zap group mishpati logo

תקיפת החיילים בחיפה - על רקע לאומני או אחר?

הליך החקירה טרם הסתיים, אך המשטרה מיהרה להצהיר כי מדובר באירוע על רקע לאומני, וסחפה את התקשורת כולה

מאת: עו"ד תמי אולמן
01.03.12
תאריך עדכון: 01.03.12
3 דק'

חיפה היא עיר אשר חיים בה יחדיו מגזרים שונים, ובין היתר, היא עיר שבה חיים בדו - קיום ערבים ויהודים יחד, והיא המשמשת דוגמא לכל היישובים בארץ.

לאחרונה דווח, כי שני חיילים, אשר הגיעו לבית החולים רמב"ם בחיפה כדי לטפל באחד מהם שלא חש בטוב, הותקפו מייד עם הגעתם סמוך לבית החולים. אחד החיילים סיפר, כי כאשר הוא וחברו יצאו מהמכונית, הגיע מולם רכב, מתוכו יצאו אנשים עם מוט ברזל, אשר התחילו לצעוק :"יהודים! יהודים!". לדברי החייל, התוקפים החלו לרדוף אחריהם ולהרביץ להם.

סיקור האירוע - יציאה מפרופורציות?
הכותרות בעיתונים על תקיפת חיילים על רקע לאומני מעוררות תדהמה וגינוי ע"י הציבור בכלל וע"י תושבי חיפה  בפרט. אולם, מעבר לכותרות, השאלה היא האם אכן כך היו פני הדברים הלכה למעשה, מהן העובדות והאם הסיקור של האירוע יצא מהפרופורציות הנכונות?

ראשית, יש לזכור שהשניים אשר הותקפו ע"פ החשד היו לבושים בבגדים אזרחיים, כאשר ייתכן שמדובר בקטטה בה היו מעורבים מס' אנשים וחלקם האחר היה נוכח בקרבת מקום מבלי שנטלו בה חלק באופן פיזי.

התיק עדיין בשלבי חקירה
יש לזכור עוד, כי בשלב זה התיק עדיין בשלבי חקירה כאשר לא ידוע בדיוק מה טיבו, והאם המדובר באירוע בריונות בתגובה לאירוע קודם אשר היה באותו אזור. 

בנוסף, ככל הידוע לכותבת שורות אלו, החקירה הינה חקירה משטרתית, כלומר: חקירה המבוצעת ע"י חוקרי משטרה. לא נאמר באף מקום, כי התיק הועבר לחקירה ע"י חוקרי שב"כ, אשר בוודאי היו נכנסים לתמונה במידה שהראיות היו מצביעות באופן חד-משמעי על אירוע על רקע לאומני.

לצערנו הרב, בסופו של יום מדובר באירוע של אלימות, אשר כל צורה שהיא לובשת ראויה לגינוי בכל פה. על אחת כמה וכמה אם היא מוצאת את ביטויה על רקע לאומני.

יש לבדוק את כל הראיות בטרם מסיקים מסקנות
אולם, לטעמי, חבל שבעוד שהפרשה נמצאת בחקירה, הליך החקירה לא הסתיים, לא נאספו ולא נבדקו כל הראיות, המשטרה מיהרה להצהיר כי מדובר באירוע על רקע לאומני - הצהרה אשר סחפה יחד עמה את התקשורת כולה.

מצופה היה, כי המשטרה תתייעץ, תקבל גרסאות שונות לאירוע, ורק לאחר מכן תצא לתקשורת עם המסקנות. התנהלות זו של המשטרה אינה ראויה, ואף גובלת ברשלנות מקצועית.

במאמר מוסגר יצוין, כי פעמים רבות המשטרה עוצרת אנשים, וטוענת כי יש בידה "חשודים" בפרשה מסוימת, אך לאחר זמן לא רב נאלצת לשחרר אותם ולא מגישה כתב אישום בהעדר ראיות. מדובר בעניין כמעט יומיומי.

אין צורך להזדרז בהכתרת כותרות בטרם כל הראיות הרלוונטיות נבדקות בקפידה. בוודאי שהסקת מסקנות חפוזה לא תתרום לאיש, אלא יש בה כדי לגרום לנזקים. נזק לחשודים אשר עומדת להם חזקת החפות, אך לא פחות חשוב מכך, נזק לנו כחברה בישראל, אשר חיה חיי דו - קיום לאורך שנים.     

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה