zap group mishpati logo

השבת כספי היטל השבחה שנגבו שלא כדין

ועדת הערר קיבלה את טענות העורר, וקבעה כי יש להשיב לו כספים שנגבו ממנו שלא כדין

17.01.12
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
השבת כספי היטל השבחה שנגבו שלא כדין

ביום 15.05.2011 ניתנה החלטה של ועדת הערר לתכנון ולבניה, פיצויים והיטלי השבחה מחוז מרכז ערר מס' 8094/10 בנוגע לפטור מהיטל השבחה בתחום המועצה המקומית קדימה-צורן. תוצאת ההחלטה היא השבת כספי היטל לעורר, אשר נגבו ממנו שלא כדין.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום תכנון ובניה

טענות העורר בערר:
1. העורר טען, כי אין לו דירת מגורים בבעלותו, וכי הוא זכאים לפטור לפי סעיף 19(ג)(1) לתוספת השלישית לחוק התכנון והבניה. זאת, הואיל ומטרת הפטור היא סוציאלית באופן המעניק פטור לבניה בהיקף נמוך יחסית תוך הבטחה שהפטור ישמש לשימוש המחזיק או קרובו, מכין שאין כל הגיון להפלות בן אדם המרחיב בניה קיימת לאדם הבונה בניה חדשה. (הלכה מחייבת:  חמאייסי רע"א 3636/06 בבית המשפט העליון).

2. עוד טען העורר, כי סעיף 19(ב)(1) לתוספת השלישית עוסק בפטור מוחלט מחבות בהיטל השבחה ולא רק בפטור מחובת התשלום (הקפאה) ודחייה של מועד התשלום, ולכן יהיה פטור מהיטל השבחה גם אם המימוש יעשה לאחר פקיעת תקופת ההכרזה. (הלכה מנחה:  פנחס כהן ע"א 3088/02).

לשאלות בנושא, היכנסו לפורום מיסים

החלטות הועדה ב- 2 הטענות דלעיל היו בתמצית אלו:
1. ביחס לפטור על פי סעיף 19(ג)(1)- בניגוד לעמדת הועדה "שרונים" שחייבה בהיטל, החליטה ועדת הערר לקבל את עמדת העורר ולפטור אותו מכ- 150 מ"ר (140 מ"ר עודף). וועדת הערר הורתה לוועדה לחשב שוב את היטל ההשבחה על פי ההחלטה.

2. ביחס לפטור על פי סעיף 19(ב)(2) התקבלה עמדת העורר העקרונית ביחס לתחולת הלכת פנחס כהן, ונדחתה עקרונית עמדת "שרונים" לפיה ניתן לחייב בהיטל השבחה בחלוף תקופת ההכרזה. בכך אימצה הועדה את ההלכה המנחה של פנחס כהן.

ברם, בניגוד ללשון התוספת השלישית לחוק התכנון והבניה ובהסתמך על פסק דין של בתי משפט השלום, קבעה ועדת הערר כי פטור שיקום שכונות יחול על הרחבת בניה קיימת ולא על בניה חדשה.
בשל כך שבשורה התחתונה זכה העורר בערר נגד "שרונים" ונקבע כי מגיע לו החזר של כ- 80% מההיטל ששילם,  אין כדאיות כלכלית בהליך נוסף לתקוף את עמדת הועדה ביחס לחלות פטור שיקום שכונות רק על הרחבת בניה קיימת שנראה שלא תעמוד בהליך ערעור. 

*עו"ד משה ימין ייצג את העורר.                                                    

משה ימין משרד עו"ד

משה ימין משרד עו"ד

משה ימין הינו עורך דין בעל נסיון נרחב, המתמחה במקרקעין ונדל"ן על כל היבטיו. המשרד הוקם בשנת 1983 והוא מציע ללקוחותיו שרותי משפטי בוטיקי, אישי ואנושי, יעוץ משפטי מקיף בתחום המקרקעין על כל היבטיו. המשרד ממוקם בפארק העסקי פולג בנתניה, סמוך לתחנת רכבת ספיר ומשרת לקוחות פרטיים ועסקיים.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
  • פינוי שוכר בעייתי מדירה - מדריך למשכירים

    פינוי שוכר בעייתי מדירה - מדריך למשכירים

    במאמר זה נסקור את ההליך המומלץ לפינוי שוכר בעייתי מדירה בבעלותכם, בזמן הקצר ביותר האפשרי, עם מינימום ההוצאות הנדרשות לשם כך
    6 דק'
  • תמ"א 38 - לחזק ועל הדרך להרחיב את הדירה

    תמ"א 38 - לחזק ועל הדרך להרחיב את הדירה

    תמ"א 38 - תוכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים - מעניקה שלל הקלות והטבות לתושבי בניינים שנבנו לפני 1980 כדי לחזקם כך שיעמדו ברעידות אדמה. דיירים רבים, הודות לתמריצים משובחים שכוללת התכנית, בוחרים להשתתף בפרויקט שהינו מורכב ביותר מבחינה משפטית. מהי תמ"א 38? מי יכול לעשות זאת? מדוע יש צורך בליווי של עורך דין מומחה? ואיך מבטיחים שהדיירים לא יפגעו? כל התשובות לפניכם
    4 דק'
  • תמ"א 38 - פינוי בינוי: איך מגבשים את בעלי הדירות?

    תמ"א 38 - פינוי בינוי: איך מגבשים את בעלי הדירות?

    מדוע חשוב לפעול לגיבוש בעלי הדירות? באיזה שלב אם בכלל כדאי לפנות לערכאות משפטיות? מידע חשוב, בדרך להגשמת והצלחת פרויקט תמ"א
    7 דק'
משה ימין משרד עו"ד

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה