עפ"י החוק ומחמת הוותק שלך אצל המעביד, המעביד אינו יכול לפטרך אלא בהיתר של שר העבודה והרווחה, אשר לא יתיר את הפיטורים שלך אם אלה נובעים מחמת הריונך בלבד.

גם אתם רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום זכויות נשים

חופשת לידה ושינוי תפקיד

שאלה: האם המעסיק רשאי לשנות את תפקידי עם חזרתי מחופשת לידה? הייתי מנהלת, ולא היה מחליף בתקופת החופשה.
כעת, המעסיק רוצה ל"הוריד" אותי בדרגה, מאחר שברצוני לעבוד 8 שעות בהתם לחוזה העסקתי ולא 9 כפי שדורשים בעבודה מתפקיד זה.
חשוב לציין, כי עד הלידה עבדתי 9 שעות ויותר וכעת אינני יכולה, וברצוני להישאר באותו תפקיד ניהולי אך בהתאם לחוזה העסקתי (8 שעות).

תשובה: השאלה הנשאלת היא כמה זמן עד חופשת הלידה, מהמועד בו נחתם הסכם ההעסקה, שונו שעות עבודתך מ- 8 ל- 9. במידה שעבדת 9 שעות משך תקופה ארוכה, על אף האמור בהסכם, הרי שהסכמת לשינוי האמור ויש לנוהג זה כדי השלכה על שינוי שעות עבודתך בפועל ולכן דרישתו של המעביד מוצדקת.

החלפה בחופשת לידה

שאלה: אני בשבוע 30 להריוני. אני אמורה ללדת בתחילת ינואר. אני עובדת במשרד ממשלתי כארבע וחצי שנים בחוזה אישי שמתחדש כל סוף דצמבר. לפני סוף דצמבר הזה צריכים לחדש לי את החוזה לשנה נוספת כי תוקפו פג. האם חייבים להאריך לי את החוזה לשנה נוספת? אני לא מסכימה לצאת ללידה עד שלא יחדשו לי את החוזה עד סוף דצמבר הזה. האם לפי החוק הם חייבים לחדש לי את החוזה לפני יציאתי לחופשת הלידה בתחילת ינואר?
שאלה שנייה: רוצים להביא בחורה שתחליף אותי לחופשת לידה. היא אמורה לשבת במקום שלי כשאצא לחופשת לידה. האם כשאחזור מחופשת הלידה, המעסיק מחוייב לפי החוק להחזיר אותי לאותו מקום שבו אני יושבת פיזית? אני לא רוצה שהבחורה החדשה תשתלט לי על המקום. אני מסכימה שתחליף אותי ושתשב פיסית בכיסא שלי בעבודה רק לתקופה שלא אהיה. האם לפי החוק אני חייבת לחזור למקום שלי וחייבים להעביר את הבחורה שמוגדרת כמחליפה לחופשת לידה?

תשובה: מחמת תקופת עבודתך אצל מעבידתך, זו אינה יכולה לפטרך ללא היתר מאת שר העבודה והרווחה אשר בוודאי אינו יכול להיות קשור להריונך. לכן למיטב הבנתי, המעבידה מחוייבת להמשיך ולהעסיקך עם חזרתך מחופשת הלידה. באשר למחליפה- כאשר אשה חוזרת לעבודה לאחר תום חופשת הלידה אסור למעביד לפגוע בה מבחינת הרעת תנאי העבודה, משכורת, תנאים נלווים וכו'. אינני יודעת כיצד בנוי המשרד בו את עובדת, אבל אם ניתן יהיה להושיבך במקום ישיבה זהה פחות או יותר לזה בו את יושבת כיום, אולי בסמוך לו ולא בחדר צדדי, הרי שאין המדובר לדעתי בפגיעה וזה אפשרי. לענין זמן ישיבתך במקום זה גם כן ישנה משמעות. רצוי שתשוחחי עם מעבידתך על כך ותאמי עימה עמדות לעניין זה.

פיטורים בתקופת טיפולי פוריות

שאלה: אני בטיפולי פוריות מזה 3 שנים. האם המעסיק שלי יכול לפטר אותי במהלך התקופה הזו?

תשובה: למעביד שלך אסור לפטרך בתקופת הטיפולים או במשך תקופה של 150 יום לאחר תחילת טיפולי הפוריות, לפי המאוחר מביניהם, אך עליך לקבל אישור בכתב מאת הרופא המטפל באשר לטיפולים אותם את עוברת (פוריות/הפריה חוץ גופית). במידה שהמעביד שלך יודיע לך כי את מפוטרת, עליך למסור לו את האישור בתוך 3 ימים ממועד ההודעה המוקדמת. במידה שפיטוריך יהיו מידיים וללא הודעה מוקדמת, עליך למסור האישור למעביד בתוך 14 יום. מנין הימים בהם תוכלי להעדר מהעבודה בגין הטיפולים, תלוי במספר ימי העבודה שלך בשבוע, 5 או 6 ימי עבודה.

זכויות אם חד-הורית

שאלה: אני אם חד הורית לילדה בת 5.5, גרושה למעלה משנה. ברצוני לדעת לאן עליי לפנות בכדי לקבל עזרה לגבי תשלומים שונים: איני משתכרת הרבה, 4500 לחודש ועליי לשלם שכ"ד, ארנונה, מים, חשמל ועד ועוד. אני מקבלת מזונות ע"ס 1600 ש"ח. לאן פונים לקבלת הנחות או סיוע?
בנוסף ברצוני לדעת מה עליי לעשות במקרה שהגרוש לא מוציא אותי מחשבון משותף לעסק שלו?

תשובה: במידה שהנך מתגוררת בדיור ציבורי כגון עמידר, עמיגור וכו', ישנן ועדות מיוחדות אליהן את יכולה לפנות ולבקש הנחה בשכר הדירה. לעניין הנחה בארנונה, ניתן להגיש בקשה לעירייה באזור מגוריך שגם שם אמורה להיות ועדה המקנה הנחות במקרים מיוחדים. אם הינך שוכרת ממשכיר פרטי, כמובן שעניין ההנחה נתון לשיקול דעתו. באשר לחשבון המשותף, במידה שהחשבון מצוי ביתרת זכות, את יכולה לפנות לבנק ולבקש כי שמך יגרע מהחשבון. במידה שהחשבון מצוי ביתרת חובה והינך בעלים במשותף עם גרושתך ו/או ערבה לחשבון, לא תוכלי להיגרע מהחשבון אלא באישור הבנק, אשר בוודאי יתנה זאת בתשלום מחצית החוב ואלי אף יותר.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה