zap group mishpati logo

מחוזי חיפה: הקללות מהוות עבירה של העלבת עובד ציבור

בית המשפט המחוזי בחיפה קבע, כי הקללות: "בני זונות ושרמוטות" המופנות כלפי שוטרים בעת מילוי תפקידם, מהוות עבירה של העלבת עובד ציבור

מאת: מערכת משפטי
22.01.12
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
מחוזי חיפה: הקללות מהוות עבירה של העלבת עובד ציבור

הרכב שופטי ביהמ"ש המחוזי בחיפה בראשות אב בית הדין השופט רון שפירא והשופטים עודד גרשון ואלכס קיסרי, דחה ערעור של נאשמת ילידת 1987 מטירת הכרמל, שהורשעה בבימ"ש השלום בעבירה של העלבת עובד ציבור, כאשר הטיחה בשוטרים את הקללות: "בני זונות ושרמוטות".

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום פלילי

הרקע למקרה:
ביום 4.5.2006, בטירת הכרמל, הבחינו שני שוטרים בנאשמת ובחברה אשר נהג ברכב ובידו השמאלית החזיק טלפון סלולארי בצמוד לאוזן שמאל. נטען, כי החבר נהג ברכב באופן נמהר ורשלני שיש בו כדי לסכן חיי אדם ומשתמשים בדרך, בכך שביצע פניית פרסה באופן שגרם לשוטרים לבלום את על מנת למנוע תאונה.

השוטרים הורו לו לעצור והוא סרב להזדהות בפניהם ולהציג תעודה מזהה ואת רשיונות הרכב. יתרה מכך, נטען כי תקף את השוטרים בבעיטות ובאגרופים ואף שפך על פני אחד השוטרים משקה. בשלב זה התאספו מסביב לשוטרים אנשים שזהותם אינה ידועה, וניסו למנוע מהם לכבול את החבר. אחד מהאנשים האלה אף תקף את אחד השוטרים והעליבו במילים בוטות כמפורט בכתב האישום.

בכתב האישום נטען, כי:  - "במעמד זה, תקפה הנאשמת 3 (- המערערת ) שלא כדין וללא הסכמתו את השוטר גורן בכך שהיכתה אותו באמצעות רגליה וידיה בגבו, ירקה בפניו ובפגעה בו. כן העליבה את השוטרים בכך שאמרה להם: "אני לא אתן לכם בני זונות לעצור את החבר שלי, שרמוטות"".

בבימ"ש השלום זוכתה הנאשמת מעבירות תקיפת שוטר והפרעה במילוי תפקידו והורשעה בעבירת העלבת עובד ציבור בגין דבריה הנ"ל.
המערערת ערערה על הרשעתה, וטענה כי המילים שנאמרו על ידה, כלומר: "אני לא אתן בני זונות לעצור את החבר שלי, שרמוטות" אינן מהוות, "בנסיבות העניין הספציפיות", עבירה של העלבת עובד ציבור.

פגיעה בליבת כבוד השוטרים
השופט גרשון אשר כתב את פסה"ד, ציין כי על פי ההלכה שנפסקה בביהמ"ש העליון (בפס"ד  אונגרפלד), עבירת העלבת עובד ציבורי בעת מילוי תפקידו, הינה עבירה התנהגותית המעניקה הגנה מיוחדת לעובד ציבור במילוי תפקידו.  בענייננו, אין מחלוקת על כך שהיסוד העובדתי של העבירה התקיים שכן המערערת הודתה בכך שאמרה את הדברים. כן הופנו כנגד השוטרים בעת מילוי תפקידם ובקשר למילוי תפקידם, וכך עולה גם מעצם אמירתה. עוד הבהיר השופט, כי לא נדרשת (במישור הנפשי) כוונה מיוחדת להעליב את עובד הציבור או לפגוע בו לצורך קיום העבירה.

השופט גרשון סיכם פסיקתו בכך ששימוש במילים כמו "בני זונות" ו"שרמוטות", כשהן מופנות כלפי שוטרים בעת מילוי תפקידם הקשה בניסיונם לאכוף את שלטון החוק, ובעת שהם מופרעים על ידי אנשים רבים שהתאספו במקום, מהוות פגיעה עמוקה בשמם הטוב של השוטרים ויש בהן כדי לבזותם בעיני האחרים. הביטויים האמורים פוגעים בליבת כבודם של השוטרים ויש בהן משום פגיעה מהותית וקשה בשוטרים ובמקור כוחם וסמכותם.
אשר על כן  סבר, כי בדין קבע בית המשפט השלום כי המערערת עברה עבירה של העלבת עובד ציבור.  השופטים שפירא וקיסרי הצטרפו לקביעותיו ומשום כך נדחה ערעורה של הנאשמת על פסה"ד.


(ע"פ 7364-11-11 אורטל מסיעיד נ' מדינת ישראל)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים