zap group mishpati logo

מעצרים וזכויות חשודים ונחקרים – שאלות ותשובות מהפורום

הסתבכתם באיזושהי עבירה? אתם לא יודעים מה בדיוק צפוי לכם בהליכי החקירה והמשפט (אם יוגש נגדכם כתב אישום)? מה המשמעות של עבירות מסוימות? מה תוכלו לעשות? עו"ד ניר יסלוביץ מנהל פורום מעצרים וזכויות חשודים ונחקרים השיב על שאלות הגולשים

מאת: מערכת משפטי
23.01.12
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
מעצרים וזכויות חשודים ונחקרים – שאלות ותשובות מהפורום

חקירה פלילית
שאלה: קיבלתי זימון לחקירה פלילית הנוגעת יותר לחבר שלי שנתפס בביתו על מריחואנה. אין לי שום מעורבות ונגיעה בדבר ומאז למעשה ניתקנו את הקשר משום שאני במקום אחר לגמרי ובלימודים לתואר ראשון. השאלה שלי היא, האם על ידיעה שלחבר היה עיסוק לא כבד אבל עיסוק בעישון סמים (ללא ידיעה על מכירה), יש משקל באישום נגדי?

תשובה: ככל הנראה המשטרה תנסה לייחס לך החזקה קונסטרוקטיבית ביחד עם חברך. החזקה קונסטרוקטיבית היא כאשר מדובר בבני חבורה אחת, ורק אחד מהם מחזיק בדבר אסור אך כל השאר יודעים ומסכימים לכך. במקרה כזה כולם יואשמו בהחזקה.
לפיכך, עדיף לך לקבל ייעוץ לפני החקירה של עורך דין המתמחה בפלילים, על מנת שלא תיפול למכודת זו.

גם אתם רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום מעצרים וזכויות חשודים ונחקרים

מתן אמצעים לביצוע פשע
שאלה: מה הפירוש של מתן אמצעים לביצוע פשע? אם למשל גנבתי מפתח של בית ונתתי למישהו אחר שיפרוץ במקומי , האם הדבר נחשב למתן אמצעים לביצוע פשע? או סיוע?

תשובה: סעיף 498 לחוק העונשין קבוע בזו הלשון: "הנותן לאדם כלים, חמרים, כסף, מידע או כל אמצעי אחר כשהוא יודע שהדבר עלול לשמש, במישרין או בעקיפין, לביצוע פשע או להקלת ביצועו, דינו - מאסר שלוש שנים". כמו-כן, סביר שהנאשם יואשם בעבירה נוספת של קשירת קשר לביצוע עבירה של קשירת קשר מסוג עוון (גניבה עבירה מסוג עוון) .

משדל ע"פ חוק העונשין
שאלה: נניח שבן אדם כלשהו נטע רעיון לפריצה במוחו של אחר, ותכנן הכל. האם הוא נקרא משדל? האם סעיף השידול יהיה סעיף נפרד בכתב האישום? האם העונש שבית המשפט יגזור על הנאשם יהיה זהה לעונשו של המבצע העיקרי?

תשובה: אדם המביא אדם האחר לידי עשיית עבירה בשכנוע, בעידוד, בדרישה בהפצרה ואו בדרך אחרת הוא משדל לדבר עבירה בהתאם לסעיף 30 לחוק העונשין. בכתב האישום יופיע בסעיף העובדות, כי אותו אדם שידל אדם האחר לכדי ביצוע העבירה. כמובן, שמשדל ישא בעונש הולם בהתאם לעבירה שהוא שידל אדם אחר לבצעה ולא על עצם השידול עצמו בלבד. בסעיף השידול בחוק העונשין לא נאמר העונש על עצם השידול שכן כל עונש יוטל בגין העבירה שהמשדל גרם לביצועה.

חקירה על אלימות במשפחה
שאלה: אחרי ויכוח עם האשה קראו לשירותי הרווחה ולעובדת סוציאלית. עכשיו נאמר לי, כי החומר עבר לפרקליטות. מה משמעות הדבר?

תשובה: ברגע שחומר החקירה מועבר לפרקליטות אזי הפרקליטות צריכה לקבל החלטה אם יש בחומר כדי להגיש כתב אישום, כאשר המבחן המכריע הינו הסיכוי שחומר הראיות הקיים יכול להוביל להרשעתך בדין.

נטילת כספים מארגון
שאלה: עובדת במחלקת הכספים, כפופה ישירות אלי, נתפסה לאחר שהעבירה כספים לחשבון פרטי שלה. העובדת פוטרה בו ביום. אנו שוקלים המשך צעדנו. האם חלה חובת דיווח למשטרה?

תשובה: אין חובת דיווח. אך מן הראוי שתגיש תלונה למשטרה משתי סיבות עיקריות. האחת- אין לדעת אם העובדת תחליט לנקוט כנגדך בשיטת ההגנה הטובה ביותר הינה ההתקפה, קרי באמצעות פנייה לבית דין לעבודה ו/או בכל דרך מתנכלת אחרת על מנת לבוא עימך חשבון על פיטוריה. הגשת תלונה למשטרה תשמש לך ככלי הגנה מצויין לכל צרה שלא תבוא מהעובדת. שתיים- כאזרח שומר חוק עליך להגיש תלונה(מומלץ) על מנת למנוע הישנות מעשים דומים של אותה עובדת.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים