zap group mishpati logo

לכלכו עליך בפורום באינטרנט?

בשנים האחרונות, התביעות בגין הוצאת דיבה (לשון הרע) ברשת האינטרנט הולכות ומתרבות.

מאת: מערכת משפטי
10.01.10
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
לכלכו עליך בפורום באינטרנט?

 אתה משתתף פעיל בכמה פורומים באינטרנט, באחד הפורטלים הידועים במדינה. מדי יום כאשר אתה מתיישב מול המחשב, אתה נכנס לפורומים החביבים עליך, וכותב. לפעמים אתה מגיב לדברים שכתבו גולשים אחרים, לפעמים אתה פותח בעצמך הודעות- אין כמעט יום שבו אתה לא כותב. הפורומים הם חלק מחייך, ואתה כמעט "משועבד" להם.
יום אחד, כשהתכוונת להוסיף איזושהי הודעה לדיון שהתפתח ברשת, שמת לב שמישהו השמיץ אותך. הופתעת לגלות שהוא כינה אותך בכינויי גנאי ("מפגר", "דביל" ועוד), וייחס לך דברים שמעולם לא אמרת ולא כתבת. מי זה הגולש המשמיץ הזה?! אתה חייב לגרום לכך שמה שהוא כתב ימחק! אתה גם רוצה שהוא ישלם על מה שהוא עשה. האם זה יקרה? האם תוכל לתבוע ולקבל פיצוי?

בשנים האחרונות, התביעות בגין הוצאת דיבה (לשון הרע) ברשת האינטרנט הולכות ומתרבות. האינטרנט הוא כלי שמאפשר כתיבה נוחה, מהירה ובאופן אנונימי על כל נושא. הכפשות וכתיבת דברים משפלים על אנשים, הפכו, למרבה הצער, לכמעט דבר שבשגרה.

מתי תיחשף זהות הגולשים?
בפסיקה ישנן שתי גישות עיקריות באשר לחשיפת זהות גולשים שפרסמו דברים משמיצים. ישנה גישה מחמירה יותר שקובעת, כי יש לאפשר חשיפת זהות הגולש רק במקרים שעשויים להקים אחריות פלילית בשל לשון הרע. כך למשל, בימ"ש השלום בת"א דחה בקשה של בעלת חנות למוצרי תינוקות לחשוף זהות של גולשת שפרסמה הודעות משמיצות (כגון:" בייבי פלוס- התרחקו מהחנות") במספר אתרי אינטרנט. השופטת קבעה, כי היא מאמצת את הגישה המחמירה, וכי במקרה הזה אפשר להבין את הדברים שנכתבו כהבעת דעה אישית של לקוח לא מרוצה.(רבקה פלח נ' דוקטורס- אתר אינטרנט).

ע"פ הגישה השנייה, אפשר לחשוף זהות של גולש גם במקרים מסוימים שבהם לשון הרע מהווה עוולה אזרחית. כך למשל, בימ"ש השלום בת"א הורה לספקיות אינטרנט לחשוף זהות גולשים שהשמיצו סוכן ביטוח העוסק בביטוח גני ילדים ופעוטונים. השופטת קבעה, כי לא מדובר בהבעת דעה או בתגובה חד-פעמית, וכי אין הצדקה לכך שרק במקרה של חשש לעבירה פלילית ניתן יהיה לחשוף את זהות הגולש המשמיץ. (לוי אשר נ' בזק בינלאומי בע"מ)

הכפישו אתכם? תפעלו!
אם גיליתם כי פרסמו עליכם באינטרנט הודעה מכפישה ומבזה, יש כמה דברים שאתם יכולים לעשות:
1. במידה שמדובר בפורום ברשת, אתם יכולים לפנות למנהל הפורום בכתב, ולדרוש כי יסיר מהפורום את הפרסום הפוגע. אתם יכולים לעשות זאת בעצמכם, או להיעזר בעורך-דין.
2. אם הפרסום לא הוסר, ניתן לפנות לביהמ"ש בבקשה כי יוציא צו להסרת הפרסום הפוגע.
3. במקביל או לאחר מכן אפשר לתבוע פיצויים מכח חוק איסור לשון הרע.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים