zap group mishpati logo

סוגי צוואות - מהם? ומה חשוב לדעת על עריכת צוואה?

חשוב להקדים תרופה למכה, ולהתייעץ עם עו"ד לפני עריכת צוואה, כדי שרכושכם יחולק ע"פ רצונכם

04.12.11
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
סוגי צוואות - מהם? ומה חשוב לדעת על עריכת צוואה?

הכל התחיל עם הגילוי, כי הוא חולה במחלה חשוכת מרפא וכי נותרו לו 3 חודשים לחיות. הוא היה  איש מסודר, קפדן, והחליט לחלק את כל אשר לו, על מנת למנוע סכסוכים בין היורשים. הוא רצה שחברתו לחיים תקבל את הדירה בלבד, ויתר הרכוש יתחלק בחלקים שווים בין בנו הצעיר שאהב ודאג לו בימיו האחרונים לבין חברו הטוב שהיה ערירי ובודד וחסר כל. היה חשוב לו מאוד כי הבת שנמנעה לבקרו עת היה חולה, לא תקבל דבר.

הוא התלבט כיצד להוציא לפועל את רצונו האחרון, ואיך למנוע סכסוכים ומריבות לאחר מותו. על כן החליט לעשות מעשה, לתעד עצמו בווידאו מקריא את צוואתו - הוא היה בטוח כי אם יסריט עצמו, מקריא את צוואתו, לא תהא מחלוקת. שכן יהא ברור כי הוא יזם ועשה את הצוואה, כמו גם מתי נערכה, ומעל הכל יהא ברור מהו רצונו האחרון. שכן מה יותר טוב מלראות אותו בסרט מצווה את רכושו?

בתום השבעה, פנו היורשים והגישו בקשה לקיום צוואה.

עם קבלת תשובת הרשם לענייני ירושה, נותרו הבן וחברו הטוב של המנוח המומים. להפתעתם הרבה, קבע רשם הירושות כי הצוואה אינה תקפה. עוד קבע הרשם, כי מאחר שהצוואה אינה כשרה כל הרכוש יחולק בהתאם לדיני הירושה.

היורשים שנוכחו לגלות כי אינם זכאים כלל לירושתם בהתאם לרצון המנוח, פנו לעו"ד על מנת לברר הכיצד הצוואה שהותיר אחריו המנוח אינה תקפה.

עוה"ד הסבירה ליורשים, כי המנוח שגה בעריכת הצוואה. על אף שערך אותה, והתכוון שתהיה צוואה, קיימים פגמים הפוסלים את הצוואה מראש, אם לא נעשתה כדין ו/או אם נעשתה כדין אך נמצאו בה פגמים. במקרים בהם אדם לא ערך צוואה או שהצוואה או שנתגלו בה פגמים שלא ניתנים לריפוי, אזי מתחלקת הירושה על פי דין.

תיעוד בוידאו אינו תחליף לעריכת צוואה כדין

תיעוד הווידיאו אינו מהווה תחליף לעריכת הצוואה כדין. והצוואה שערך המנוח, על אף שעולה בבירור רצונו, כמו גם כי הוא ערך את הצוואה, אינה תקפה ומהווה לכל היותר תוספת ראייתית משפטית חזקה לרצונו של המנוח. עוה"ד הוסיפה והסבירה כי קיימים ארבעה סוגי צוואות:

צוואה בעדים - צוואה בכתב, בפני 2 עדים שיאשרו באותו מעמד, בחתימת ידם על פני הצוואה שהמצווה הצהיר וחתם בפניהם. העדים צריכים להיות בגירים וכשירים ואסור להם להיות נהנים מהצוואה

ארבעה סוגי צוואות

צוואה בכתב יד - על הצוואה להיות כתובה בכתב ידו של המצווה, בציון תאריך וחתומה על ידי המצווה.

צוואה בעדים - צוואה בכתב, בפני 2 עדים שיאשרו באותו מעמד, בחתימת ידם על פני הצוואה שהמצווה הצהיר וחתם בפניהם. העדים צריכים להיות בגירים וכשירים ואסור להם להיות נהנים מהצוואה.

צוואה בפני רשות - אדם יכול להופיע בפני רשות (הרשם לענייני ירושה או דיין של בית-דין דתי או שופט או רשם של בית-משפט או נוטריון), לומר לה את צוואתו, הרשות מאשרת על פני הצוואה שהיא נאמרה לה או הוגשה לה, היא מעלה את הצוואה על הכתב, המצווה מצהיר שזוהי צוואתו והמצווה חותם עליה.

צוואת שכיב מרע - צוואה של אדם שנוטה למות. במידה שאדם אכן על ערש דווי או שהוא רואה את עצמו בנסיבות המצדיקות זאת אל מול פני המוות, הוא רשאי לצוות את צוואתו בעל-פה בפני שני עדים.

גם צוואה שנערכה באחת מארבע הצורות המפורטות לעיל, יכול שיהיו בה פגמים מהותיים הפוסלים את הצוואה. פגמים הנובעים מנסיבות עריכת הצוואה, פגמים בכשירות המצווה, פגמים צורניים או פגם בהוראה מהוראות הצוואה.

לעניינו, מאחר שהצוואה שערך המנוח אינה צוואה כדין, לא ניתן לקיימה, ומכאן שרכושו של המנוח יחולק בהתאם לדין הירושה ובניגוד לרצונו.

בהתאם לדין הירושה, קיבלה חברתו לחיים את כל המטלטלין שהיו שייכים למשק הבית המשותף, לרבות המכונית (לאחר שהוכיחה כי היו ידועים בציבור), מחצית מהרכוש ומחצית הרכוש נחלקה לילדיו בחלקים שווים. חברו שדאג לו בימים הקשים לא קיבל דבר, והבת אשר התנכרה לאביה זכתה לירושה בניגוד גמור לרצונו של המנוח. 

--------------
הערת מערכת:
כאמור, פגמים מהותיים יפסלו צוואה, גם אם נערכה כדין. כך למשל, ביהמ"ש לענייני משפחה בירושלים דן לאחרונה (5.10.2016) בתביעה לקיום צוואה והתנגדות לקיומה, במסגרתן נדונו שאלת כשרותה של המנוחה לערוך צוואה ולהבחין בטיבה, כמו גם השאלה אם התובעים נטלו חלק בעריכתה.

השופטת אורית בן דור ליבל בחנה את הטיעונים שהוצגו בפניה, והגיעה לתוצאה כי למנוחה לא היה את הכושר הנדרש לעשיית צוואה במובן הוראת סעיף 26 לחוק הירושה.
השופטת הוסיפה, כי מצבה הפיזי והשכלי של המנוחה, סובב לעשיית הצוואה, מלמד על כך, כי היא לא היתה עצמאית לא מן הבחינה הפיזית ולא מן הבחינה השכלית /  הכרתית. עוד ציינה השופטת, כי: "גם אם אניח לטובת התובעים כי מצבה השכלי-הכרתי של המנוחה לא פגם ביכולתה להבחין בטיבה של צוואה, הרי שלמצער הייתה נוחה להשפעה. מצבה יצר בהכרח תלות שלה באחרים". 
בהתאם לאמור, השופטת קבלה את ההתנגדות לקיום צוואת המנוחה, וקבעה כי הצוואה מיום 27.8.12 פסולה.

-------------

לסיכום: חשוב לערוך צוואה ולהתייעץ עם עו"ד מומחה

על כן כלל חשוב לחיים, רצוי להקדים תרופה למכה ולערוך צוואה בליווי ויעוץ עו"ד המומחה בתחום, ולו על מנת להבטיח, כי ביום פקודתכם, יחולק רכושכם שהושג בעמל ויגע כפיך, בהתאם לרצונך.

עוד בנושא:

התנגדות לצוואה והגנה עליה

ירושה ללא צוואה - מה קובע החוק?

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים