zap group mishpati logo

בעקבות בחירת טראמפ לנשיא - השינויים הצפויים בתחום ההגירה

האם תבנה חומה בין ארה"ב למקסיקו? האם כעת יהיה קשה להגר לארה"ב יותר מאי פעם? סקירה מקיפה

מאת: עו"ד ג'יימי כהן
26.12.16
תאריך עדכון: 28.03.24
7 דק'
בעקבות בחירת טראמפ לנשיא - השינויים הצפויים בתחום ההגירה

הגירה - נושא מרכזי בקמפיין של טראמפ

נושא ההגירה לארה"ב היה נושא מרכזי בקמפיין הבחירות לנשיאות ארה"ב 2016. דונלד טראמפ, נציג המפלגה הרפובליקנית, הדגיש את הצורך בשינויים ובחידושם של נהלי רשות ההגירה לארה"ב. טראמפ דיבר בעיקר על הצורך לעצור את חדירתם של מהגרים בלתי חוקיים שבאים לארה"ב ממקסיקו ומדינות אחרות ולפעול לגירושם. אחת מהבטחות הבחירות השנויות במחלוקת של טראמפ, הייתה בנייה של חומה בין ארה"ב לבין מקסיקו. ניצחון טראמפ בבחירות גילה, כי שאלת ההגירה לארה"ב קריטית עבור אמריקאים רבים, אשר חוששים לאבד את מקומות עבודתם לטובת מהגרים לא חוקיים.

תכנית הרפורמה - בתחילה הקמת מחסומים

בראיון הטלוויזיה הראשון שלו מאז שנבחר, דבק טראמפ בתכנית לרפורמה בתחום ההגירה לארה"ב. לדבריו, תחילה יוקמו מחסומים פיזיים (כגון חומות וגדרות) בין גבול ארה"ב למקסיקו. לאחר מכן, רשויות ההגירה יפעלו ללא דיחוי לגירוש ולכליאה מידיים של כשניים או שלושה מיליון מהגרים בלתי חוקיים, אשר מעורבים כך או אחרת בפשיעה.

יחד עם זאת, נראה כי במציאות לא יהיה קל לממש תכנית לגירוש מהגרים בלתי חוקיים אשר שוהים בארה"ב ללא ויזה, זאת ממספר סיבות; ראשית, יש לזכור כי בארה"ב חיים כיום מהגרים רבים מאוד: מדובר בכמות בלתי-נתפסת של יותר מאחד-עשר מיליון מהגרים לא חוקיים. רבים מהם גרים באמריקה במשך שנים רבות. קשה להאמין, כי מבצע כה מסיבי לאיתור וגירוש מיליוני בני אדם יעבור בהצלחה, שלא לדבר על ההוצאות הכלכליות העצומות. שנית, חוקי ההגירה לארה"ב מעניקים אזרחות אמריקאית לכל ילד אשר נולד על אדמת ארה"ב. לכן, ילדים רבים של מהגרים לא חוקיים הם אזרחי ארה"ב לכל דבר. שלישית, הגבול בין ארצות הברית למקסיקו משתרע על פני כשלושת אלפים קילומטרים, לכן הקמת גדר לאורך כל הגבול תהיה מבצע לוגיסטי חסר תקדים בהיקפו. הגבולות שבהם מתכנן טראמפ לבנות חומות/גדרות, ממוקמים בשטחים בעייתיים כמו נהרות או חוות חקלאיות. באזורים אלו הקמת מכשול פיזי, לא רק שבספק אם תעזור, אלא גם תהווה פלישה אגרסיבית לשטחי חקלאים ופגיעה בטבע. מכל הסיבות לעיל, קשה להאמין שהתכנית כפי שטראמפ מתאר אותה כעת באמת תוכל לצאת מן הכוח אל הפועל במלואה.

גירוש מהגרים בלתי חוקיים - עידן אובמה ועידן טראמפ

רבים לא יודעים זאת, אבל גירוש של מהגרים לא חוקיים בארה"ב מתרחש כל יום. למעשה, בתקופת כהונתו של הנשיא ברק אובמה גורשו מארה"ב מספר המהגרים הבלתי-חוקיים הגדול ביותר בהיסטוריית ארה"ב - בערך שניים וחצי מיליון גורשו עד סוף שנת 2015. רבים מהמהגרים הבלתי חוקיים שגורשו, בעיקר בשנים האחרונות, היו בעלי תיקים פליליים. למרות זאת, הרטוריקה האגרסיבית כלפי מהגרים לא חוקיים של טראמפ ואחרים, מעוררת פחד אצל קהילות רבות של מהגרים בלתי-חוקיים, יותר מאשר בעבר. גישתו של אובמה אל מהגרים בלתי-חוקיים שהגיעו לארה"ב לפני שנת 2014, ובעיקר היחס כלפי אלה שהיו שומרי חוק - העניקה, באופן כללי, הגנה על רבים מהם מגירוש. עלייתו של טראמפ לשלטון צפויה להביא שינוי במדיניות ההגירה כלפי אזרחים זרים השוהים בארה"ב ללא ויזה תקפה.

כל אותם ישראל לא חוקיים בארה"ב אשר הגיעו תחת ויזות כאלו ואחרות ונשארו בארה"ב באופן לא חוקי, צפויים לסכנת גירוש יותר מתמיד תחת שלטון טראמפ

מהגרים ישראלים בלתי-חוקיים בארה"ב צפויים לעמוד בפני זמנים קשים

רובם המכריע של מהגרים בלתי-חוקיים בארה"ב מגיע מאמריקה הלטינית, אך ישנם שוהים לא חוקיים גם מארצות אחרות. בשטח ארה"ב חיים, ככל הנראה, כמה אלפי מהגרים בלתי-חוקיים אזרחי ישראל. רבים מהם צעירים ישראלים שהגיעו לארה"ב כתיירים, אבל נשארו לעבוד שם תוך מחשבה שהם הולכים להרוויח שם כסף מהיר וקל. כמו מהגרים בלתי-חוקיים רבים אחרים, גם הם נשארו להשתקע באמריקה, ושוהים שם עד היום. אלו אשר נכנסו לארה"ב באופן חוקי, ולאחר מכן נישאו לבן/בת-זוג בעלי אזרחות אמריקאי, יוכלו להמיר את הסטטוס שלהם לתושבות קבע אמריקאית (גרין קארד). אבל כל אותם ישראל לא חוקיים בארה"ב אשר הגיעו תחת ויזות כאלו ואחרות ונשארו בארה"ב באופן לא חוקי, צפויים לסכנת גירוש יותר מתמיד תחת שלטון טראמפ. אזרח זר אשר מגורש מארה"ב, בדרך כלל לא תותר כניסתו חזרה לארה"ב, זאת למינימום של חמש שנים. זר אשר שהה בארה"ב כשנה מעבר לתום תקופת הוויזה, תיאסר כניסתו לארה"ב למשך עשר שנים, זאת גם אם יצא משטח ארה"ב מרצונו החופשי. חשוב לדעת, כי במצבים מסוימים, שוהים לא חוקיים, אשר עובדים שלא כחוק בארה"ב, עלולים לעמוד בפני כתבי אישום פליליים.

הרפורמה (אשר התבססה על מודל ההגירה של המדינה השכנה קנדה) יכלה להוות מהפכה בתחום ההגירה לאמריקה

הרפורמה בנהלי רשות ההגירה בארצות-הברית כהזדמנות להרחבת עסקים ישראלים לארצות-הברית

יחד עם זאת, מנקודת המבט של ישראלים אשר רוצים להשקיע ולעשות עסקים בארה"ב, יכולות להיות התפתחויות חיוביות בתחום ההגירה לארה"ב. הקונגרס הרפובליקני צפוי לתמוך ברפורמה במערכת ההגירה, במיוחד שיפור הנהלים הקשורים לוויזות עסקים לארה"ב. כל אותם ישראלים אשר רוצים להשקיע בארה"ב או להרחיב את עסקיהם באמריקה, עשויים למצוא הזדמנויות חדשות אצל רשויות ההגירה לארה"ב.

חשוב לומר, כי כבר בשנת 2013 קידם הנשיא אובמה הצעה לרפורמה בהגירה לארה"ב. רפורמה מתוכננת זו עברה את אישור הסנאט האמריקאי, אבל נעצרה בבית-הנבחרים. הרפורמה (אשר התבססה על מודל ההגירה של המדינה השכנה קנדה) יכלה להוות מהפכה בתחום ההגירה לאמריקה. הקונגרס הנכנס בתחילת 2017 צפוי לתמוך ברעיונות רבים שנכללו בהצעת הרפורמה האחרונה. יחד עם זאת, נציגי המפלגה הדמוקרטית בוודאי ידרשו כי הרפורמה תכיל אפשרויות להסדרה של מעמד המהגרים הבלתי חוקיים אשר שוהים בשטח ארה"ב, כתנאי לתמיכתם ברפורמה. כידוע, הדמוקרטים יהוו רק מיעוט בשני בתי הקונגרס החדש, אולם עדיין יהיו להם מספיק נציגים וכוח פוליטי, בכדי לבלום הצעות חוק בסנאט ארה"ב. נראה אם כן, כי למעט אכיפת חוקים קיימים, ביניהם חוקים נגד קהילת המהגרים הבלתי-חוקיים, עדיין יש חוסר סבירות שרפורמה במערכת ההגירה תתרחש גם לאחר בחירת טראמפ לנשיא.

הצעתו של טראמפ לבניית החומה לאורך גבולה הדרומי של ארה"ב הייתה "תמרור אזהרה" בנושא. הבטחת הקמפיין שלו לבנות את החומה, ולהכריח את מקסיקו לשלם בעבור בנייתה לא תתקיים, מסיבות רבות. אבל ייתכן, כי למרות כל הקשיים, בכל זאת תהיה די תמיכה לבניית חומה שכזו, על-מנת למנוע את כניסתם של מהגרים בלתי-חוקיים נוספים

בניית חומה - קשיים ועליות

הצעתו של טראמפ לבניית החומה לאורך גבולה הדרומי של ארה"ב הייתה "תמרור אזהרה" בנושא. הבטחת הקמפיין שלו לבנות את החומה, ולהכריח את מקסיקו לשלם בעבור בנייתה לא תתקיים, מסיבות רבות. אבל ייתכן, כי למרות כל הקשיים, בכל זאת תהיה די תמיכה לבניית חומה שכזו, על-מנת למנוע את כניסתם של מהגרים בלתי-חוקיים נוספים. תומכי ההצעה לבניית חומה משתמשים לעיתים קרובות בדוגמה הישראלית של החומות שנבנו מסביב לעזה, הגבול עם סיני, אשר מנע כניסת מסתננים, והגבול המערבי בישראל בכדי לבסס את טיעוניהם. הבעיה העיקרית היא, שבניגוד לגבולות הישראלים, אורך הגבול בין ארה"ב ומקסיקו הוא כמעט פי שישה מאורכה של כל ישראל, ומחיר בניית החומה מוערך במיליארדי דולרים. לעומת הקושי הפוליטי בביצוע רפורמה בתחום ההגירה לארה"ב, הרי שבכל הנוגע לבניית חומה בהחלט אפשר להניח שהסכם על בניית החומה אכן יוכל להתקיים בין שתי המפלגות הפוליטיות. כל זאת בתנאי שחוק להסדרת מעמדם של יתר המהגרים הבלתי-חוקיים שנמצאים כרגע בארה"ב, יהיה חלק ממנו. תרחיש שכזה עשוי לפתוח את הדלת לרפורמה משמעותית מערכת רשות ההגירה לארצות-הברית.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה