zap group mishpati logo

הלכת לזונה? שב בכלא, או לפחות לך לטיפול!

הצעת החוק של חברת הכנסת זוארץ מהפכנית, אך ספק אם זו הדרך הראויה לפתרון בעית הזנות

16.02.12
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'

כן, כן, קראתם נכון - ועידת השרים לענייני חקיקה בכנסת אישרה השבוע את הצעת חוק איסור צריכת זנות וטיפול בקהילה של חברת הכנסת אורית זוארץ.

על-פי הצעת חוק זו יתוקן חוק העונשין באופן שתתוסף לו עבירה של "איסור צריכת שירותי זנות", לפיה הרוכש שירות של מעשה זנות צפוי לעונש של עד שישה חודשי מאסר בפועל בצד פיצוי למתלונן (הזונה).

עד כה המצב המשפטי היה כזה שצריכת שירותי זנות (למעט מקטינה) לא היווה עבירה פלילית. גם העיסוק בזנות לא היווה (וגם לא יהיה לאחר התיקון המוצע) עבירה.
העבירות שהוגדרו עד כה בחוק הינן סרסרות לזנות, חיים על רווחי זונה וניהול מקום לשם זנות.

הצעת החוק הופכת את צרכני הזנות לעבריינים

הצעת החוק החדשה מתקדמת שלב נוסף והופכת גם את צרכני הזנות, קבוצה גדולה של אנשים, בחלקם הגדול נורמטיביים, לעבריינים.
הטעם העומד מאחרי הצעת החוק, הינו הרצון להילחם בתופעת הזנות ולמגרה בשל פגיעתה הקשה בנשים העוסקות בה.

המטרה: הפחתת צריכת הזנות

ההנחה היא שאם יורחב האיסור הפלילי ויכלול גם את צרכני שירותי הזנות, תפחת צריכת הזנות באופן משמעותי והתופעה כולה תצטמצם.

במקביל, קובעת הצעת החוק, כי בית המשפט יוכל להתחשב בעונשו של עובר עבירה אשר יסכים להשתתף בטיפול בקהילה בפיקוח שירות המבחן ויעבור אותו בהצלחה,  ובמקרים מסוימים ניתן יהיה אף להתלות הליכים בכפוף לטיפול שכזה.

התיקון לחוק שנוי במחלוקת

אין ספק, כי תיקון זה שעדיין לא נכנס לתוקף הינו מהפכני ומעורר מחלוקות רבות. מחד, הטעם לחקיקתו ראוי, שכן הוא בא להגן על זכויות נשים חלשות ומנוצלות, אשר העיסוק בזנות מוביל להתדרדרות קשה במצבן.

מאידך, נשאלת השאלה האם זו הדרך להתמודד עם תופעה חברתית קשה, ונטען כי תיקון זה לא ימנע את הזנות הקיימת מימים ימימה, אלא רק יוביל לכך שהזונות יסתתרו וימלטו מפני החוק ובמקביל יירדפו על ידי רשויות האכיפה, לצורך לכידת ה"עבריינים החדשים" מבלי שבעייתן האמיתית אשר הובילה אותן לעיסוק בזנות תטופל.

שאלה משפטית נוספת המתעוררת, היא האם במצב כזה לא הופכות הזונות, עליהן נועד התיקון להגן, לשותפות לביצוע העבירה או לפחות משדלות לביצועה.

מסיבות אלה, יש האומרים כי פתרון הבעיה צריך לבוא בדרך חברתית של הקצאת משאבים לשיקום מי שהתדרדרה לרחוב ולחיי זנות ולא להשתמש ב"פתרון הקל" של הסנקציה הפלילית.

כאמור, בשלב זה מדובר בהצעת חוק בלבד, שטרם עברה קריאה שלישית ונכנסה לתוקף, אך ראוי כי השפעת התיקון המוצע תבחן תוך התייחסות לבעיית הזנות מכל היבטיה, וספק בעיני כותבת שורות אלו האם זו הדרך הראויה לפתרון בעיה כאובה זו.

עו"ד מירב נוסבוים במשפטי

מירב נוסבוים - משרד עורכי דין

מירב נוסבוים - משרד עורכי דין

עורכת דין מירב נוסבוים, בוגרת הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב בשנת 1995. משנת 2000 מנהלת עו"ד נוסבוים משרד עצמאי בכפר סבא המתמחה בתחום הפלילי בכלל ובייצוג קטינים ובני נוער בפרט. עו"ד נוסבוים טיפלה בתיקים רבים של עבירות אלימות קשות, עבירות סמים, עבירות מין, רכוש, עבירות מרמה ועבירות צווארון לבן.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
מירב נוסבוים - משרד עורכי דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה