zap group mishpati logo

ליטיגציה - אמנות ההופעה בבית משפט

כאשר תיק מתברר ומוכרע בביהמ"ש וכולל התדיינות משפטית, הצדדים חייבים להצטייד בעו"ד שהוא גם ליטיגטור - מיהו ומה זו ליטיגציה?

03.11.16
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
ליטיגציה - אמנות ההופעה בבית משפט

חלומו של כל עורך דין עוד מימיה העליזים של הסדרה פרקליטי אל איי היה להופיע בבית משפט ולהציג טיעונים מרשימים שיטרפו את הקלפים. ברוב המקרים החלום נגוז כשעורך הדין פוגש את המציאות - מלאכת הייצוג בבית המשפט אולי נראית קלה, אך מדובר במיומנות מקצועית קשה לרכישה וליישום, והיא בגדר אמנות של ממש שלא כל אחד יכול לבצעה. מה זו ליטיגציה? מה נדרש מליטיגטור טוב? כיצד שונים שירותיו ומיומנויותיו של עורך דין ליטיגטור מעורך דין "רגיל"? ולמה כדאי לבחור בעורך דין בעל ניסיון במקרים בהם נדרש ייצוג בבית משפט?

מה זו ליטיגציה?

ליטיגציה היא מונח שבא לתאר את פועלו של עורך הדין המייצג לקוחות בבית משפט. במשפט האנגלי ובמדינות מערביות נוספות נהוג להבחין בין עורך דין ליטיגטור לעורך דין שאיננו ליטיגטור, כלומר כזה שמעניק שירותים משפטיים "מאחורי הקלעים" ולא מגיע לבית המשפט. בארץ אבחנה זו איננה ברורה, אולם יש עורכי דין שעבודתם מסתכמת במתן שירותים מחוץ לכתלי בית המשפט, בעוד שעורכי הדין המציעים שירותי ליטיגציה מציעים גם שירותים הקשורים לניהול משפט.

עורכי הדין שאינם מספקים שרותי ליטיגציה עוסקים במתן ייעוץ משפטי, בעריכת חוזים, בסיוע במהלך משא ומתן (בענייני נדל"ן, ענייני מסחר, עניינים עסקיים וכדומה), בהליכים מקדמיים של תביעת חוב (מכתבי דרישה, מכתבי התראה), במשא ומתן עם מעבידים, משא ומתן עם חברות ביטוח ועוד.

עורכי דין שמעניקים גם שירותי ליטיגציה מציעים את כל אלה, ובנוסף מייצגים את הלקוח שלהם בבית המשפט בשלבי המשפט השונים.

מהם השירותים שנותן עורך דין שהוא ליטיגטור?

בנוסף לשירותים מאחורי הקלעים, ליטיגטור גם מלווה, מייעץ ופועל בבית משפט במסגרת תביעה משפטית. עורך הדין יכול לייצג את התובע או את הנתבע. כחלק ממלאכת ניהול התביעה וייצוג הלקוח, יגיש עורך הדין הליטיגטור כתבי טענות (כתב תביעה, כתב הגנה וכתב תשובה), יגיש בקשות שוטפות בתיק (בקשות לסעדים זמניים למשל), יעסוק באיסוף ראיות ובבניית קייס משפטי, יעסוק בגביית וניסוח תצהירי עדות ראשית, בחקירת עדים ולבסוף ישמיע את סיכומיו. לשם ביצוע מיטבי של כל אלה יש צורך בנסיון וידע - לא כל עורך דין יודע ויכול להיות ליטיגטור.

ליטיגטור טוב הוא עו"ד שלא סובל מפחד קהל, ואשר מסוגל לנאום בקלות בפני אולם מלא. ליטיגטור טוב הוא בעל יכולת ביטוי, אדם ורבלי, בעל עברית תקנית, אוצר מילים גדול ויכולת לנסח טיעונים קוהרנטיים ומובנים גם "בשלוף"

מדוע לא כל עורך דין יכול להיות ליטגיטור? מה דורשת אמנות הליטיגציה?

לא סתם מתייחסים אל ליטיגציה כאל אמנות. מדובר במיומנות שקשה ללמוד ולרכוש, אם כי ניסיון של שנים בייצוג בבתי משפט הוא בהחלט הכרחי והוא גם אמצעי הלימוד היעיל ביותר. אמנות הליטיגציה גם לא נלמדת באוניברסיטאות. ליטיגטור טוב הוא עו"ד שלא סובל מפחד קהל, ואשר מסוגל לנאום בקלות בפני אולם מלא. ליטיגטור טוב הוא בעל יכולת ביטוי, אדם ורבלי, בעל עברית תקנית, אוצר מילים גדול ויכולת לנסח טיעונים קוהרנטיים ומובנים גם "בשלוף". להבדיל ממלאכת הכתיבה המשפטית, הצגת טיעונים משפטיים בעל פה לרוב נעשית באופן פחות מתוכנן. אמנם הדברים נכתבים ועורך הדין מתכונן לייצוג, אבל יש "התקלות", התפתחויות בחקירה ושינויים שמצריכים מחשבה חדה, תגובה מהירה, יכולת לבנות ולהציג טיעון משפטי משכנע ויכולת לעמוד בלחצים. 

גם כשרון משחק מסויים נדרש מליטיגטור טוב: הוא צריך לשמור על ארשת פנים קפואה ולא להסגיר רגשות. שפת הגוף שלו צריכה להיות אמינה ומשכנעת והוא צריך להציג קשת של רגשות במהלך חקירת העדים, גם כאשר חלקם מזויפים לשם, וזאת יצירת הרושם הנחוץ. כשרון המשחק מסייע לו גם במהלך השמעת טיעוני הפתיחה והשמעת הסיכומים. עוד נדרשים מהליטיגטור: ידע נרחב ושליטה בחוקים השונים, בפסיקות ובסדרי הדין. אין אפשרות לעצור כל רגע ולבדוק מה אומר החוק ומה כתוב איפה. הדיונים בבית המשפט מתנהלים בקצב מהיר, ועורך הדין צריך לטעון טיעונים משפטיים מגובים בחוק ובפסיקה באופן מהיר. 

בנוסף לכל אלה ישנם כללי משחק ברורים בבית המשפט - ישנם קודים התנהגותיים, שפה מסוימת ואופן התנהלות שניתן להפנים רק בניסיון והשתפשפות של שנים. ההתנהלות כלפי כולם צריכה להיות מחושבת ומותאמת - מול עורכי הדין של הצד שכנגד, מול השופטים, מול בעלי הדין ומול העדים. גם מלאכת חקירת העדים אינה פשוטה, וישנן לא מעט טכניקות ומיומנויות של חקירה שמשפיעות על תרומתה להוכחת טענות בעל הדין.
בשל כל אלה לא כל עו"ד יכול להיות ליטיגטור טוב, וזה בעייתי משום שלייצוג הולם, יעיל וראוי בבית משפט יש חשיבות עצומה, והוא יכול להכריע את התיק. 

דיון בבית המשפט - הוצאת הצדק לאור

מדוע ליטיגציה כה חשובה?

ליטיגציה היא חשובה מאוד, משום שלאופן שבו ייצג עורך הדין את הלקוח בבית משפט יש השפעה עצומה על תוצאות המשפט. עורך דין בעל ניסיון בעריכת כתבי הטענות והבקשות, בעל ניסיון בהכנת תצהירי עדות ראשית וכזה ששולט ברזי החוק ובמיומנויות הטיעונים בבית המשפט ובמלאכת חקירת העדים, ישפר את סיכוייו של הלקוח שלו לנצח במשפט ולהגיע לתוצאה הרצויה. 
לפיכך, מי שמחפש עורך דין שייצג אותו בתביעה חשובה שתתנהל בבית משפט, צריך לבחור עורך דין בעל ניסיון של שנים בליטיגציה ולנסות לבחון את התנהלותו בבית המשפט כדי לדעת האם ייצגו באופן הולם. המלצות של לקוחות של עורך הדין ואף ביקור בדיונים בהם הוא מופיע, יכולים לסייע להתרשמות והסקת מסקנות וכך להוביל לבחירת עורך הדין המתאים. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים