zap group mishpati logo

ביטוח ותביעות רכוש - האם אתם זכאים לפיצוי?

בעקבות נזקי השריפה, עולות שאלות רבות הקשורות בביטוח. האם תכולת ביתכם מבוטחת? מה ניתן לעשות במקרה של פיצוץ בצנרת? קראו ולמדו

30.11.16
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
ביטוח ותביעות רכוש - האם אתם זכאים לפיצוי?

איזה פיצוי ניתן לקבל על פיצוץ צנרת בבית?

שאלה: כתוצאה מפיצוץ צנרת בבית נגרמו נזקים: רוב הסלון ניזוק, ציוד חשמל ואלקטרוניקה, קירות הבית ספוגים/ טיח וסיד וכד'. ממי בכלל תובעים את הנזק?

תשובה: אם יש לך ביטוח תכולה של הבית, אתה יכול לקבל פיצוי על כל הנזק. החלפת ציוד אלקטרוני, החלפת פרקטים / שטיחים, תיקון הרטיבות בקירות וכו'. 
אם אין לך ביטוח - אתה בבעיה, כי תצטרך למצוא מישהו שאחראי על כך שהצנרת התפוצצה. לעיתים היא מתפוצצת מזקנה...

אם הצינור הורכב בצורה לא תקינה ובגלל זה הוא התפוצץ, זה יהיה מכוסה. אבל אם הוא הורכב בצורה לא תקינה ובגלל זה הוא נוזל, חברת הביטוח עלולה לא לשלם

האם ביטוח דירה כולל תיקון ליקויי צנרת מים שהותקנה באופן בלתי תקין

שאלה: נניח לצורך השאלה בלבד, שאני בעל דירה ושבצעתי בה שיפוץ בלתי מקצועי שבכללו מתקני חדר אמבטיה (אסלה, כיור, האמבטיה עצמה) קרי צנרת המים הותקנה באופן בלתי מקצועי שיוצר בעיות בדירה שמתחת (רטיבויות, התפוררות התקרה וחשיפת הברזלים ועוד...). האם במסגרת ביטוח דירה ישנו מענה לסוג כזה של בעיות, ובמילים אחרות : 1) האם אני יכול להפעיל את ביטוח הדירה על מנת לתקן את צנרת המים שאינה מחוברת בצורה מקצועית ? 2) האם ישנם כללים לפיהם ברור מראש שאין בעבודות המבוצעות במסגרת ביטוח דירה בכדי לתקן ליקויי צנרת מים שאינה מחוברת בצורה מקצועית? 

תשובה: הכלל הוא שאירוע ביטוחי הוא אירוע חיצוני שגורם לנזק. אם הצינור הורכב בצורה לא תקינה ובגלל זה הוא התפוצץ, זה יהיה מכוסה. אבל אם הוא הורכב בצורה לא תקינה ובגלל זה הוא נוזל, חברת הביטוח עלולה לא לשלם. בדרך כלל, אם הם מוצאים שהצינור הורכב בצורה לא תקינה ובגלל זה הוא התפוצץ, הרי שלא רק שהם לא משלמים, אלא גם תובעים את מי שהתקין את הצינור, ולכן, אם אתה הוא זה שהתקין את הצינור, הם יכולים להשתמש בזה כתירוץ על מנת שלא לשלם לך.

ביטוח צד שלישי לנזקי שריפה

שאלה: האם שוכר דירה צריך לבטח עצמו מפני תביעה על כל נזק שריפה שייגרם בדירה (לא מבוטחת) שבה הוא גר או בכל דירה אחרת בבניין (אם האש תתפשט), שעשוי להיגרם בגלל רשלנותו? או שזו חובת כל בעל דירה לבטח את דירתו?

תשובה: אין חובה לבטח את עצמך, לא לשוכר ולא לבעל הבית. אם תשאל אותי, ברמה האישית אני חושב שכדאי מאוד מאוד כן לעשות ביטוח.

תת ביטוח נקבע כאשר אתם מבטחים את המקום בפחות מערך הרכוש. לדוגמה, ביטוח מבנה של 150,000 ש"ח כאשר שווי המבנה הוא 200,000 ש"ח. זה נקרא תת ביטוח של 25%. במקרה כזה משלמים לך 75% מהנזק

ביטוח תכולה ונזקי הצפה

שאלה: ביטחנו את העסק בביטוח תכולה משרדי עד 80,000 ₪. ביטוח מבנה 153,000 ש"ח. כתוצאה מפיצוץ צינור מים במשרדנו נגרמה הצפה במשרד. הפרקטים ניזוקו. הערכת הנזק אושרה על ידי שמאי הביטוח בסכום של  ₪ 42,000. חברת הביטוח טוענת שאנו בתת ביטוח ונצטרך לשלם מחצית. מבקשת את חוות דעתך.

תשובה: תת ביטוח נקבע כאשר אתם מבטחים את המקום בפחות מערך הרכוש. לדוגמה, ביטוח מבנה של 150,000 ש"ח כאשר שווי המבנה הוא 200,000 ש"ח. זה נקרא תת ביטוח של 25%. במקרה כזה משלמים לך 75% מהנזק. כנראה שזה פחות או יותר המקרה שלך.

רטיבות ונזילות מהשכן

שאלה: משנת 2004 כשרכשנו את הדירה מקבלן, נתגלו רטיבויות ונזילות. השכן שמתגורר מעלינו (דירת פנטהאוז) ביצע שינויים בדירתו: פיצול דירה, התקנת פרגולות, בריכה, ותוספות ושינויים שונים. לאורך כל השנים דווחנו והתרענו על הנזילות והרטיבויות שנגרמות לנו (בעבר תבענו אותו והתהליך נמשך לאורך שנים והסתיים במפח נפש), ומיותר לציין שהוא המשיך בהתנהלותו ועשה ככל שעולה על רוחו ושוב יש לנו נזילות ורטיבויות במוקדים שונים בדירתנו. 
הוא לא נענה לפניותינו (את כל תיקוני הטיח וצבע וכו' בצענו על חשבוננו בכדי לחיות באופן נורמלי בדירתנו). אנו לא מצליחים להביאו לידי טיפול יסודי ומוחלט על הבעיה המתמשכת. כמו כן נדרש לציין שנתגלו בדירתנו גם ליקויי בניה ולצערנו הקבלן פשט את הרגל לפני שנים (חב' רמט). מה עושים ?

תשובה: אם כבר תבעתם את השכן והפסדתם בדין, אין לכם על מי לסמוך אלא על עצמכם. תצטרכו להביא אנשי מקצוע ולטפל בנזילות. לגבי קבלן שפשט את הרגל - בדרך כלל אין מה לעשות. 

ביטוח לדירה - חשוב מאוד במקרה שיתרחשו נזקים

ביטוח נכס וגוף

שאלה: הנני מתגורר בשכירות, כאשר אין ביטוח על הנכס. מה ביטוח הנכס מכסה? מה קורה אם חלילה החלקתי בבית ונגרמה לי נכות?

תשובה: ביטוח הוא מושג מאוד ערטילאי. ביטוח נכס יכול להיות ביטוח מבנה או ביטוח תכולה או ביטוח לנזקי צד ג' וכד'. 
אם החלקת בנכס שאתה שוכר ואתה גר בו, הביטוח היחיד שנראה לי שיכול לכסות את נזקיך הוא ביטוח תאונות אישיות. הוא יכול להיות ביטוח עצמאי או חלק מביטוח אחר שיש לך.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים