zap group mishpati logo

משפט ומסחר בינלאומי - שאלות נפוצות ותשובות מנהל הפורום עו"ד יואב סלומון

החלטתם להרחיב את העסק למדינות שונות מעבר לים, ואתם לא יודעים איך לעשות זאת. במקרה אחר, הדוד העשיר מאמריקה הוריש לכם סכום כסף מסוים - מה לעשות? עו"ד יואב סלומון, מנהל פורום משפט בינלאומי, השיב על שאלות הגולשים

מאת: עו"ד יואב סלומון
26.12.11
תאריך עדכון: 22.06.17
4 דק'
משפט ומסחר בינלאומי - שאלות נפוצות ותשובות מנהל הפורום עו"ד יואב סלומון

הקמת חברה בחו"ל

שאלה: אנו שוקלים להקים חברה באירופה בתחום השיווק באינטרנט, או בשיטת זכיון או סניף שלנו מהארץ. האם יש כללים מסוימים ברישום, כגון רישום בכל מדינה בנפרד? האם יש צורך באישורים או רשיונות לכל מדינה? אנו בעיקר מתעניינים במדינות שבדיה, בריטניה והולנד.

גם אתם רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום משפט בינלאומי

למציאת עו"ד בתחום מיסוי בינלאומי באינדקס משפטי

תשובה: השאלה אם לאגד חברה או לפעול במסגרת סניף כרוכה בשיקולים מורכבים ותלויה במאפיינים המיוחדים של העסק שלכם ושל השותפים.
כל המדינות שהזכרת חברות באיחוד האירופי ולכן חברה או סניף באחת מהן ייחשבו כ"מקומיים" גם במדינות האחרות.

לגבי אישורים או רישיונות – השאלה אם יש צורך באישורים או רישיונות תלויה בסחורות שאתם משווקים. חברה או סניף יצטרכו גם להירשם ברשויות המסים. בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם עורך דין מקומי לפני תחילת הפעילות.

תביעה בינלאומית - היכן תובעים?

שאלה: ברצוני להגיש תביעה בינ"ל כנגד חברת גוגל בשל אירוח אתר שפגע בי בלשון הרע - לאן להגיש את התביעה?

תשובה: בעקרון, מי שנפגע מאתר אינטרנט (כמוך, כלומר מי שאין לו הסכם עם האתר או לא הסכים ל"תנאי השימוש") יכול לתבוע בכל מקום בו יש גישה לאתר הפוגע. לכן במקרה שלך ניתן לתבוע בישראל.
הקושי שלך הוא אחר: עצם אירוח האתר אינו יוצר בדרך כלל אחריות לפגיעה מתוכנו, ולצורך תביעה יהיה צריך להוכיח נסיבות מיוחדות, למשל מודעות של גוגל לפגיעה בך ביחד עם יכולת וזכות חוקית למנוע או להפסיק את הפרסום הקובע.

השותף ברח לחו"ל – מה עושים?

שאלה: היה לי עסק שקרס. השותף ברח לגרמניה (אני יודע את הכתובת שלו) והשאיר אותי עם כל החובות. שילמתי את החובות. מה אני יכול לעשות כדי לקבל מהשותף את חלקו?

תשובה: בעקרון עומדות בפניך שתי אפשרויות:
האפשרות הראשונה היא להגיש תביעה נגד השותף בארץ, ואם תזכה ויהיה פסק דין לטובתך, תוכל להגיש בגרמניה הליך פשוט יחסית של "אכיפת פסק חוץ" שאחריו תוכל לבצע את פסק הדין בגרמניה כאילו הוא ניתן על ידי בית משפט גרמני. בהליך של אכיפת פסק חוץ בית המשפט הגרמני לא יבדוק מחדש את המחלוקת בינך לבין השותף, אלא רק יבדוק את תקינות ההליך בארץ, ובעיקר שהשותף קיבל את כתב התביעה וניתנה לו האפשרות להתגונן.

האפשרות השנייה היא להגיש תביעה נגד השותף בבית המשפט בגרמניה.
כמובן, כדי להחליט איזו דרך עדיפה צריך לדעת את כל העובדות.
הנחתי שהשותף חייב להשתתף בחובות העסק – אבל צריך לבדוק זאת לפי ההסכם ביניכם.

יבוא מחו"ל

שאלה: יש לי חנות למוצרי נוי במרכז. אני רוצה להתחיל לייבא מכולות מסין בעיקר. יש מישהו שאני במגעים איתו ופגשתיו. אילו פעולות עלי לנקוט מול המכס והרשויות בישראל ובחו"ל?
תשובה: לגבי המכס – הדבר תלוי במה בדיוק אתה מתכוון לייבא. הדרך הפשוטה ביותר היא להתקשר עם עמיל מכס (ממילא תזדקק לו לצורך ההליכים לשחרור הסחורה שתייבא) והוא יבצע את כל ההליכים הפורמאליים.
השאלה שלך מעלה נושא אחר: עליך להבטיח את עצמך כלפי הספק – כלומר שהמוצרים שתקבל יגיעו בזמן ויתאימו להזמנה ולאיכות הנדרשת ולא תצטרך לשלם עבור סחורה שלא תוכל למכור. מומלץ לקבל יעוץ פרטני בנושא.

צוואה בחו"ל

שאלה: אני והורי רשומים בארה"ב כיורשים מתוך רשימה ארוכה. לא היו איתנו בקשר מהמשרד שם בעשור האחרון, והבנתי שעורך הדין המטפל נפטר. התקשרתי למשרד ואחד השותפים אמר לי שהצוואה חולקה ולא נותר דבר. מה אפשר לעשות?

תשובה: אם אתם נהנים על פי הצוואה והעיזבון חולק בלי שקיבלתם את חלקכם – כנראה שעורך הדין המטפל או מנהל העיזבון (או שניהם) נהגו ברשלנות (לפחות) ובעיקרון אתם יכולים לתבוע אותם.
לפי דבריך חלף זמן רב, וייתכן שחלה התיישנות על התביעה שלכם.

אם עורך הדין היה אחראי כלפיכם אז המשרד שבו הוא עבד ממשיך להיות אחראי למרות שהוא נפטר.
בארה"ב החוקים משתנים ממדינה למדינה וכדאי להתייעץ עם עו"ד מהמדינה בארה"ב בה מדובר: קודם כל כדאי לבדוק אם אין התיישנות, ואם אין התיישנות יש לבדוק אם כדאי להגיש תביעה. כמובן שתצטרכו לתת פרטים מלאים ולהציג את כל המסמכים לשם קבלת הייעוץ.

אפשר לכתוב גם ללשכת עורכי הדין באותה מדינה בארה"ב – התערבות שלהם עשויה לעזור.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה