zap group mishpati logo

תיק תלוי ועומד - מאבק בניהול הכושל של קופות הגמל וההשתלמות

בית המשפט לכלכלה מתבקש לפסוק, כי כל אחד מאיתנו יהיה רשאי לקבוע באיזה נייר ערך יושקע כספו

23.02.12
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
תיק תלוי ועומד - מאבק בניהול הכושל של קופות הגמל וההשתלמות

בבית המשפט לענייני כלכלה תלוי ועומד תיק חשוב: משרדינו נלחם בתופעה האיומה של הניהול הכושל של קופות הגמל וההשתלמות עבור ציבור החוסכים.

בעיית הריכוזיות במשק
משרדינו טוען, כי אין להמשיך לאפשר את המצב הקיים, בו לאורך שנים משיגות קופות הגמל שלנו תשואות שליליות, באופן הפוגע בכל אחד מאיתנו ומסכן את עתידנו. משרדינו סבור, כי הבעיה איננה מסתכמת אך ורק בדמי ניהול גבוהים, אלא בעיקר בכך שעניין לנו במשק המתנהל בריכוזיות המשבשת את שיקול דעתם של מקבלי ההחלטות על השקעות וגורמת לכך שישולמו להם משכורות עתק.

כך למשל, בשל הריכוזיות במשק, לא ניתן להימנע ממצב בו האחראי על מדיניות ההשקעות בקופת גמל מסוימת, שהוא בדרך כלל עובד של חברה בת של חברה אחרת, רוכש אג"ח או נייר ערך אחר משיקולים המושפעים מרצונו של בעל השליטה בחברת האם, המעוניין להפטר מאותו נייר ערך או כדי לאפשר לו להשתלט על אותה חברה וכיו"ב. אנו לא נדע על כך לעולם, שכן איננו יודעים במה כספינו מושקע. הקופה לא מגלה לנו מה היא עושה בכסף שלנו ולכל היותר היא מאפשרת לנו לבחור "מסלול השקעה".

כשל שוק
מדובר לדעתנו בכשל שוק. התחושה של כל אחד מאיתנו, שאנו לא באמת מעניינים את מי שמנהל עבורנו את כספינו וטובתנו איננה בסדר עדיפות ראוי, הינה תחושה מבוססת והתוצאות מדברות בעד עצמן. 

איך לא הרווחנו הרבה יותר?
ייאמר מייד: מדד ת"א 25 עלה בעשר השנים האחרונות בכ-600%. כלכלת ישראל הינה מהיציבות בעולם. כל השקעה, למעט השקעה במט"ח, הייתה רווחית בשנים אלו. לכן לא ניתן לתרץ את התוצאות העגומות במצב השוק. בראיה של עשר שנים לאחור, היינו צריכים להרוויח והרבה, שכן מדובר באחד העשורים הטובים יותר בהיסטוריה של מדינת ישראל.

הגיע הזמן להתערבות המחוקק
הנושא עלה לאחרונה בתקשורת ובצדק רב. המצב הנוכחי הינו בלתי נסבל ומצדיק התערבות של המחוקק. מנגד, יש להטיל ספק רב בנכונות והנמרצות של המחוקק לשנות את השיטה, בשל הקשר ההדוק מידי בארץ בין הון לשלטון.

עד אשר המחוקק יתערב וישנה את השיטה או יפחית את העמלות, אנו מבקשים מבית המשפט לכלכלה לקבוע, כי כל אחד מאיתנו יהיה רשאי לקבוע באיזה נייר ערך יושקע כספו. במילים אחרות, כל אחד מאיתנו יוכל לקבוע את ניירות הערך שהתיק שלו יכלול ולא רק את "מסלול" ההשקעה, שאף אחד מאיתנו לא ידוע את טיבו. בדרך זאת כל אחד מאיתנו יהיה, אם ירצה בכך, האחראי הישיר והיחיד לתוצאות השקעתו והמצב הקיים כיום של שיקולים זרים בהשקעה, יחדל מלהתקיים. בנוסף, מובן כי במצב דברים זה, העמלות חייבות לקטון בהתאם.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים