zap group mishpati logo

פשיטת רגל - כשהנכסים הולכים ונעלמים

מהי פשיטת רגל? האם כל אחד יכול להיות פושט רגל? מה המשמעות של ההליך והיכן הוא מתנהל?

מאת: מערכת משפטי
10.01.10
תאריך עדכון: 14.01.16
3 דק'
פשיטת רגל - כשהנכסים הולכים ונעלמים

פשיטת רגל - הליך שבו אדם נפרד מהנכסים שלו, ומפסיק להיות הבעלים שלהם. המטרה בהליך זה היא לכנס את כל הנכסים של אדם שחייב כספים לאחרים, למכור אותם ולהשתמש בסכום שמתקבל מהמכירה לצורך כיסוי החובות.

המטרה של הליך פשיטת רגל היא לאפשר לחייב לפתוח דף חדש בחייו, ולאזן בין הרצון לעזור לחייבים שנקלעו לחדלות פירעון לבין האינטרסים הלגיטימיים של הנושים לפירעון חובותיהם.

ההליך של פשיטת רגל מתבצע במשרדי כונס הנכסים הרשמי. האפוטרופוס הכללי משמש, בין היתר, כנאמן של פושטי רגל עד למינוי נאמן קבוע ע"י בית המשפט. במידה שביהמ"ש מחליט שלא למנות נאמן חיצוני, הכונס עצמו ישמש כנאמן קבוע, שיפקח על ביצוע ההליך.

לייעוץ משפטי בנושא פשיטת רגל פנו אל עורך דין המתמחה בתחום

מי יכול להיות פושט רגל?

כל אדם מעל גיל 18 שחייב כספים, ושנקלע לחובות מעל לסכום מסוים (כ- 15,000 שקלים) יכול להיות מוכרז כפושט רגל. יש לדעת, שחברה אינה יכולה לפשוט רגל. במקרה שלחברה יש חובות רבים, והיא לא יכולה להמשיך בפעילותה, היא תיכנס להליכי פירוק.

בקשה לפשיטת רגל

החייב עצמו או נושה של החייב יכולים להגיש בקשה לפשיטת רגל. יש למלא טופס בקשת חייב למתן צו כינוס נכסים והכרזתו כפושט רגל, לתת דין וחשבון על הנכסים הקיימים ולצרף כתב ויתור סודיות. כמו-כן החייב צריך לצרף תצהיר בדבר מצבו הכלכלי וכן עותקים מתעודת הזהות שלו. על החייב להיזהר מלהעלים מידע או מלתת מידע לא מדויק, שכן בקשתו נבדקת בקפידה רבה, ובמקרה של מתן מידע לא נכון ומטעה, ייתכן כי תוגש נגדו תביעה פלילית ו/או שצו כינוס הנכסים שניתן לו, יבוטל.

הכונס הרשמי יבדוק  היטב מהי יכולת ההשתכרות של החייב, ובהתאם לכך יטיל עליו את התשלום החודשי שעליו לשלם. ע"י כך, באמצעות ההליך של פשיטת רגל, החייב יוכל לפרוע את חובותיו בהתאם ליכולת שלו ולשווי נכסיו.

יש לדעת, כי החוק מבחין בין בקשה לפשיטת רגל שמוגשת ע"י החייב, לבין בקשה שמוגשת ע"י נושה של החייב.
כאשר החייב מבקש מינוי כונס נכסים וצו פשיטת רגל, המטרה היא לאפשר לו לסלק את חובותיו בהתאם ליכולתו הכלכלית, ולהעניק לו אפשרות בהמשך לפתוח דף חדש בחייו.

לעומת זאת, כאשר הבקשה מוגשת ע"י נושה של החייב, המטרה היא לפרוע את החובות של החייב. במקרה כזה, ביהמ"ש יבחן מהו הסיכוי שהליכי פשיטת הרגל ישיגו את המטרה, וכן שחלוקת פירעון החוב בין הנושים תהיה ראויה וצודקת.

עוד בנושא:

מהי הרפורמה החדשה בפשיטת רגל?

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • עוקץ באמצעות "נכיון צ'קים"

    עוקץ באמצעות "נכיון צ'קים"

    מקרי הונאה ועוקץ רבים מבוצעים ע"י צד ג', תמים, לכאורה. קשה מאוד, אך לא בלתי אפשרי, להוכיח בביהמ"ש את הקשר בינו לבין צד ב'
    6 דק'
  • הוצאה לפועל או הסכם פשרה?

    הוצאה לפועל או הסכם פשרה?

    הפסדת במשפט? זכית? בין אם אתה חייב ובין אם אתה זוכה בהוצאה לפועל, כדאי לך לחשוב על הסדר פשרה. מה כולל הסדר פשרה ומהם היתרונות שלו? הנה כל מה שחשוב לדעת בנושא.
    2 דק'
  • ריבית- מהי ומה מותר לבנק?

    ריבית- מהי ומה מותר לבנק?

    החלטתם שהגיע הזמן לקנות את מכונית חלומותיכם, ולשם כך לקחתם הלוואה מהבנק. לפתע, גיליתם שהבנק גבה מכם ריבית גבוהה יותר ממה שהיה אמור לגבות מכם על ההלוואה. מה תעשו? האם תקבלו את מה שמגיע לכם בחזרה?
    2 דק'