zap group mishpati logo

מחיקת חוב מזונות בהליך פשיטת רגל

בשל חשיבות דמי המזונות לרווחת הילדים, חוב מזונות לרוב איננו בר הפטר ולא ניתן למוחקו במסגרת הליכי פשיטת רגל. אולם, במקרים חריגים ביהמ"ש יאשר גם מחיקת חוב מזונות

17.01.17
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
מחיקת חוב מזונות בהליך פשיטת רגל

מה זה חוב מזונות?

כאשר ישנו פסק דין המורה על תשלום מזונות של אב לילדיו ו/או לאשתו, האב הופך לחייב, והילדים ו/או האשה הופכים לבעלי החוב. תשלום מזונות המוטל על אב גרוש מהווה עול כלכלי מכביד על כל האבות, אך עבור חלק מהם מדובר בעול כלכלי כבד במיוחד, עד שרבים מהם מתקשים לעמוד בו. 
כאשר האב לא עומד בחובתו ולא מעביר את מלוא דמי המזונות שנפסקו לטובת הילדים ו/או האישה הוא הופך לחייב, הזכאים למזונות הופכים לנושים, וסכומי מזונות שלא מועברים הופכים לחוב מזונות. כמו כל חוב, חוב מזונות צובר ריביות והצמדה, וניתן לתבוע את החייב בהוצאה לפועל לשם גביית החוב. במסגרת הליכים לגביית החוב בהוצאה לפועל ניתן להטיל מגבלות על החייב כדי לאלצו לעמוד בתשלומי החוב.

כיצד ניתן לתבוע חוב מזונות?

פעמים רבות, האם כאפוטרופוסית של הילדים תובעת מהאב את חוב המזונות ונוקטת הליכי גביה נגדו בהוצאה לפועל.
במקרים מסוימים, בהתקיים נסיבות מוגדרות (מספר ילדים והכנסה נמוכה של האם למשל) המוסד לביטוח לאומי משלם לאם את מזונות הילדים. במקרים כאלה המוסד לביטוח לאומי הופך לנושה של חוב המזונות של האב. 

ישנם לא מעט מקרים בהם חוב מזונות איננו החוב היחיד של האב הכורע תחת נטל כלכלי קשה. כאשר האב חווה משבר כלכלי ונטל החובות המכביד מאיים להכריעו, הוא נאלץ לפתוח בהליך פשיטת רגל. במסגרת הליך זה מתגבשת תכנית פירעון, בסיומה, ובהתקיים תנאים מסוימים, האב מקבל צו הפטר שמשמעו המעשית היא מחיקת חובות שלא שולמו עד לשלב מתן ההפטר. הליך פשיטת רגל שמאפשר מחיקת חובות שואף לאפשר לחייב קיום בכבוד, שיקום וחזרה לתפקוד תקין. במצב דברים זה נשאלת שאלה חשובה: מה עולה בגורלו של חוב המזונות ומהו מעמדו בעת הליך פשיטת רגל של האב.

חוב מזונות הוא חוב בדין קדימה: פקודת פשיטת הרגל נתנה לו עדיפות על פני חובות אחרים במקרים בהם התשלום המקורי היה אמור להינתן לפני מועד צו כינוס הנכסים

אם כן, מה קורה לחוב מזונות כשנפתח הליך פשיטת רגל?

לחוב מזונות "מעמד מיוחד" בהליך פשיטת רגל, והוא נבדל מחובות אחרים בשני אופנים: 

1. חוב מזונות הוא חוב בדין קדימה: פקודת פשיטת הרגל נתנה לו עדיפות על פני חובות אחרים במקרים בהם התשלום המקורי היה אמור להינתן לפני מועד צו כינוס הנכסים.

2. סעיף 69(א)(3) לפקודת פשיטת הרגל קובע שצו ההפטר שיינתן לפושט הרגל לא יפטור אותו מחוב מזונות, אלא אם כן בית המשפט יורה אחרת.

סעיף 69(א)(3) לפקודת פשיטת הרגל מאפשר לבית המשפט להורות על מחיקת חוב מזונות ומתן הפטר ומאפשר לו “להורות אחרת”, כלומר לקבוע, שעל אף שמדובר בחוב מזונות ניתן לפטור את החייב מפרעונו

אם כך - האם לא ניתן למחוק חוב מזונות?

דווקא ניתן. סעיף 69(א)(3) לפקודת פשיטת הרגל מאפשר לבית המשפט להורות על מחיקת חוב מזונות ומתן הפטר ומאפשר לו “להורות אחרת”, כלומר לקבוע, שעל אף שמדובר בחוב מזונות ניתן לפטור את החייב מפרעונו. 
משמעות הסעיף בפועל היא שהחייב יכול להגיש בקשה שתפרט נסיבות מיוחדות בשלהן יסיק בית המשפט, כי יש למחוק את חוב המזונות למרות מעמדו, וכי יש לכלול אותו בצו ההפטר.

כיום יש יחס מעט שונה לחייבים, וניתן לזהות נטייה של בתי המשפט ללכת לקראתם, להקל עליהם ולאפשר להם להשתקם ולהתאושש כדי למנוע מהמשבר הכלכלי לפגוע בחייהם

מהם הסיכויים לקבלת המבוקש על ידי בית המשפט?

בית המשפט מיישם סמכותו זו במשורה ובמקרים בודדים ונדירים; אולם נראה כי לאחרונה חל שינוי ביחסו של ביהמ"ש לחייבים פושטי רגל. בעבר נהגו בתי המשפט להיענות לבקשה למחיקת חוב מזונות בזהירות רבה ואפשרו את קבלת המבוקש רק במקרים חריגים ונדירים. כיום יש יחס מעט שונה לחייבים, וניתן לזהות נטייה של בתי המשפט ללכת לקראתם, להקל עליהם ולאפשר להם להשתקם ולהתאושש כדי למנוע מהמשבר הכלכלי לפגוע בחייהם, כבודם ותפקודם באופן אנוש. זוהי גם מטרתה של הרפורמה בהליכי פשיטת הרגל שמקלה מאד על החייב ומאפשרת לו להשתקם ולצאת לדרך חדשה. בשל האמור, יש סיכוי לא מבוטל שבמקרים בהם יש נסיבות שיצדיקו זאת - ייכלל חוב מזונות בצו הפטר שיינתן במסגרת הליך פשיטת רגל.

במקרים בהם בית המשפט יתרשם כי לחייב אין יכולת פרעון ומדובר בחוב עצום שאין לחייב סיכוי לעמוד בו ואין בקיומו משום כל תועלת לנושים, יש סיכוי גבוה כי הבקשה תתקבל

אילו נסיבות יכולות להצדיק מחיקת חוב מזונות ומתן צו הפטר גם לחוב זה?

נסיבות יוצאות דופן כגון: גיל מבוגר, מצב בריאותי ירוד, תלות בקצבאות סעד, הכנסה נמוכה במיוחד, קושי להתפרנס, רצון טוב והשתדלות של החייב ועוד. במקרים בהם בית המשפט יתרשם כי לחייב אין יכולת פרעון ומדובר בחוב עצום שאין לחייב סיכוי לעמוד בו ואין בקיומו משום כל תועלת לנושים, יש סיכוי גבוה כי הבקשה תתקבל. חשוב לציין, כי ייתכן מצב כי יינתן הפטר חלקי עבור חלק מחוב המזונות ולא על כולו - הדבר כמובן נתון לשיקול דעת בית המשפט. 

אם זה לא מצליח? האם יש דרך נוספת להקל על חייב ששקוע בחובות ולהפחית את עול חוב המזונות?

בהחלט. ניתן לנסות ולהגיע לפשרה עם המוסד לביטוח לאומי ולנסח הסדר שיקל על החייב את תשלום חוב המזונות. במסגרת ההסדר ניתן להקל על החייב בעזרת ניכוי ריביות וקנסות שהצטברו וגרמו לחוב לתפוח; פרישה מחודשת של החוב תוך הקטנת גובה התשלומים החודשיים ועוד. 
חשוב לדעת, כי בהליך פשיטת רגל לחייב יש סיכוי טוב יותר להגיע להישגים במהלך משא ומתן מול המוסד לביטוח לאומי. אם החייב יבקש להחריג את חוב המזונות ובמקביל לניהול הליך פשיטת הרגל ינהל משא ומתן עם המוסד הביטוח הלאומי, הוא יוכל לנצל חלון הזדמנויות קצר מועד במסגרתו נציגי המוסד יטו ללכת לקראת החייב ולהיטיב עימו. 

אפשרות נוספת היא לשנות את מעמדו של חוב המזונות ולהסיר את מעמדו כחוב קדימה. החייב יכול לבקש מבית המשפט להכליל את חוב המזונות במסת החובות הכלליים ולהתייחס אל החוב כחוב רגיל ללא קדימות ומעמד מיוחד. בקשה זו תתקבל בנסיבות מיוחדות וחריגות לפי שיקול דעתו של בית המשפט. 

אריה לרנר-משרד עורכי דין

אריה לרנר-משרד עורכי דין

עו"ד אריה לרנר, בעל תואר ראשון במשפטים, מנהל משרד פרטי בב"ש העוסק בתחום המשפט האזרחי. שירותי המשרד כוללים ייעוץ וייצוג משפטי, ייצוג מול בתי משפט לענייני משפחה, בתי דין רבניים וכן בתי המשפט המחוזיים, עריכת הסכמי גירושין, הסכמים לחיים משותפים וכן הסכמי ממון.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
אריה לרנר-משרד עורכי דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה