zap group mishpati logo

שקועים בחובות ומחפשים פתרון יעיל? היזהרו מפני שרלטנים

חברות הפועלות בתחום שעוברות על החוק מפזרות הבטחות ללא כיסוי. איך תזהו את הסכנה וכיצד עליכם לפעול בעת משבר כלכלי?

מאת: עו"ד ורה אורמן
17.01.17
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
שקועים בחובות ומחפשים פתרון יעיל? היזהרו מפני שרלטנים

כתבתו של מתן חודורוב בחדשות 10 אשר שודרה לאחרונה, הציפה נושא בוער וכאוב: שרלטנים המבטיחים פתרונות קסם לחייבים המצויים במשבר כלכלי. אדם השקוע בחובות נמצא, למעשה, במשבר קשה וחש שעולמו סוגר עליו וחייו מתפרקים. המצוקה הגדולה בה הוא שרוי עשויה להניעו להתפתות להבטחות שווא המהוות אחיזת עיניים. חברות המציעות מחיקת חובות, לוכדות ברשת חייבים שמוצאים בהבטחותיהן תקווה; וכשזו מתבדה הם מגלים שהשקיעו ושקעו - גם הוציאו מכיסם סכומי כסף גבוהים כשהפרוטה לא מצויה בכיסם וגם הסתבכו יותר. לכן על החייבים להתנהל בצורה זהירה, מושכלת ונבונה.

אם אנשים חוששים שבחודש הבא הם יהיו "חנוקים" משום ש"קפצו מעל הפופיק" ואינם יודעים מאיפה ישלמו שכר דירה, החזר הלוואה, חשבונות וכדומה, זה הזמן הכי טוב לפנות לייעוץ משפטי

כיצד חייב צריך להתנהל כדי להימנע ממלכודות?

ראשית, יש להירגע ולהימנע מפעולה מתוך לחץ. צריך לדעת שיש פתרון ויש סיוע, ואפשר לצאת ממצב קשה, אז אין טעם לאבד תקווה ולשקוע בייאוש. עורך דין אשר מתמחה בליווי חייבים ומעניק ללקוחותיו את כל סוגי הפתרונות, יכול לסייע לחייב להתמודד עם החובות ולהציע לו מגוון פתרונות מעשיים שיאפשרו לו גם לחיות, להשתקם, להתפרנס ולקיים משפחה וגם לשלם אט אט את חובותיו בהתאם ליכולותיו. יחד עם זאת, יש להבין שהפתרון דורש זמן ואי אפשר להעלים את הבעיה כבמטה קסם. אין פתרון של 'זבנג וגמרנו' ואף עורך דין, מוכשר ככל שיהיה, לא באמת מסוגל למחוק את כל החובות או את רובם, להסיר את כל ההגבלות ולאפשר לחייב להשתחרר מאחריות. חייב שמבין עובדות אלה לא יחפש מראש פתרונות קלים, לא יתפתה להבטחות מגוחכות ולא מציאותיות שמנוגדות להיגיון ולא יתייאש מהר כי הוא ידע שבכל מקרה יש פתרון יעיל וטוב שיסייע לו, גם אם הפתרון הוא לא מיידי.

שנית, חשוב למהר ולא להתמהמה: הזמן הכי טוב להגיע לייעוץ משפטי עקב חובות הוא לפני נקיטת הליכים משפטיים. אם אנשים חוששים שבחודש הבא הם יהיו "חנוקים" משום ש"קפצו מעל הפופיק" ואינם יודעים מאיפה ישלמו שכר דירה, החזר הלוואה, חשבונות וכדומה, זה הזמן הכי טוב לפנות לייעוץ משפטי. בשלב זה ניתן להגיע להישגים ולהימנע כליל מנזקים משום שטרם נפתחו הליכים נגד החייב וטרם הוטלו עליו מגבלות כלשהן. במידה ששלב זה כבר עבר והחובות נוצרו, עדיף לא לחכות שיתפחו ויצטברו ולא להתעלם מהפניות והדרישות של הנושים, שבמהרה יהפכו להגבלות ועיקולים. ככל שתפעלו מוקדם יותר, כך הסיכוי למצוא פתרון יעיל ומיטיב גבוה. יחד עם זאת כמובן שניתן לפתור משבר כלכלי בכל שלב. 

שלישית, את הפניה לעורך הדין חשוב לעשות לא רק בזמן המתאים אלא גם רצוי שיהיה זה עורך הדין המתאים. יש לפנות לקבלת ייעוץ לעורך דין המתמחה ומנוסה בייצוג חייבים בכל מיני הליכים ולא רק בהליכי פשיטת רגל. 

מי שיוצא בהצהרות בומבסטיות כמו: "מחיקת חובות תוך 18 חודשים" או “ביטול עיקולים תוך 24 שעות” מבטיח הבטחות ריקות מתוכן ולא הגיוניות

איזהו מומחה "מתאים"? איך מזהים מי יכול לעזור לחייב וממי מוטב להתרחק?

לחפש נורות אזהרה

בראש ובראשונה חשוב לדעת, כי ישנם פרסומים שקריים רבים והבטחות שווא שעצם קיומם חייב להדליק נורה אדומה, ויש להימנע מפניה לאותו גורם. מי שמבטיח לכם פתרון קסם מהיר, מנסה לפתות אתכם על ידי חצאי אמיתות. מי שיוצא בהצהרות בומבסטיות כמו: "מחיקת חובות תוך 18 חודשים" או “ביטול עיקולים תוך 24 שעות” מבטיח הבטחות ריקות מתוכן ולא הגיוניות. לכן, התייחסו בחשדנות לקמפיין אינטנסיבי מדי והפעילו שכל ישר והיגיון בריא.
הכי חשוב - לא לפנות לחברות הפועלות בניגוד לחוק, שכן רק עורך דין יכול לתת ייעוץ וליווי משפטי.

השכלה, מומחיות וניסיון 

בעל המקצוע המוסמך לסייע לחייבים ואשר יש בידיו ידע, כלים ומומחיות נחוצים הוא עורך דין מומחה בתחום. אל תחששו לשאול את עורך הדין שפניתם אליו לייעוץ, מהי הסיבה שהוא מציע פיתרון כזה ולא אחר, ותבדקו מה היתרונות והחסרונות של הפתרון המוצע על ידו.

הארנק ריק - כיצד נשלם את החובות?

אופן ההתנהלות 

התרשמו מהתנהלותו של עורך הדין שבחרתם ותנו את הדעת לתשומת הלב שהוא מקדיש לכם, לידע ולניסיון שלו, לסבלנות ולהשקעה. עורך דין מומחה בתחום ישאל שאלות רבות, יבקש לברר כמה שיותר נתונים ויערוך ניתוח מדוקדק של מצבכם כדי להתאים פתרון הכי נכון עבורכם בהתחשב בנסיבות מגוונות. לאחר התרשמותו ובחינת המציאות, יציע עורך הדין פתרונות ודרכי פעולה, תוך הסבר מפורט על כל הליך אפשרי, בחינה מדוקדקת והצגה מפורטת של כל אלטרנטיבה, לרבות הצגת היתרונות והחסרונות של כל הליך אפשרי. יש לשים לב, שלעורך הדין יהיה חשוב שההליך שהוא מציע לכם, יפגע בכם כמה שפחות ושיהיה רגיש להשפעות של ההליך עליכם ועל משפחתכם.

ההסדר יכול לכלול ויתור על ריביות, פריסת תקופת ההחזר, הקטנת ההחזר החודשי וכו'. פתרון אפשרי נוסף הוא איחוד תיקים בהוצאה לפועל

מה קורה אחרי שפונים לעורך דין מקצועי ומומחה בתחום?

עורך הדין יתווה תכנית רב שלבית שמטרתה פירעון חובות, שיקום החייב ויציאתו לדרך חדשה. ישנם מספר לא מבוטל של פתרונות אפשריים, כגון: הסדר עם הנושים לאחר ניהול משא ומתן בעזרת עורך הדין. ההסדר יכול לכלול ויתור על ריביות, פריסת תקופת ההחזר, הקטנת ההחזר החודשי וכו'. פתרון אפשרי נוסף הוא איחוד תיקים בהוצאה לפועל. עוד פתרון שיכול להתאים, אם האפשרויות האלטרנטיביות לא מתאימות, הוא הליך פשיטת רגל שבסופו, אם ניתן, מקבל החייב הפטר מהחובות שלא הצליח לפרוע. חשוב לשים לב, שעורך הדין שמציע פניה להליך של פשיטת רגל, סבור שההליך הינו המתאים עבור אותו חייב מאחר שהחייב לא יוכל לפרוע את חובותיו, וכי סיכוייו לקבל הפטר מחובותיו גבוה, אחרת אין שום סיבה להיכנס להליך ארוך, יקר ומסורבל.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה