zap group mishpati logo

חשיבות קיום הסדרי ראיה כסדרם לילדים להורים גרושים

מהי החשיבות של הסדרי ראיה תקינים וסדירים, ואילו ההשלכות יש לאי קיום הסדרי ראיה?

20.11.16
תאריך עדכון: 04.03.24
6 דק'
חשיבות קיום הסדרי ראיה כסדרם לילדים להורים גרושים

בשנים האחרונות חלה עליה מתמדת במספר הזוגות המתגרשים, ובימינו ילדים להורים גרושים הם תופעה שכיחה ורגילה.

משבר עצום לילדים

פירוק התא המשפחתי הוא קשה מנשוא עבור בני הזוג המתגרשים, אבל עבור ילדיהם, החלטה זו היא לא פחות מאשר חוויה מטלטלת וטראומטית. 
מחקרים מראים, כי גם אותם זוגות שהחליטו להפרד יפה ובדרכי שלום - עדיין עבור ילדיהם המשותפים הפרידה והעובדה כי ההורים אינם מתגוררים עוד יחד תחת קורת גג אחת - מהוות משבר קיומי, שילווה אותם לכל חייהם.
למעשה, ילדיהם של בני זוג הנמצאים בהליכי גירושין, מעורבים בהליכים אלו, בעל כורחם. 

סערת רגשות בזמן הליך הגירושין

כל אחד שעובר וחווה גירושין נתון לסערת רגשות ולתחושה שעולמו קורס, וכי עליו לארגן את חייו מחדש. בתקופה זו, על פי רוב, ההורים מבולבלים, כועסים, מצב רוחם ירוד והם לא תמיד פנויים רגשית לטפל בהשלכות המורכבות של הגירושין על ילדיהם. 

גם אם לעיתים לילד לא יתחשק להפגש עם ההורה השני מסיבות שונות, ואף אם בחגים יעדיף הילד לבלות יחד עם ההורה המשמורן ומשפחתו ויסרב להגיע להורה השני - תפקיד ההורה המשמורן לעודד הסדרי ראיה תקינים וקבועים של הילד עם ההורה השני

החשיבות בהקפדה על הסדרי ראיה קבועים

מכאן, כי דווקא בעת זו שגם עולמם הבטוח והוודאי של הילדים עובר תהפוכות ושינויים רדיקליים - חשוב לאפשר לילדים מידה של יציבות וסטביליות בכאוס החדש שנוצר, ולהקפיד על הסדרי ראיה וזמני שהות כסדרם.
מן הראוי להבהיר לילד, כי גם אם הוריו אינם מסתדרים עוד זה עם זה - הם ימשיכו להיות הוריו לעד, לתמוך בו ולאהוב אותו. 

כאשר בני הזוג נפרדים, עליהם להתמודד עם סוגיות רבות ומורכבות כגון: מזונות, חלוקת רכוש ועוד, ואולם עליהם לזכור כי בראש ובראשונה, יש לפעול לטובתם ורווחתם של ילדיהם המשותפים. 
ילד מטבעו מעוניין בקשר טוב עם שני הוריו, לפיכך יש חשיבות מכרעת במעורבות שני ההורים בחייו של הילד.
מכאן שיש חשיבות רבה להסדרי ראיה וזמני שהות קבועים, יציבים ומסודרים עם ההורה שאיננו משמורן. גם אם לעיתים לילד לא יתחשק להפגש עם ההורה השני מסיבות שונות, ואף אם בחגים יעדיף הילד לבלות יחד עם ההורה המשמורן ומשפחתו ויסרב להגיע להורה השני - תפקיד ההורה המשמורן לעודד הסדרי ראיה תקינים וקבועים של הילד עם ההורה השני.

מחקרים רבים מראים, כי ילד שיש לו זמני שהות קבועים עם ההורה הלא משמורן, מקום לינה מסודר אצלו עם חפציו הנחוצים, זמן איכות, בילוי שעות הפנאי ומעורבות אקטיבית בחייו - יגדל כשהוא מלווה בביטחון ובסיפוק, ויקל עליו באופן ניכר להסתגל למצב החדש, שנכפה עליו.

אין לערב את הילדים בסכסוך שבין ההורים

גם אם ההורים מצויים בקונפליקט קשה זה עם זה ומנהלים הליכים משפטיים מורכבים - אין לערב את הילדים, בשום תנאי ובשום מצב בסכסוך שבין ההורים. יש להמנע מלהעביר באמצעות הילד מסרים להורה השני. למותר לציין, כי אין להכפיש ולהסית את הילד כנגד ההורה השני.
אף אם ההורה המשמורן נקלע למצוקה כלכלית, אסור לו בתכלית האיסור לערב בכך את הילד, ולומר לו משפטים כגון: "אם אבא שלך היה משלם מזונות בזמן, הייתי קונה לך את נעלי "האדידס" או את הפלאפון שאתה כל כך רוצה". משפטים מעין אלו ההורה מעביר לילדו את תסכוליו, כאשר הילד נמצא בתווך ואין לו למעשה כל אפשרות לסייע ולהקל על המצב.

מן הראוי, כי סוגית הסדרי הראיה או זמני שהות עם ההורה הלא משמורן תוסדר מיד עם פרידתם של ההורים, בהסכם גירושין או בהסדר ביניים עד לסיום הליכי הגירושין, שלעיתים יכולים להמשך אף שנים.  

תחושת בטחון ויציבות

על ההורים להקפיד ולקיים את הסדרי הראיה בקביעות ובסדירות כפי שנקבע, כדי לתת לילד תחושת בטחון ויציבות בחייו שעברו טלטלה לא פשוטה. ההורה הלא משמורן צריך להשתדל ולדייק בשעות הסדרי הראיה שנקבעו לו, ואולם אם מסיבה אובייקטיבית חל שינוי בלוח הזמנים, על ההורה ליידע את ההורה השני מבעוד מועד, ואם הילד בוגר מספיק, ליידע אף את הילד עצמו, כדי לא לגרום לילד הממתין להורהו, תסכול ומפח נפש.

הילד עצוב - הוריו נפרדים

מניעת מפגש עם ההורה האחר מתוך רצון לנקמה

למרבה הצער, הח"מ נתקלה במקרים לא מעטים, בהם ההורה המשמורן סרב לאפשר הסדרי ראיה של הילד עם ההורה השני, מתוך רצון לנקום בו באמצעות הילד.
כך למשל, פנה אל הח"מ אב, וטען כי שנה וחצי לא ראה את ילדיו, הואיל וגרושתו סרבה למפגשים של הילדים עמו, הכל מתוך נקמנות וכעסה הרב כלפיו. 
האם לא רק שמנעה במכוון הסדרי ראיה, אלא גם הכפישה את האב והסיתה את הילדים נגדו. לילדים נגרם נזק בלתי הפיך, כאשר הבת הבכורה שהיתה כבת 15 בעת הגירושין, מצאה מפלט בסמים עד שהועברה למכון גמילה. הבת הקטנה (בת 6)  החלה לגמגם ולהרטיב בלילה זמן מה לאחר שההורים נפרדו. במקרה זה הוגשה בקשה מתאימה לבית המשפט לקיים את זמני השהות כסדרם, ומייד אחרי מספר פגישות של הילדים עם אביהם, חלה הטבה משמעותית במצבם המנטלי והרגשי של הילדים, שכל כך התגעגעו לאביהם.

לאחר פנייה לגורמי הרווחה, הסדרי הראייה חודשו

מקרה נוסף שנחשפה אליו הח"מ היה מקרה שבו אב שנישא בשנית, ויתר לחלוטין על בנו היחיד, מנישואיו הראשונים, שהיה פעוט בן שנה בעת הגירושין, וזאת על מנת שהילד לא יפריע לו במערכת היחסים עם זוגתו החדשה. 
לאחר פניה לגורמי הרווחה ובית המשפט, חודשו הסדרי הראיה של האב עם בנו ושני הצדדים יצאו מורווחים. הפעוט הפך לילד שמח ורגוע יותר ורמת האלימות שסבל ממנה פחתה. גם האב הרוויח ילד מדהים, בשר מבשרו שיכל לטפחו ולחנכו בהתאם  להשקפת עולמו. 

בסיכום - ככלל, עדיף לילד להיות בקשר עם שני ההורים 

מחקרים מלמדים, כי גם אם התנהגותו של ההורה אינה תמיד נורמטיבית, חרף זאת עדיף לילד להיות בקשר עימו, מאשר לנתק את הקשר כליל.
חשוב לזכור, כי פלוני עשוי להיות בן זוג גרוע, ואולם הורה נפלא לילדו.
לפיכך חשוב לעודד את הילדים בקיום הסדרי ראיה וזמני שהות עם ההורה השני לרווחתם ובריאותם הנפשית. 

 

* אין באמור לעיל כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי ו/או כדי לחייב את הכותב בכל אחריות. בכל מקרה מומלץ להיוועץ בעורך דין העוסק בתחום.

בורוכוב מאיה משרד עו"ד, נוטריון ומגשרת

בורוכוב מאיה משרד עו"ד, נוטריון ומגשרת

עורכת דין, נוטריון ומגשרת, המספקת מגוון רחב של שירותים משפטיים בתחומי המשפט האזרחי. תחומי עיסוקה המרכזיים הינם: דיני מקרקעין, דיני משפחה וגירושין, צוואות וירושות ונזיקין בעקבות תאונות דרכים.

נזיקין ותאונות, נוטריון, מקרקעין ונדל"ן, דיני משפחה וגירושין

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
בורוכוב מאיה משרד עו"ד, נוטריון ומגשרת

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה