zap group mishpati logo

חלון ההזדמנויות לאזרחות פורטוגלית

ספרד ופורטוגל מאפשרות כיום לצאצאי מגורשי ספרד להוציא אזרחות מקומית. זהו חלון הזדמנויות מוגבל בזמן, ולכן כדאי למהר

מאת: עו"ד פרנסיסקו בטיסטה
06.11.16
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
חלון ההזדמנויות לאזרחות פורטוגלית

בעקבות התיקונים בשנים האחרונות לחוק האזרחות הספרדי, ואימוץ ויישום התיקונים גם בחוק הפורטוגלי, מאפשרות ספרד ופורטוגל לצאצאי מגורשי ספרד לקבל אזרחות. בעוד שספרד מציבה רף דרישות גבוה הכולל מבחן שפה ומבחן ידע והתייצבות אצל נוטריון בספרד, בפורטוגל מאפשרים כיום לבקש ולקבל אזרחות, וזאת בהליך פשוט למדי. התיקונים שיושמו בחוק האזרחות, קובעים תנאים מקלים למדי, לבחינת הבקשות של הטוענים לקשר משפחתי למגורשי ספרד. 

מי זכאי להוצאת אזרחות פורטוגלית?

הזכאים לפי התיקון לחוק הם אלו שהגיעו מאחת המדינות אליה גורשו יהודי ספרד ופורטוגל - בעיקר מדינות  צפון אפריקה, מדינות האימפריה העותומנית לשעבר (טורקיה, יוון, בולגריה, יוגוסלביה, סוריה הישוב הישן בארץ ישראל וכו'), אך גם מספר מדינות באירופה, ארה"ב, דרום אמריקה ואף הודו.
על המבקשים לבסס באמצעות הוכחות את הקשר ההיסטורי המשפחתי, ליהודי ספרד שגורשו, כאשר רבים מהם עברו בדרך בפורטוגל השכנה, וגורשו גם משם.
באמצעות המידע והפרטים אותם מוסר המבקש - ארץ המוצא, שנת עליה, שמות משפחה קודמים - ניתן להתחקות אחר המסע של אבותיו, במטרה להצליח לאתר את השורשים עד לשנת 1492 -שנת גירוש ספרד. 

שורשים והוכחת קשר

ההתחקות אחר השורשים והוכחת הקשר של משפחה למקום, בראי של מאות שנים ומספר דורות אחורה, אינה משימה פשוטה. ההיכרות עם התהליך, והנסיון הרב שהצטבר אצל המומחים העוסקים בכך מידי יום, באמצעות הגשת עשרות ומאות בקשות, מאפשר, באמצעות הכלים הנכונים, לבסס את הקשר ברמה הנדרשת:

1. המידע שנאסף מהמועמד ישמש לעריכת דו"ח גנאולוגי על-ידי מומחים בתחום, ובניית אילן היוחסין באמצעות הצלבת המידע שנמסר עם מלוא מאגרי המידע הקיימים, המתעדכנים תדירות. 

2. איסוף תעודות, מסמכים ותיעוד רשמי של הממשל המקומי - תעודות לידה, פטירה, נישואים או עליה וכל מסמך אחר אשר מוסיף חלקים לתצרף. 

3. סימנים מובהקים כמו שם משפחה 'ספרדי', ידיעת השפה הפורטוגזית או הלדינו - הניב המדובר בקרב יהודי ספרד, ואף ידיעת ספרדית מודרנית מדוברת, הכרת המסורת היהודית המקומית ושימור מנהגים שמקורם בקהילות היהודיות המקומיות.

4. דרך המלך לאזרחות הפורטוגלית, המפשטת את ההליך אף יותר, היא קבלת אישור מאחת הקהילות היהודיות המרכזיות בפורטוגל, כי המבקש הוכיח לראות עיניה את הקשר שלו למקום. 

גשר בין ישראל לפורטוגל

באמצעות משרדי עורכי-דין מקומיים, קשר עם בעלי תפקידים, יחסים הדוקים עם הקהילות היהודיות המרכזיות, ועבודה עם מתורגמנים מורשים, כל בקשה נבדקת מראש - אם היא עונה על הדרישות, מהם המגבלות או הקשיים, על מה לשים דגש וכיצד לצמצם את השאלות שיעלו בעת בחינת הבקשה. כל בקשה מוגשת בביטחון מלא, תוך עמידה בתנאי הזכאות, ביסוס עובדתי איתן או אישור מהקהילה היהודית המתאימה לשורשי המשפחה. 

התהליך נפתח בצעד הראשון - בחינת הזכאות, הגשת הבקשה ופתיחת התיק, והליווי נמשך לאורך כל הדרך עד לקבלת הדרכון המיוחל.

בניגוד למדינות אחרות, בפורטוגל, נכון להיום, לא חלה דרישה להתגורר במקום תקופה מסוימת, לרכוש נדל"ן, לעבור מבחנים או לצלוח תקופה של אזרחות זמנית, ומצב זה עשוי להשתנות בעתיד. לכן, מומלץ לכל בעל שורשים ספרדיים, למהר ולבחון את זכאותו, ולפעול לקבלת האזרחות כל עוד החוק עומד בעינו

נצלו את חלון ההזדמנויות עכשיו

התיקון לחוק האזרחות תקף כעת, למשך תקופה לא ידועה. זוהי הזדמנות פז לקבל אזרחות זרה, בתנאים פשוטים, בהליך מהיר ובעלות נמוכה. 
בניגוד למדינות אחרות, בפורטוגל, נכון להיום, לא חלה דרישה להתגורר במקום תקופה מסוימת, לרכוש נדל"ן, לעבור מבחנים או לצלוח תקופה של אזרחות זמנית, ומצב זה עשוי להשתנות בעתיד. לכן, מומלץ לכל בעל שורשים ספרדיים, למהר ולבחון את זכאותו, ולפעול לקבלת האזרחות כל עוד החוק עומד בעינו. חשוב לציין, כי לא רבים מודעים לכל ההקלות והשינויים בחוק, ולכן יש לפעול באמצעות מי שעוסק באופן שוטף בהליכים אלו. 

דרכון פורטוגלי - יש לפעול כדי לקבלו

יוצאים לדרך? ענו על שאלון קצר!

באמצעות בדיקת הרקע של המבקש, בהתאם למידע שניתן ללקט אודות נתיב ההגירה של משפחתו, ניתן לדעת מהרגע הראשון וברמת ודאות גבוהה, את סיכויי ההצלחה של הבקשה. על מנת לבחון עמידה ראשונית בתנאי הזכאות, הפונים אל משרד הח"מ מתבקשים לענות על שאלון קצר אודות מדינות המוצא של בני המשפחה, שמות המשפחה של הסבים ושמות הנעורים של האמהות, וכן למסור כל פרט נוסף, מסמך או ראיה היכולים לשפוך אור על הנתיב המוביל דורות אחורה. 

זוהי הזדמנות שלא כדאי לפספס, ומומלץ לכל מי שסובר כי שורשיו בספרד, לעבור לכל הפחות את בדיקת הזכאות, בתקופה המוגבלת בזמן במסגרתה ניתן לקבל אזרחות פורטוגלית ללא כל תנאי או השקעה כלכלית, באמצעות הליך פשוט ובעלות סבירה, המבטיח אזרחות לצמיתות וכניסה לאיחוד האירופי. 

היתרונות באזרחות פורטוגלית ובדרכון אירופאי הם ברורים, וביניהם ניתן למנות את המעבר החופשי ברחבי האיחוד האירופי, הזכות לתנאים סוציאליים, לעבודה וללימודים אקדמיים, והאפשרות להתנהל כלכלית וליצור יחסי מסחר בקלות באירופה ועוד. כמו כן, דרכון אירופאי פוטר מהוצאת אשרת שהיה למדינות כמו ארה"ב, ומאפשר כניסה למדינות האוסרות על כניסת בעלי דרכון ישראלי. מה גם שבמציאות כמו שלנו, בעידן של שינויים וחוסר ודאות, דרכון נוסף עשוי להועיל.

ליווי מקצועי על-ידי מי שעוסק בתחום בדרך השגרה, יבטיח הגשת בקשה מבוססת, אישורה בהליך יעיל ומהיר, וקבלת האזרחות ללא מאמץ.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה