zap group mishpati logo

בני-נוער שעברו עבירה לא יועמדו לדין - על חשיבות התיקון בחוק

מדובר בתיקון מהפכני, שנובע מתפיסת העולם שלחברה יש אינטרס לשקם בני-נוער שעברו עבירה

12.12.11
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'

ביום 6.12.11 אישרה הכנסת תיקון משמעותי וחשוב בחוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול): בני נוער שעברו עבירה לא יועמדו לדין.
על פי תיקון זה נוסד "הליך חלופי" לטיפול בבני נוער עוברי עבירה, במקום ההליך המשפטי המקובל של העמדה לדין פלילי בבית משפט לנוער.

מדובר בתיקון חשוב ומהפכני הנובע מתפיסת עולם על פיה יש לנו, כחברה, אינטרס חשוב בשיקומם של בני נוער וחזרתם למסלול תפקוד תקין ונורמטיבי.
לצורך השגת מטרה חשובה זו, ראוי במקרים מסוימים המתאימים לכך להגיע להליך של גישור ו"צדק מאחה" בין עובר העבירה לנפגע, מחוץ לכותלי בית המשפט.

בדרך זו תמנע מהקטין הכתמה כעבריין העומד לדין פלילי ורישום פלילי, שעלול להפריע בהמשך דרכו, אך כל זאת ללא ויתור על קבלת אחריות מצידו ותיקון הפגיעה או הנזק שעשה.

על פי התיקון, קצין מבחן אליו הופנה קטין אשר נפתחה נגדו חקירה פלילית (כמתחייב מחוק הנוער), יבחן האם ניתן להפנות את הקטין להליך חלופי טיפולי, שיבטא את קבלת האחריות של הקטין למעשהו הפלילי, לרבות באמצעי תיקון כלפי נפגע העבירה והחברה.

העמדת קטין לדין - רק בנסיבות חריגות

במקרה שקצין המבחן יסבור שהקטין עומד בכל תנאי הסף שיקבעו להליך החלופי, והליך זה יושלם, יעביר קצין המבחן למשטרה את המלצתו בעניין הקטין, ואם ההליך החלופי הושלם כראוי, לא יועמד הקטין לדין, אלא בנסיבות חריגות ויוצאות דופן.

התיקון לחוק מעגן פרקטיקה של הליך "צדק מאחה" אשר התגבשה בשנים האחרונות. במסגרת הליך זה, נוצר קשר בין עובר העבירה לנפגע בפיקוחם של אנשי מקצוע. עובר העבירה מקבל אחריות למעשיו, עובר תהליך של הפנמה ומביע התנצלות ונכונות אמיתית לתיקון הנזק שגרם לנפגע.

הודות לתיקון כל הצדדים יוצאים נשכרים

הקטין עובר העבירה, עובר תהליך משמעותי של הפנמה, הפקת לקחים והתנצלות ונמנע ממנו הצורך להעמדה לדין פלילי וקיומו של רישום פלילי, ומנגד הנפגע זוכה להכרה, להתנצלות אמיתית ולתיקון הנזק שנגרם לו, מבלי שיאלץ לעבור את ההליך הלא נעים של עדות בבית המשפט.
פעמים רבות עצם ההתנצלות והתיקון משמעותיים לנפגע הרבה יותר מאשר כל עונש אחר שיכול להיות מוטל על הקטין בהליך הפלילי.

עד כה הפרקטיקה של "צדק מאחה" התקיימה במקרים מסוימים ולעיתים הובילה לסגירת תיק ללא כתב אישום, או לחילופין להקלה בעונש, אולם לא היתה כל חובה לנקוט אותה. התיקון לחוק הופך את ההליך החלופי לדרגה של הליך מחייב.

לדעת כותבת שורות אלו, מדובר בתיקון חשוב מאין כמותו שיוביל להפחתת עומס מיותר על בתי המשפט, וכן להשגת תוצאות טובות לכל הצדדים המעורבים בעניין. 

עוד בנושא:

מחיקת רישום פלילי - להשאיר את העבר מאחור/ מדריך

תעודת יושר - מהי? מה משמעותה?

מירב נוסבוים - משרד עורכי דין

מירב נוסבוים - משרד עורכי דין

עורכת דין מירב נוסבוים, בוגרת הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב בשנת 1995. משנת 2000 מנהלת עו"ד נוסבוים משרד עצמאי בכפר סבא המתמחה בתחום הפלילי בכלל ובייצוג קטינים ובני נוער בפרט. עו"ד נוסבוים טיפלה בתיקים רבים של עבירות אלימות קשות, עבירות סמים, עבירות מין, רכוש, עבירות מרמה ועבירות צווארון לבן.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
מירב נוסבוים - משרד עורכי דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה