zap group mishpati logo

העלאת גיל הנישואין ל-18: בעד או נגד?

הצעת החוק עולה בקנה אחד עם החוק וההלכות הפסוקות, והיא מאפשרת לנשים להתערות בחברה ולא להינשא מאילוץ

05.03.12
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'

מאז שנת 2004 החלו ניסיונות לשינוי החקיקה ולהעלאת גיל הנישואין ל-18.
ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה אמש את הצעת החוק של חבר הכנסת יריב לוין, לפיה גיל הנישואין יעלה מ-17 ל-18.

על פי הצעת חוק זו, יועלה גיל הנישואין לגיל 18 תוך מתן סמכות לבית משפט לענייני משפחה לתת היתר נישואין בגיל מוקדם יותר בהתאם לנסיבות שיובאו בפניו.
הצעה זו באה בעקבות הסתמכות על מחקרים אשר הצביעו על שיעור גירושין גבוה של זוגות שהתחתנו בגיל מוקדם, וכן גילויי אלימות וקשיים כלכליים בתוך המשפחה בשל העובדה כי בני הזוג טרם בשלו לנישואין בגיל כה צעיר.

הצעת החוק עולה בקנה אחד עם החוק והפסיקה
נראה, כי הצעת החוק עולה בקנה אחד הן עם חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות והן עם ההלכות הפסוקות לרבות הענקת סמכות לבית המשפט לבחון מתן היתר התואם את טובת הקטינה, בשלותה של  נערה, נורמטיביות התנהגותה והתנהגותו של בן זוגה, תמיכת המשפחות, גיל הקטינה, משך ההיכרות שבין בני הזוג והיחסים שביניהם.

"מכה" לחרדים ולמגזר הערבי
הצעת חוק זו הינה סוג של "מכה" לחרדים ולמגזר הערבי הדתי.  חבר הכנסת יריב לוין אשר נמנע מלציין זאת מפורשות, הביא לידי ביטוי את הקושי בהתמודדות עם התופעה של נישואי קטינים והחשש מהתערבות דתית או נורמות חברתיות של מיעוטים.
 
ואולם, מדינות רבות חתמו על אמנות שונות המסדירות והמתריעות בפני נישואי קטינים ובהם מדינת ישראל.  בולגריה, קפריסין, צ'כיה, דנמרק, פינלנד, צרפת, גרמניה, שוויץ, שבדיה ואף טורקיה הן בין המדינות הרבות אשר הדין בהן מעמיד את גיל הנישואין על 18.

יתרונות העלאת גיל הנישואין
העלאת גיל הנישואין כמוה כמתן אפשרות לנשים רבות להתערות בחברה, לצאת ללימודים גבוהים ובכלל להצליח ולמצוא זוגיות שתצלח מתוך אהבה ואמונה, ולהקים בית מתוך בחירה אישית ולא מתוך אילוץ משפחתי, חברתי או אחר. בכך, יתאפשר לנשים לשלוט על עתידן.
גם נערים צעירים שאינם בקיאים ברזי החיים יכול שייפגעו כאשר ייאלצו להתמודד עם קשיי היום יום, לרבות פרנסת משפחה והסדרת קורת גג, ובכך יימנעו מעצמם גם הם, את האפשרות לרכוש השכלה ומקצוע ובוודאי שלא יהיו בשלים לאבהות.
 
חינוך במקום סנקציות עונשיות
אין ספק, כי הצעת חוק זו הינה הצעה אשר תיטיב עם החברה בכלל ועם הנוער בפרט, כאשר אלה יוכלו לשלוט בעתידם.
ואולם, הצעת החוק אינה אלא סוג של "שוט" מעל לראשם של החפצים להינשא מוקדם בשל דרך חינוכם והנורמות החברתיות בהן הם גדלים, ועל כן, לדעת כותבת שורות אלו, סנקציה פלילית יכול שתגרום לתוצאה ההפוכה, וייתכן שהדרך החינוכית באמצעות מתן שיעורים מיוחדים לחינוך לעצמאות החל מגיל צעיר - כבר במוסדות החינוך - היא שתביא לתוצאה טובה יותר ולפחות מקרי עבריינות.

פוליטי רינה-משרד עורכי דין וגישור

פוליטי רינה-משרד עורכי דין וגישור

משרד עורכי דין וגישור עוסק בכל תחומי דיני המשפחה, לרבות: מזונות אישה וילדים, הפחתת מזונות, אחזקת ילדים ומשמורת, רכוש, פירוק שיתוף, גירושין, הסכמי ממון, ירושות, צוואות ועוד.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
פוליטי רינה-משרד עורכי דין וגישור

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה