zap group mishpati logo

פסיקת מזונות זמניים לידוע בציבור הסמוך על שולחן בת זוגו

ביהמ"ש: פסיקת מזונות זמניים אינה תלויות מגדר. לעיתים, פער הכוחות יהיה לטובת האשה דווקא

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
01.01.12
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
פסיקת מזונות זמניים לידוע בציבור הסמוך על שולחן בת זוגו

שופטת בימ"ש לענייני משפחה בחיפה שלי איזנברג, החליטה לחייב אישה במזונות בן זוגה.
הרקע למקרה: מדובר בבני זוג , המבקש גרוש, בן 64, המשיבה אלמנה, בת 76, שזוהי מערכת יחסים שנייה בחייהם. בני הזוג חיים יחדיו מזה 15 שנים, תחת קורת גג אחת, בדירתה של האשה. בין בני הזוג נחתמו שני הסכמי ממון. ההסכם השני אושר בידי נוטריון ובו הצהירו הצדדים, על כוונתם להמשיך ולקיים חיים זוגיים מלאים כיחידה משפחתית אחת, בצד הפרדת בעלות בנכסיהם.

רוצים לשאול שאלה ולקבל תשובה ממומחה? היכנסו לפורום משפחה


בין בני הזוג פרץ קרע, והמבקש ביקש מבית המשפט לפסוק לו מזונות אזרחיים, בהיות הצדדים ידועים בציבור, שכן לטענת המבקש אין לו הכנסות משלו, וב-15 השנים האחרונות הוא היה סמוך על שולחנה של המשיבה.
לבן הזוג אין דירה משלו והוא עדיין חולק מגורים משותפים עם האשה, כלומר: פרידת הצדדים טרם מומשה.
האשה לא הכחישה בכתבי טענותיה כי במשך השנים, היא שנשאה בכל הוצאות המחייה של הצדדים, אלא שלטענתה, המבקש ניצל את חולשתה הרגשית כדי לזכות בטובות הנאה כספיות.

ביהמ"ש: ניתן ללמוד על תלות כלכלית באשה

בשלב מוקדם של הדיון קבעה השופטת, כי אין ביהמ"ש נכנס לעובי הקורה ודי במה שהונח בפניו כדי ללמד על תלות כלכלית של המבקש באשה.
נפסק, כי אכן המבקש חסר כל, שקוע בחובות כבדים, כאשר מצבו הכלכלי היה דומה עת נרקם הקשר בין הצדדים, לפני כ- 15 שנים.
באשר לפסיקת מזונות זמניים נקבע, כי שיקולי הגינות והגנה על הצד החלש בהתקיים פער כלכלי ביניהם, כמו גם עקרונות שוויון, הם שיצדיקו פסיקת מזונות.

לשאלות בנושא משפחה וגירושין, היכנסו לפורום גירושין

פסיקת מזונות זמניים אינה תלוית מגדר
"פסיקת מזונות במקרים כאמור אינה תלויית מגדר. יש ופער הכוחות יהא לטובת הגבר, יש שיהא לטובת האישה ויש שיתקיים בין בני זוג חד מיניים. מבחן הנסיבות הוא שילמד האם באותה מערכת זוגית, התקיימה תלות כלכלית שיצרה הסתמכות, שמשמעה מחוייבות משתמעת של הצד שכנגד לכלכל את הצד האחר", כתבה השופטת בפסק הדין.

נקבע, כי פסיקת מזונות זמניים בשלב זה נועדה להמשיך ולאפשר קיומו של המבקש, שלאורך שנות החיים המשותפות היה תלוי למחייתו באשה וחיובה בתשלום כאמור הינו לשם הבטחת אמצעי קיום עבורו.
בשלב זה לא ראתה השופטת לנכון לבחון , כבקשת האשה, ביזמת מי מהצדדים הוחלט על פרידה. נקבע, כי הגם שטענה זו דורשת בירור עובדתי, ספק אם יש בה כדי לבסס זכות למזונות או לשלול אותה. ההצדקה לחיוב במזונות כאמור תהא, על בסיס הנסיבות המיוחדות של הצדדים: היותם בני זוג במשך 15 השנים האחרונות, היות המבקש מובטל מעבודה, מחוסר הכנסות ושקוע בחובות. היות המבקש סמוך על שולחנה של המשיבה, מתגורר בביתה ומתקיים מהכנסותיה.

לאור האמור נקבע, כי כל עוד הצדדים מתגוררים תחת קורת גג אחת, תמשיך המשיבה לשאת בכל הוצאות אחזקת דירת המגורים: לרבות חשמל, מים, ארנונה, טלפון , גז, כבלים, אינטרנט וועד בית.
בנוסף להוצאות אלו תישא המשיבה במזונות המבקש בסך של 2,000 ₪ לחודש .

רוצים לקרוא את פסק הדין? תקדין - פסק דין

(תמ"ש ר.ד. נ' ח.ר)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה