zap group mishpati logo

ניצחת במשפט. המפסיד לא משלם. תעקל!

ניתן פסק דין לטובתך. הצד שהפסיד לא שילם את חובו. בלית ברירה פתחת כנגדו תיק הוצאה לפועל, אולם הוא עדיין לא משלם.

מאת: מערכת משפטי
10.01.10
תאריך עדכון: 26.05.19
2 דק'
ניצחת במשפט. המפסיד לא משלם. תעקל!

ניתן פסק דין לטובתך. הצד שהפסיד לא שילם את חובו. בלית ברירה פתחת כנגדו תיק הוצאה לפועל, אולם הוא עדיין לא משלם. האם ניתן להפעיל כנגדו סנקציות שיעזרו לגבות את החוב? מהן?

כנגד חייבים שלא משלמים ניתן להטיל סנקציות, ביניהן מאסר ועיקול. העיקול נעשה כדי לממש את שווי הנכסים לשם פירעון החוב של החייב בהוצאה לפועל. כמו-כן באמצעות עיקול אפשר להשיג את המטרה של הגבלת האפשרויות העומדות בפני החייב להשתמש בנכסים, להבריח אותם או להעלים אותם מפני כונס הנכסים.
את העיקול מטילים על רכוש של החייב, כולל: דירה, מכונית, משכורת, רהיטים, קופות גמל וניירות ערך. ישנם נכסים שאסור לעקל אותם, כמו: מיטה, מקרר, בגדים, כלי מיטה, כלי אוכל, תרופות, חיות מחמד, חיות שמשמשות לנכה לעזר, חפצים אישיים ותשמישי קדושה. הסיבה שאסור לעקל נכסים אלו היא שאלו נכסים הכרחיים לכל אדם, ומשמשים למחיית החייב ובני משפחתו.

ע"פ תיקון חוק ההוצאה לפועל, ראש ההוצאה לפועל יכול להפעיל שיקול דעת ולא לעקל נכסים ששוויים הכספי נמוך ולא מצדיק פגיעה בחייב.

לקבלת ייעוץ משפטי בנושא גביית חובות כספיים פנה אל עורך דין הוצאה לפועל!

הליך העיקול
בתחילה, בדרך כלל, מגיעים שני פקידי הוצאה לפועל לבית החייב כדי לרשום את כל הרכוש שנמצא בו. לאחר מכן הם מוסרים לחייב עותק מהטופס, ומרגע זה אסור לחייב להוציא את הרכוש מביתו בדרך כלשהי. אם החייב לא יהיה מוכן לחתום על הטופס, הפקידים יכולים להוציא את הרכוש שלו באופן מיידי ולאחסן אותו במחסני ההוצאה לפועל.

לאחר 14 ימים, הזוכה יכול לפנות לראש ההוצאה לפועל ולבקש שהרכוש המעוקל יוצא מבית החייב. במקרה כזה, המעקלים יגיעו לבית החייב, לפעמים מלווים בשוטר, ויוציאו את הרכוש. יש לדעת, כי לרוב המעקלים ימנעו מלהוציא רכוש שאין לו ערך כלשהו.

אם לאחר 14 ימים נוספים החייב לא ישלם את חובו או לא יגיע להסדר תשלומים עם הזוכה, הרכוש שהוצא מביתו יימכר. סוחרים ואנשים אחרים שמחפשים לקנות מוצרים שונים במחירים נמוכים הם אלו שקונים את פריטי הרכוש שהוצאו מבית החייב תמורת סכומים פעוטים. מהסכום שמתקבל ממכירת רכוש החייב, פקידי ההוצאה לפועל יכסו תחילה את עלויות ביצוע העיקול והאחסנה במחסני ההוצאה לפועל, ולאחר מכן יעבירו את היתרה לזוכה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה