zap group mishpati logo

אושר סופית: הבנקים לא יגבו עמלות פירעון מוקדם מחייבי משכנתא שפונו מדירותיהם

למרות התנגדות הבנקים, חוק הבנקאות תוקן כך שהבנקים לא יוכלו לגבות עמלות פירעון מוקדם מחייבי משכנתא, שהבנק עקל את דירתם ומכר אותה כדי לממש את החוב, לאחר שלא עמדו בתנאי החזר ההלוואה

מאת: מערכת משפטי
15.12.11
תאריך עדכון: 12.12.23
2 דק'
אושר סופית: הבנקים לא יגבו עמלות פירעון מוקדם מחייבי משכנתא שפונו מדירותיהם

מליאת הכנסת אישרה לאחרונה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הבנקאות (שירות ללקוח) (תיקון מס' 17), התשע"ב- 2011, של ח"כ איתן כבל (העבודה).

ההצעה שאושרה סופית, מתקנת את חוק הבנקאות ואוסרת על גביית עמלת פירעון מוקדם בזמן מימוש נכס (בעיקר מימוש דירות שמושכנו).

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום תביעות בנקים

כיום, הבנקים יכולים לגבות עמלת פירעון מוקדם במקרה שנתנו הלוואה לרכישת דירת מגורים אם הלקוח מעוניין לפרוע אותה לפני תום תקופת ההחזר.

אי גביית עמלת פירעון מוקדם מלבד בשני מקרים


לפי החוק שהתקבל, תאגיד בנקאי לא יגבה עמלת פירעון מוקדם בזמן ביצוע משכנתא או מימוש משכון שנרשמו להבטחת הלוואה לדיור שניתנה עבור רכישת דירה המשמשת את הלווה למגורים, והיא דירתו היחידה, אלא באחד מבין שני מקרים המפורטים בהצעת החוק: במקרה בו התמורה על מכירת הדירה עולה על 2.5 מיליון ₪ (בצמוד למדד) או במקרה בו התמורה עולה על מלוא חוב ההלוואה ואינה עולה על 2.5 מיליון ₪ (ובלבד שסכום עמלת הפירעון המוקדם לא יעלה על ההפרש שבין התמורה למלוא חוב ההלוואה).

סעיף זה התווסף לחוק בעקבות הצעתו של יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן (הליכוד) לקבוע, כי לווה שמפונה מדירתו לא ישלם את עמלת הפירעון המוקדם כל עוד התמורה ממכירת הנכס תהיה נמוכה מ-2.5 מיליון שקלים צמוד למדד. הצעתו זו של היו"ר התקבלה למרות התנגדות הבנקים.

נגיד בנק ישראל, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, יקבע כללים לחישוב עמלת פירעון, מוקדם והוא רשאי לשנות את סכום התקרה לגובה התמורה מ- 2.5 מיליון ₪.

12 ח"כים תמכו בהצעה בקריאה השנייה, שעברה ללא מתנגדים.
10 ח"כים תמכו בהצעה בקריאה השלישית, שעברה ללא מתנגדים.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה