zap group mishpati logo

בקשה לייצוגית: התרופה שווקה במסווה של מוצר טבעי

ע"פ הטענה, המוצר יובסלקס שווק במסווה של מוצר טבעי, כאשר הוא למעשה תרופה שמצריכה מרשם רופא

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
06.12.11
תאריך עדכון: 31.05.18
3 דק'
בקשה לייצוגית: התרופה שווקה במסווה של מוצר טבעי

לבית המשפט המחוזי בת"א הוגשה בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד הומאוטריט לאב בע"מ ומעבדות צמחי מרפא בע"מ בטענה, כי  שיווקו לצרכנים תרופה (יובסלקס - הן בצורתו המוצקה באמצעות טבליות והן בצורתו הנוזלית) אשר מצריכה מרשם רופא, זאת במסווה של מוצר טבעי ובכך גרמו לכלל חברי הקבוצה נזקים.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום תביעות ייצוגיות

בבקשה נטען, כי המשיבות פיתחו, ייצרו ושיווקו לציבור הצרכנים את המוצר יובסלקס כתוסף מזון טבעי אשר ייעודו, כפי שהוצג לציבור, הוא טיפול בעצירות ע''י זירוז פעולת המעיים.

המשיבות הציגו בפני ציבור הצרכנים, הן באתרי האינטרנט שלהן , הן בבתי המרקחת השונים, אתרי אינטרנט של חברות המשווקות תוספי מזון טבעיים וכן על גבי האריזות עצמן, כי מדובר למעשה בתוסף מזון, המורכב מרכיבים טבעיים בלבד.

ואולם, ביום 04.08.2011 , פרסם משרד הבריאות אזהרה לציבור, מצריכת תוספי התזונה ''יובסלקס'' בטיפות ובטבליות, שכן : ''בבדיקת המעבדה נמצא בהם החומר הכימי מסוג SODIUOM PICOSULFATE (סודיום פיקוסולפט) שהינו חומר פרמצבטי האסור לשימוש במזון והעלול להזיק ללא פיקוח רפואי.''

ובהמשך האזהרה לציבור: ''משרד הבריאות מזהיר את הציבור משימוש בתוספי התזונה האלו.''

הונאת ציבור הצרכנים ופגיעה באוטונומיה
מכך, נטען בבקשה אשר הוגשה ע"י עו"ד יוסי פוקס, עולה כי המשיבות הונו את ציבור הצרכנים ושיווקו חומר כימי המשמש תרופה לכל דבר ועניין, כתוסף מזון טבעי.

עוד נטען בבקשה, כי בכך המשיבות פעלו במזיד, בחוסר תום לב, במרמה ובתחבולה, תוך הטעייה חמורה של ציבור הצרכנים, וכל זאת על מנת להעצים את רווחיהן הכספיים תוך סיכון וגרימת נזק גופני ונפשי לציבור הצרכנים.

"המשיבות פגעו פגיעה קשה באוטונומיה של הצרכנים, תוך שהן מסתירות את העובדה החמורה, שב''תוסף המזון הטבעי'' , כביכול , אשר מכרו לציבור , ישנו חומר כימי מהסוג SODIUOM PICOSULFATE , המצריך נטילה ע''פ מרשם רופא בלבד", נכתב בבקשה.

נטען, כי המשיבות הפרו את הוראות חוק הגנת הצרכן ופקודת הנזיקין.

סך הנזק הממוני והלא ממוני אשר נגרם לכלל חברי הקבוצה הוערך ב: 129,790,000 ש''ח.
בהקשר זה נטען, כי  המבקש, כמו גם יתר חברי הקבוצה, היו נמנעים מלרכוש ''תוסף מזון'' זה, אם היו יודעים, כי אין מדובר בתוסף מזון טבעי, כפי שהנתבעות שיווקו אותו לציבור, אלא מדובר במוצר המכיל חומר כימי מסוכן, המצריך אף מרשם רופא לצורך נטילתו.

לגבי המישור הבלתי ממוני , נטען כי למבקש, כמו גם ליתר חברי הקבוצה נגרם גם נזק בלתי ממוני ע''י פגיעה באוטונומיה שלו מצד המשיבות אשר גרמו לו לצרוך תרופה במסווה של ''מוצר טבעי''.
בנוסף, נטען כי נגרמו  לחברי הקבוצה נזקים פסיכולוגיים ונפשיים קשים, בשל ההתמכרות לחומר הכימי האסור לשימוש לטווח ארוך, ואשר אף גרם להם לתסמונת של מעיים עצלות.

(ת"צ 20778-08-11  פוקס יצחק נ' הומאוטריט לאב בע''מ)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה